Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Collegiale toets

Als we het over kwaliteit hebben hebben we het over een van de kernwaarden van onze organisatie. De Omgevingsdiensten zijn immers in het leven geroepen om de kwaliteit van de uitvoering van de VTH-taken te verbeteren. Daar wordt invulling aan gegeven door onder meer de verordening Kwaliteitscriteria die toeziet op de robuustheid van de organisatie en de kennis en kunde van de medewerkers. Maar ook door het uniformeren van processen, het inrichten van kennispunten en het verbeteren van de ICT.

14 maart 2016

Eigenlijk zijn dit allemaal randvoorwaardelijke aspecten die de omstandigheden moeten creeeren om die kwaliteit daadwerkelijk omhoog te krijgen. Een goed Engels spreekwoord luidt: "the proof of the pudding is in the eating." En dat gaan we doen met de collegiale toets. Zes Omgevingsdiensten, waaronder de RUD IJsselland, starten dit jaar een bescheiden pilot om hieraan daadwerkelijk invulling te geven. De Collegiale Toets is een instrument waarbij collegas elkaar toetsen, kennis uitwisselen en leren van elkaar. Het gaat erom op een positieve en stimulerende wijze de kwaliteit van de uitvoering van de organisaties een impuls te geven. En de Collegiale Toets kan een aanvulling zijn op het interne kwaliteitssysteem. Het is geen bezoek van een inspectie, of een certificerende instelling.

We beginnen dus met zes Omgevingsdiensten waarbij twee teams, bestaande uit drie Omgevingsdiensten, worden gevormd. Twee Omgevingsdiensten gaan in gesprek met de andere Omgevingsdienst. Bij de Collegiale Toets werken we met twee themas, een vast thema en een keuze thema. In samenspraak met de betrokkenen is het vaste thema het borgen van kritische massa binnen de organisatie. Het tweede thema is een vrij thema. Dit kan een verdieping zijn van het eerste thema, of andere onderwerpen waar een omgevingsdienst behoefte aan heeft of graag wil delen. De dag zal worden afgerond met een terugkoppeling van de bevindingen en de ervaringen. Ook zal er een rapportage worden opgesteld en aan de dienst worden gestuurd.

Uiteindelijk zal iedere Omgevingsdienst een keer bezocht en geïnterviewd worden. De eerste bezoeken zijn voor de zomer van 2016. We beginnen met twee sessies, in de zomer evalueren we en na de zomer volgen nog vier sessies. De reeks wordt eind 2016 afgerond met een plan voor het landelijk uitrollen van dit instrument. De zes pilot Omgevingsdiensten leren dus niet alleen inhoudelijk van elkaar, maar worden ook gevraagd wat hun mening is over het instrument, het resultaat en de rapportage.

Vanuit de RUD IJsselland trekt Diederik Stoorvogel, medewerker kwaliteit & innovatie, dit project. Hij zal mogelijk anderen, afhankelijk van het onderwerp, benaderen voor een bijdrage. Hoe dan ook zullen wij eind van dit jaar de ervaringen ook binnen onze RUD delen en nadenken hoe we dit instrument verder kunnen inzetten. Een goede ontwikkeling, die collegiale toets. Door van elkaar te leren in een 'veilige omgeving' worden we allemaal beter, en daar draait het toch om....

Artikel delen