Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Gevolgen uitspraak RvS voor schaarse vergunningen

De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State deed 2 november 2016 uitspraak in een zaak over een speelautomatenhal. De uitspraak heeft gevolgen voor vergunningverlening door gemeenten bij z.g. schaarse vergunningen. In een ledenbrief geven we hierover meer uitleg.

VNG 9 maart 2017

We adviseren gemeenten om er rekening mee te houden dat sommige vergunningen niet langer voor onbepaalde tijd kunnen worden verstrekt, en om waar nodig na te gaan of de verdeling van schaarse vergunningen voldoende transparant is.

Samenvatting uitspraak

De uitspraak bepaalt dat:

  • een gemeentelijke verordening niet kan worden gebruikt om de regels zo toe te snijden op een concrete situatie dat het er feitelijk op neer komt dat er maar één van tevoren beoogde ondernemer voor vergunning in aanmerking komt

  • bij verordening mededingingsruimte wel kan worden beperkt maar niet worden uitgesloten

  • vergunningverlening op volgorde van binnenkomst van aanvragen mogelijk is, de uitspraak sluit geen manieren van verdeling uit.

  • daar waar sprake is van een beperkt aantal vergunningen, waarbij het aantal gegadigden het aantal vergunningen overtreft (de schaarse vergunningen), vergunningen voor onbepaalde tijd in beginsel niet zijn toegestaan

  • bij schaarse vergunningen openbaarheid en transparantie verplicht is zodat alle potentiële gegadigden een eerlijke kans hebben mee te dingen naar de vergunning

Meer informatie

VERORDENINGEN WAARBIJ SCHAARSE VERGUNNINGEN OF ANDERE SCHAARSE RECHTEN AAN DE ORDE ZIJN OF KUNNEN ZIJN:

Uiteraard is dit een voorlopige inschatting, vandaar ook dat we dit aan u voorleggen. Sommige vergunningen en ontheffingen zijn niet naar hun aard schaars, maar ze zouden in de praktijk wel zou kunnen worden toegepast door er een maximum aantal aan te verbinden.

De APV

:

  • Standplaatsvergunningen waarvan het aantal plaatsen fysiek en door beleid beperkt is.

  • Ontheffing verbod straatartiest op bepaalde plaatsen.

  • Evenementenvergunning (hier is discussie over de vraag of ze nu schaars zijn of niet; het komt voor dat bij een bepaald evenemententerrein het maximum is bereikt, maar dat er een alternatieve locatie voor handen is)

  • Vergunningen reclameborden (voorwerpen op of aan).

  • Horeca-exploitatievergunning.

  • Ontheffing van de sluitingstijd horeca

  • Speelautomaten

  • Vergunning verkoop consumentenvuurwerk

  • Vergunning seksbedrijf

  • Bepalingen ivm. parkeerexcessen

  • Inzamelen geld of goederen

  • Ontheffing ventverbod??

  • Standplaatsvergunning

  • Organiseren snuffelmarkt

  • Ontheffing verbod afval verbranden/vuur stoken, carbid

  • Nachtontheffingen (en broodjesontheffingen) van de sluitingstijd

De model Marktverordening

: schaarse vergunningen voor een beperkt aantal standplaatshouders.

Modelverordening Warenmarkt (organisatiemodel

): dit model vergunt de organisatie van één markt aan één vergunninghouder. Dat is evident schaars. De looptijd van de vergunning is beperkt, maar de gemeenteraad kan de periode zelf invullen

Afvalstoffenverordening

: hier wordt een beperkt aantal inzamelaars aangewezen.

Parkeerverordening

: hier mist het economische aspect, maar er kunnen wel verdeelkwesties aan de orde zijn.

Model speelautomatenhallenverordening

: vrijwel altijd beperkt tot een klein aantal vergunningen

Winkeltijdenverordening

: vrijstellingen voor zon- en feestdagen.

Artikel delen