Op 1 oktober behandelt de Tweede Kamer het gewijzigde wetsvoorstel Wet natuurbescherming. Met de wet legt het kabinet de basis voor eenduidigere regels en minder regeldruk voor natuur.
Op 1 oktober behandelt de Tweede Kamer het gewijzigde wetsvoorstel Wet natuurbescherming. Met de wet legt het kabinet de basis voor eenduidigere regels en minder regeldruk voor natuur.
Wij zijn hiervan voorstander en zien dit streven dan ook als een positieve ontwikkeling. In een brief aan de Tweede Kamer stellen we een aantal zaken die gemeenten betreffen aan de orde.
We constateren een onderbelichte rol van gemeenten. Wij vragen het ministerie van EZ dan ook om in lijn met Code interbestuurlijke verhoudingen een Bestuurlijke en Informatiekundige Uitvoeringstoets te verrichten naar de gevolgen voor gemeenten.
Natuurvergunning
Een gevolg voor gemeenten betreft de verplichte aanhaking Natuurvergunning wanneer er ook een omgevingsvergunning moet worden aangevraagd.
Het verplicht aanhaken in de Wabo-procedure zal dan ook leiden tot een substantiële toename van het aantal te beoordelen vergunningaanvragen door het college van B&W voor het groene deel van een project. Dit betreft onder meer:
de beoordeling van de ontvankelijkheid
de voorbereiding van de aanvraag van een verklaring van geen bedenkingen
het verlenen van de vergunning en
de te voeren rechtsbeschermingsprocedures.
Toename handhaving
Ook de gemeentelijke handhavingslast neemt toe, aangezien het College als bevoegd gezag ook verantwoordelijk is voor handhaving van de vergunning. Hierdoor is meer (specialistische) handhavingcapaciteit nodig.
Meer informatie
VNG-brief aan Tweede Kamer over Wet natuurbescherming en nota van wijziging (24 september 2014)
Meer reacties: