Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Knelpunten bij invoeren milieuzones

Gemeenten zien diverse knelpunten bij de invoering van milieuzones. Een vol stroomnet, hogere kosten en geen laadplekken zijn de belangrijkste knelpunten. Dat blijkt uit een rondgang door de NOS langs gemeenten die al een milieuzone hebben.

VNG 22 augustus 2023

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

In het Klimaatakkoord spraken overheden en bedrijven in 2019 af om zones in stellen waarin vrachtverkeer dat na 1 januari 2025 nieuw wordt aangeschaft geen CO2 mag uitstoten. Tot 2030 bestaan er verschillende overgangsregelingen voor verschillende soorten vrachtverkeer. Het doel is dat in 2025 dertig tot veertig gemeenten meedoen. Inmiddels staan de zogeheten zero-emissiezones bij 29 gemeenten op de planning.

Eerder berichtte de NOS al dat de elektrificatie van vrachtwagens erg moeizaam gaat. Een van de redenen is dat er nog nauwelijks publieke laadinfrastructuur voor trucks beschikbaar is. Die plekken hebben veel ruimte nodig en een (verzwaarde) aansluiting op het stroomnet. Voor bestelbusjes is dat niet nodig. Daar is het weer een probleem dat ondernemers die 's avonds thuis hun busje voor de deur parkeren, als particulier een aanvraag moeten doen voor een laadpaal.

Van de ondervraagde gemeenten zijn Utrecht, Leiden, Den Haag en Rotterdam aan het onderzoeken of zijn ze al bezig met het ontwikkelen van publieke laadplekken voor vrachtverkeer. Bij Breda, Maastricht, Rijswijk, Delft en Tilburg staat een dergelijke laadplek niet op de agenda. Diverse gemeenten maken zich zorgen over het volle stroomnet, alhoewel er ook gemeenten zijn (Rotterdam en Den Haag) die daar nauwelijks last van hebben.

Eigen wagenpark

Verschillende gemeenten vrezen voor de kosten voor het eigen wagenpark, ook omdat een gemeente geen subsidie kan krijgen voor de aanschaf van de eigen wagens. Daarnaast is er zorg over de relatief geringe kracht die een elektrische truck levert. Bij het optillen van afvalbakken en het persen in een wagen is veel stroom nodig.

De overheid moet volgens MKB-Nederland, de branchevereniging voor het midden- en kleinbedrijf, de randvoorwaarden als laadinfrastructuur en aansluitingen op orde hebben. Hoe zit het bijvoorbeeld met een parketlegger wiens bus zwaarbeladen is? Dat heeft veel effect op de actieradius van een elektrische bus. En kan een visverkoper straks opladen bij de markt? MKB-Nederland zegt dat vrijstellingen en ontheffingen belangrijk zijn om op een goede manier naar de zero-emissiezones toe te groeien.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

KENNISPARTNER

Daniëlle Roelands-Fransen

Daniëlle Roelands-Fransen