Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De provinciale omgevingsverordening en de waterschapsverordening in de nieuwe Omgevingswet

Het streefbeeld van de Omgevingswet is om de regels over de fysieke leefomgeving te bundelen in één regeling per overheidsniveau om zo de toegankelijkheid en het overzicht van deze regels te vergroten. Daartoe introduceert de Omgevingswet, naast het omgevingsplan, de provinciale omgevingsverordening en de waterschapsverordening. Provinciale staten resp. het algemeen bestuur van een waterschap dienen één omgevingsverordening resp. waterschapsverordening vast stellen die regels bevatten over de fysieke leefomgeving. De waterschapsverordening heeft alleen betrekking op het watersysteem binnen het beheergebied van het waterschap en op wegen, voor zover die bij het waterschap in beheer zijn.

24 november 2014

Inleiding

Het streefbeeld van de Omgevingswet is om de regels over de fysieke leefomgeving te bundelen in één regeling per overheidsniveau om zo de toegankelijkheid en het overzicht van deze regels te vergroten. Daartoe introduceert de Omgevingswet, naast het omgevingsplan, de provinciale omgevingsverordening en de waterschapsverordening. Provinciale staten resp. het algemeen bestuur van een waterschap dienen één omgevingsverordening resp. waterschapsverordening vast stellen die regels bevatten over de fysieke leefomgeving. De waterschapsverordening heeft alleen betrekking op het watersysteem binnen het beheergebied van het waterschap en op wegen, voor zover die bij het waterschap in beheer zijn.

Provinciale omgevingsverordening

De provinciale milieuverordening, de planologische verordening, de ontgrondingenverordening, de landschapsverordening en de grondwaterverordening worden alle in de provinciale omgevingsverordening geïntegreerd. De Omgevingswet bevat niet de mogelijkheid om meerdere verordeningen per provincie vast te stellen, terwijl de Omgevingswet wel de mogelijkheid biedt om meerdere omgevingsplannen per gemeente op te stellen.

De provinciale omgevingsverordening omvat drie soorten regels:

  • Regels die gericht zijn tot burgers en bedrijven, zoals algemene regels en vergunningstelsels;

  • Regels die gericht zijn tot het uitvoerend bestuur, zoals omgevingswaarden en beoordelingsregels voor vergunningaanvragen;

  • Instructieregels over de uitoefening van taken en bevoegdheden door gemeenten en waterschappen.

Het grootste deel van de provinciale omgevingsverordening zal instructieregels bevatten. Deze regels bevatten aanwijzingen voor de inhoud van het gemeentelijke omgevingsplan of de waterschapsverordening. Bijvoorbeeld instructieregels over omgevingswaarden voor watersystemen of voor gebieden waar het grondwater beschermd moet worden. Ook voor stiltegebieden en luchthavens van regionale betekenis zijn provincies volgens de Omgevingswet verplicht om in de omgevingsverordening regels te stellen. Voor het overige bepaalt iedere provincie zelf over welke onderwerpen ze regels wil stellen. Het blijft voor provincies onder voorwaarden ook mogelijk om in de verordening regels op te nemen die direct doorwerken naar burgers.

Waterschapsverordening

Ieder waterschap heeft nu al een verordening ter uitvoering van de waterbeheertaken. Deze verordening is in de praktijk bekend als de keur. Centraal in de keur staan gebods- en verbodsbepalingen die zich richten tot onderhoudsplichtigen en diegenen die handelingen in watersystemen uitvoeren. Denk daarbij aan het gebruikmaken van een waterstaatswerk, het lozen van water op het oppervlaktewater, of het onttrekken van oppervlaktewater of grondwater. De waterschapsverordening wordt digitaal toegankelijk gemaakt. Dat maakt de regels beter kenbaar voor burgers en bedrijven. Bij sommige waterschappen zijn er in de huidige situatie nog andere verordeningen dan de hiervoor genoemde, bijvoorbeeld voor wegenbeheer (dat bij een enkel waterschap tot het beheertakenpakket behoort). Voor deze gevallen zal in de Invoeringswet Omgevingswet worden bepaald binnen welke termijn ook deze verordeningen worden geïntegreerd in de waterschapsverordening. Het peilbesluit en de legger hoeven niet in de waterschapsverordening te worden opgenomen. De aanwijzing van beperkingengebieden moet wel in de waterschapsverordening geregeld worden en mag niet in de legger plaats vinden.

Wilt u meer informatie, neem contact op met Brechje van Isselmuden van Densen (

brechje.van.densen@rhdhv.com

) 06 46 01 68 49 of met Annette Zebel-Vaudo (

annette.zebel-vaudo@rhdhv.com

) 06 52 55 55 79.

Gerelateerde info:

Artikel delen