Menu

Zoek op
rubriek
Omgevingsweb
0

Het Intelligent Wegkantsysteem: meer dan een computerkastje langs de weg

Rijkswaterstaat is er maar druk mee: de overgang van ontwikkeling naar productie van het Intelligent Wegkantsysteem. Maar wat kan dat mysterieuze grijze kastje langs de weg allemaal? Gerard Avontuur, programmamanager Centrale Informatievoorziening bij Rijkswaterstaat, ontrafelt het mysterie.

Rijkswaterstaat 13 januari 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

De kast die langs de weg staat, is een Wegkantsysteem’, vertelt Avontuur. ‘Daarin zitten computers die verbonden zijn aan detectielussen in het wegdek. Zo meten we de verkeersdrukte op dat weggedeelte.

'Zodra er dus een file ontstaat, geven deze computers automatisch signalen af naar de verkeerscentrale. De computers in de centrale geven op hun beurt weer signalen af aan de wegkantsystemen om de matrixborden aan te sturen. Op zo’n moment kunnen de matrixborden de snelheid beperken naar bijvoorbeeld 50 km/h. In het geval van een ongeluk kan een wegverkeersleider in de centrale ook handmatig een rood kruis aangeven. Dat hele systeem noemen we verkeerssignalering. Het huidige systeem is inmiddels al 20 jaar oud en daarom hebben we een moderne opvolger ontwikkeld: het Intelligent Wegkantsysteem (IWKS).

Smart Mobility door inzet Intelligent Wegkantsysteem

Waar vroeger ieder systeem 1 specifieke functie had, is het nu mogelijk om meerdere functies te combineren op 1 systeem. Vergelijk het een beetje met een oude mobiele telefoon van vroeger. Daarmee kon je alleen bellen en sms-en. Met een smartphone kan dat nog steeds, maar op hetzelfde apparaat komt ook je mail binnen, staat je agenda en staat ook een navigatiesysteem. Zo is het ook met het iWKS. Er draait nog steeds verkeerssignalering op, maar er kunnen in de toekomst nog talloze andere functies aan toegevoegd worden.

Net zoals het oude wegkantsysteem verzamelt dit wegkantsysteem verkeersinformatie. Deze informatie komt dan in het Nationaal Dataportaal Wegverkeer en wordt gedeeld met serviceproviders zoals de ANWB en TomTom. Die maken er informatie van voor hun routeplanning, waardoor weggebruikers kunnen anticiperen op verkeersdrukte. Daarnaast kunnen we deze gegevens over de drukte op het wegdek gebruiken voor beleidsmaatregelen en de aanleg van nieuwe wegen. Daarvoor is de intensiteit van het verkeer op een weg belangrijke informatie.

Op langere termijn verwachten we dat de informatie ook de andere kant op gaat stromen. Serviceproviders verzamelen data uit voertuigen en kunnen die gaan delen via het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. Dat noemen we floating car data. Die gegevens gebruiken we dan in plaats van lussen of als aanvulling op lussen, om de verkeerssignalering aan te sturen. We hebben daar met iWKS al proeven mee gedaan en met positief resultaat.

Vervangingsopgave van de kastjes

Momenteel implementeren we het nieuwe wegkantsysteem. We zijn gestart met een vervangingsopgave van alle computersystemen. Het gaat daarbij om zo’n 6000 systemen in Nederland, verdeeld over 3000 iWKS-kasten. Alhoewel de computers die erin zitten hetzelfde doen als het oude systeem, biedt het nieuwe computersysteem veel meer mogelijkheden voor het installeren van software en applicaties op afstand. Bijvoorbeeld een applicatie die floating car data (data uit smartphones en navigatiesystemen) gebruikt om verkeerssignalering aan te sturen.'

De video hier laat zien hoe we deze data inzetten voor verbetering van de verkeersdoorstroming.

Avontuur is optimistisch over de toekomst. ‘Inmiddels zijn de 1e 4 nieuwe systemen geplaatst bij de A9 en zijn deze in werking. Daar komen op korte termijn nog veel meer locaties bij. Dit biedt een wereld aan mogelijkheden voor de implementatie van innovatieve Smart Mobility-toepassingen. Een ontwikkeling waar we zeker naar uitkijken.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.