Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Prominente rol Crisis- en herstelwet in Woonagenda

De recent gepubliceerde Nationale Woonagenda 1) beoogt een versnelling van de bouw van nieuwe woningen in de periode tot en met 2021. Het is echter nog de vraag welke mogelijkheden er precies gaan komen om ‘versneld bouwen’ te faciliteren.

30 mei 2018

De Nationale Woonagenda is opgesteld in een samenwerking tussen overheden, corporaties en private partijen. De Crisis- en herstelwet (Chw) heeft daarin een belangrijke rol. In de Nationale Woonagenda wordt geanticipeerd op de voorgenomen

aanpassing van de Crisis- en herstelwet

. Ook wordt in de Nationale Woonagenda aangegeven dat oplossingen voor de woningbehoefte primair regionaal moeten worden gevonden. Zo moeten er regionale afspraken worden gemaakt over de toepassing van de vernieuwde Chw.

De wijziging van de Crisis- en herstelwet tot transitiewet is in voorbereiding. Door deze wetswijziging moet de overgang naar de Omgevingswet soepeler verlopen. Het wetsvoorstel is gericht op vereenvoudiging en verkorting van de aanwijzingsprocedure voor experimenten die onder de Chw mogen vallen. Voor deze experimenten kunnen dan instrumenten worden toegepast die terugkomen in de Omgevingswet.

Of de vernieuwde Chw het mogelijk maakt dat er vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet al kan worden afgeweken van alle 26 wetten die opgaan in de Omgevingswet, blijkt nog niet uit de berichten van de rijksoverheid. Ook valt nog niet met zekerheid te zeggen of de vernieuwing van de Chw met recht als transitiewet wordt bestempeld. Wordt met de wetswijziging inderdaad een degelijke brug naar de Omgevingswet gecreëerd? Dit zal duidelijk worden wanneer het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer wordt ingediend.

Stimuleren

Een belangrijk doel van de Chw is het stimuleren van de woningbouwproductie. De Nationale Woonagenda bevat acties die zich richten op de volgende drie uitdagingen: het vergroten en versnellen van de woningbouw, het beter benutten van de bestaande voorraad en de betaalbaarheid van het wonen. De Woonagenda staat niet op zichzelf, maar heeft veel raakvlakken, zoals met het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Daar komt ook de samenhang ter sprake tussen wonen en de klimaatbestendige inrichting van de gebouwde omgeving, de opgaven op het gebied van mobiliteit en een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. Verwacht wordt dat hier in het najaar van 2018 afspraken over worden gemaakt, blijkt uit de

aanbiedingsbrief

van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties).

Experiment

De gemeente Eindhoven loopt alvast voorop door een experiment met het plaatsen van

3D-geprinte woningen

in de wijk Meerhoven. Heeft deze bouwmethode de toekomst, dan kan er een mooie wisselwerking ontstaan tussen het versnellen van de procedures én de bouwproductie. Is dit één van de gedachten geweest bij het opstellen van de Nationale Woonagenda? Het sluit in ieder geval goed aan bij de zoektocht naar middelen voor het vergroten en versnellen van de woningbouwproductie.

Voorlopig blijft het nog onzeker welke mogelijkheden er precies gaan komen om versneld nieuwe woningen mogelijk te maken - en op welke locatie(s). Want het uitgangspunt blijft dat wordt gebouwd binnen bestaand gebied, conform de Ladder voor duurzame verstedelijking. Maar, in sommige gebieden is dat op de lange termijn niet voldoende. Mogelijkheden om de plangebieden te vergroten worden verkend, waarbij voor het opvangen van de behoefte in de steden ook wordt gekeken naar buurgemeenten en de randen van de stad.

De verwachting is dat de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) de kaders zal stellen voor de locatiebepaling van nieuwe woongebieden. Het ontwerp van de NOVI staat gepland voor december 2018. Uit de

voorjaarsnieuwsbrief

aan de Tweede Kamer van 13 april 2018 blijkt al wel dat de focus voor wat betreft de woon- en werkomgeving wordt gelegd op, onder andere, kwalitatief hoogwaardige locaties voor verstedelijking, gekoppeld aan de woonbehoefte en afgestemd met mobiliteit. Daarbij wordt niet alleen binnenstedelijk gekeken, maar waar nodig ook naar de randen van het bebouwd gebied.

Ondertussen loopt de

planning

voor de Omgevingswet en het digitaal stelsel op schema. Alles blijft gericht op de inwerkingtreding en implementatie per 1 januari 2021. Zal de vernieuwde Chw in de tussentijd als transitiewet fungeren? Rho adviseurs volgt het op de voet.

1)

Aanbiedingsbrief bij Nationale woonagenda 2018-2021

Artikel delen