Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Ketentoezicht grondstromen en bodemsanering regio Brabant Zuidoost

In 2011 is door 2 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost een gezamenlijk project opgestart over toezicht in de grondstromenketen. Dit project is onder leiding van de gemeente Deurne uitgevoerd. De gemeente Someren en Deurne werkten nauw samen met de volgende handhavingspartners: provincie Noord-Brabant, Inspectie Leefomgeving en Transport, politie Brabant Zuid-Oost, Handhavingsteam buitengebied Brabant Zuidoost en het Servicepunt Handhaving Brabant Zuidoost.

Handhavingsamenwerking Noord-Brabant 25 april 2012

In 2011 is door 2 gemeenten in de regio Brabant Zuidoost een gezamenlijk project opgestart over toezicht in de grondstromenketen. Dit project is onder leiding van de gemeente Deurne uitgevoerd. De gemeente Someren en Deurne werkten nauw samen met de volgende handhavingspartners: provincie Noord-Brabant, Inspectie Leefomgeving en Transport, politie Brabant Zuid-Oost, Handhavingsteam buitengebied Brabant Zuidoost en het Servicepunt Handhaving Brabant Zuidoost.

 

Doel

van het project

De volgende doelstellingen zijn voorafgaand aan het project gesteld:

  • ketentoezicht grondstromen moet een gangbaar instrument worden bij handhaving bodemsaneringen en toepassen bouwstoffen. De bedoeling is dat risicos op illegale toepassingen van grond en bouwstoffen, waarbij sprake is van een milieuovertreding, teruggebracht worden tot een maatschappelijk geaccepteerd niveau;

  • bevorderen van onderlinge samenwerking tussen de partners;

  • het uitwisselen van kennis over de handhaving van het Besluit bodemkwaliteit tussen de partners;

  • creëren van een preventieve werking in de keten;

  • basiskennis opdoen van administratief onderzoek.

 

Uitvoering en resultaten

Deelname aan het project Ketentoezicht grondstromen en bodemsaneringen heeft voor de gemeenten Deurne en Someren een duidelijk positief effect gehad op de kennis hoe te handhaven. Ook is nu voor de gemeentelijke organisaties duidelijk welke partner (bijvoorbeeld politie of Inspectie Leefomgeving en Transport) ingeschakeld moet worden als een overtreding niet binnen hun eigen wettelijke taak ligt.

Er moet echter wel voorkomen worden dat het toezicht houden op en handhaven van grondstromen niet gelijktijdig stopt met het sluiten van dit project. De geconstateerde preventieve werking kan daarmee teniet worden gedaan. Bestuurlijk is duidelijk, dat het (blijvend) toezicht houden op en handhaven van grondstromen prioriteit heeft.

Duidelijk is geworden dat toezicht houden op en handhaven van grondstromen niet alleen een gemeentelijke bevoegdheid is, maar dat bijvoorbeeld ook het ministerie en de politie en OM en belangrijke taak hierin vervullen.

Zoals de naam van het project ook aangeeft was het een echt ketenproject. Dit houdt in dat de handhavingspartners, en dan met name omliggende gemeenten, goede contacten moeten onderhouden om de problematiek omtrent grondstromen te tackelen. Toezicht en handhaving op/van grondstromen houdt niet op bij de gemeentegrens. Dit is door de deelname van maar twee gemeenten binnen dit project duidelijk geworden. Een aanbeveling is dan ook om in 2012 en verder aandacht te blijven houden voor ketentoezicht grondstromen en bodemsanering. De RUDs (Regionale Uitvoeringsdiensten) kunnen op termijn deze rol op zich nemen.

Zie voor meer informatie het bijgevoegde evaluatieverslag:

Evaluatieverslag Ketentoezichtsproject DS (200.02 KB) 

 

Door Handhavingsamenwerking Noord-Brabant

Artikel delen

KENNISPARTNER

Sanders, Thomas