Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Een gewijzigd omgevingsplan treedt vier weken na publicatie van vaststelling in werking.

Art. 16.78 Ow.

Het omgevingsplan treedt dus al in werking voordat de beroepstermijn van zes weken eindigt. Ook heeft een verzoek om voorlopige voorziening, anders dan onder het oude recht, geen automatisch schorsende werking.

Art. 8.4 Wro.

Snelle duidelijkheid over de uitkomst van een beroep tegen een omgevingsplan is gewenst omdat het omgevingsplan het kader vormt voor andere besluiten. Daarom is in de Omgevingswet rond het omgevingsplan gekozen voor beroep in een instantie, bij de Raad van State.

Zie https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/omgevingswet/werken-met-de/gemeente/omgevingsplan/inhoud-omgevingsplan/rekening-mee-houden/. De Awb wordt daarvoor gewijzigd; het omgevingsplan krijgt een plaats in Bijlage II, art. 2, Awb; MvT Wetsvoorstel Invoeringswet Omgevingswet, p. 82. Zie ook MvT Wetsvoorstel Invoeringswet Omgevingswet, art. 10.1, p. 82.

Er is voor gekozen de termijn van inwerkingtreding van het omgevingsplan niet gelijk te laten lopen met de beroepstermijn. Het omgevingsplan treedt in beginsel vier weken na de bekendmaking ervan in werking, omdat daarmee een evenwichtige balans wordt bereikt tussen de belangen van degenen die een rechtsmiddel willen aanwenden en degenen die een ontwikkeling (snel) willen uitvoeren.

Zie art. 16.78 Ow.

Het bevoegd gezag kan ook voor een latere datum van inwerkingtreding van (delen van) het omgevingsplan besluiten. Aan regels uit het omgevingsplan kan ook een tijdelijke werking gegeven worden. Op deze manier kan flexibel worden ingespeeld op tijdelijke behoeften.

NvT Omgevingsbesluit, H3 Doorsnijdende thema’s; Stb. 2018, 290.

Een reactieve aanwijzing op een omgevingsplan treedt op hetzelfde moment in werking als het betreffende omgevingsplan.

J. van der Velde, Werken met de Omgevingswet, Berghauser Pont Publishing, 2016, p. 99-108.