Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De monomane focus op de datum van inwerkingtreding van de omgevingswet

Te onpas en te onpas wordt door minister de Jonge benadrukt dat het nu alleen nog maar gaat om de inwerkingtredingsdatum. Over de wet mag het niet meer gaan. De EK werd dan ook meermalen voorgehouden en zelfs ingewreven met hoe een grote meerderheid de Ow in 2016 wel niet was aangenomen.

11 februari 2023

Opinie

Opinie


Het is de minister ontgaan dat sedertdien duizenden artikelen zijn opgepompt uit het bestaande omgevingsrecht waar het parlement weinig of geen belangstelling voor heeft getoond. Eigenlijk is het nooit over de wet gegaan en dat is wel heel bijzonder voor een wetgevingsoperatie van deze omvang.

DSO DE ENIGE IJSSCHOTS?

Bij die discussie over de datum van inwerkingtreding gaat het de laatste jaren bovendien alleen maar over het DSO. Dat DSO is niet klaar op de datum van inwerkingtreding. Dat is reden om dozen vol lapmiddelen ter beschikking te stellen en te verkondigen dat ook na opening van de winkel de verbouwing zal doorgaan.

Het lijkt erop dat als het DSO maar robuust genoeg is - niet naar het oordeel van het Adviescollege ICT maar naar dat van de politiek - het gehele gevaarte probleemloos van stapel kan lopen.

Het komt erop neer dat als één dijkvak voldoende is verstevigd, het hoge water mag komen. Dat levert een beeld op van dijkgraven, burgemeesters en commissarissen van de Koning, die zo meteen met zandzakken in de hand met lede ogen het water van alle andere kanten zien binnenstromen.

ALLES WORDT NIEUW, DE HEMEL E-HEN DE AARDE

Het is bijzonder vreemd om met het nieuwe stelsel van start te willen gaan, terwijl er nog veel niet op orde is. Probleem van het nieuwe omgevingsrecht is dat het te veel te veel en veel te omvangrijk is en dat alles, maar dan ook alles, op 1 januari 2024 in werking moet treden.

Helaas is het advies van de Afdeling advisering (2012) in de wind geslagen om van meet af aan fasegewijs te komen tot nieuw omgevingsrecht.

Het andere in de wind geslagen advies is om te komen met een – tot op heden – niet verschenen probleemanalyse. Waarom doen we dit eigenlijk? Van de verbeterdoelen – eenvoudiger, sneller en beter – is al sinds jaar en dag bekend, dat ze onhaalbaar zijn. Integendeel: het wordt alleen maar complexer en langzamer en niet beter. Daarnaast is de Omgevingswet niet geschreven om de grote fysieke opgaven van Rutte IV aan te pakken laat staan op te lossen.

DE OPLOSSING VAN HET PROBLEEM DE OMGEVINGSWET

Die is vrij eenvoudig. Wat gebeurt er als minister De Jonge de stekker eruit zou trekken? Niets, helemaal niets. Het probleem Omgevingswet kan – anders dan de grote fysieke opgaven - op een hele simpele manier opgelost worden. En levert alleen maar collateral advantage op.

Wordt vervolgd.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.