Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De toekomst van binnenstedelijk transport en mobiliteit: het probleem van de laatste kilometers

​​​Steden zijn het hart van onze economie, verantwoordelijk voor meer dan 80% van het bruto binnenlands product in de wereld. Wegen, het spoor en andere vormen van transport zijn de levensaders naar het hart van de stad. Wanneer deze wegen verstopt raken, lijdt de economie daar onder. De economische kosten daarvan zijn hoog als ook de kosten in de vorm van milieuschade.

6 juni 2018

Commerciële voertuigen (CV's) vormen een groot deel van het verkeer en dragen disproportioneel bij aan de vervuiling van de steden. CV's stoppen en starten vaker, staan langer stil en blokkeren het verkeer. Ook is hun CO2 uitstoot én hun geluidsoverlast hoger dan die van andere voertuigen. Gezien de huidige economische groei en de groei van e-commerce neemt het aantal voertuigen in de stad eerder toe dan af.

Teneinde de druk op de binnensteden te verminderen en te werken aan een verlaging van de CO2 uitstoot is het van belang dat er oplossingen worden gezocht waarmee het aantal voertuigen in de stad wordt teruggedrongen.

Er zijn een aantal oplossingen voorhanden die ieder voor zich een substantiële verbetering tot gevolg hebben. Wanneer deze oplossingen in combinatie met elkaar worden toegepast zal het effect nog veel groter zijn. Deze oplossingen zijn stedelijke verzamelcentra, nachtelijke bezorging, pakket lockers en zelfrijdende voertuigen.

Stedelijke verzamelcentra

Stedelijke verzamelcentra zijn lokale (eventueel mobiele) distributiecentra, meestal aan de rand van de stad, waarheen goederen worden gebracht en van waaruit deze goederen worden herverdeeld en gedistribueerd. Goederen van verschillende leveranciers kunnen hier worden samengebracht en verdeeld, zodat minder vervoersbewegingen in de stad noodzakelijk zijn. Het gebruik van de vrachtwagens kan aldus ook worden geoptimaliseerd.

Hoewel deze verzamelcentra al enkele jaren bestaan, is het succes daarvan tot dusverre beperkt gebleven. Ten onrechte. Echter door gebruik te maken van nieuwe vervoersmiddelen, kan dit veranderen en gaat de business case er anders uitzien.

Nachtelijke bezorging

Zo maakt elektrisch vervoer nachtelijke bezorging meer acceptabel, aangezien deze voertuigen de nachtelijke rust niet verstoren. Doordat 's nachts de wegen minder druk zijn, kunnen grotere voertuigen gebruikt worden, kost de bezorging minder tijd en daarmee minder geld. Bovendien: door gebruik te maken van elektrische voertuigen en/of zelfrijdende auto's daalt de CO2 emissie. Kortom, het mes snijdt aan meer kanten.

Waar het op aan komt, is dat de juiste keuzes worden gemaakt. Voor ieder type stad werken verschillende combinaties van oplossingen. Zo ligt in steden met hoge loonkosten en die dik bevolkt zijn een technische oplossing meer voor de hand. Gebruik van zelfrijdende auto's en drones kunnen in de toekomst een deel van de leveringen gaan overnemen. Daarbij dienen de stedelijke verzamelcentra als distributiepunt teneinde het zware vrachtverkeer verkeer zoveel mogelijk buiten de stad te houden.

Bij minder dicht bevolkte ontwikkelde steden zijn andere combinaties nodig. Vanwege de grotere afstanden die in de stad zelf afgelegd moeten worden, liggen pakket lockers en stedelijke verzamelcentra minder voor de hand. Bij deze steden biedt het gebruik van elektrische voertuigen en nachtelijke bezorging waarschijnlijk een betere oplossing.

Tenslotte, ontwikkelingssteden, waar loonkosten minder dominant zijn voor de bezorgkosten, kan gedacht worden aan de stedelijke verzamelcentra in combinatie met elektrische voertuigen en nachtelijke bezorging.

Conclusie

Wanneer de juiste combinatie van oplossingen wordt gekozen, kunnen deze oplossingen voor het binnenstedelijk vervoer resulteren in een kostenverlaging van 35% van de bezorgkosten en een verlaging van de CO2 emissie met 65%. Door na te denken over de juiste combinatie van oplossingen kunnen zowel overheden als ondernemers een belangrijke bijdrage leveren aan schonere lucht en een verbetering van de kwaliteit van leven in de steden.

Voor Nederland, waar vervoer en logistiek essentieel is voor onze economie, liggen investeringen in stedelijke verzamelcentra en technische oplossingen voor de hand. Dit zal niet alleen resulteren in lagere vervoerskosten, maar ook in een betere leefomgeving in onze steden.

Artikel delen