Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Hoofdlijnenbrief Schiphol

Minister Harbers (IenW) informeert de Tweede Kamer over het besluit van het kabinet om het maximum aantal toegestane vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol te redcuceren tot 440.000 per jaar. Dit in plaats van de 500.000 vliegtuigbewegingen uit het ontwerp-Luchthavenverkeerbesluit (LVB). In de brief licht hij de keuze van het kabinet verder toe.

27 juni 2022

Kamerstuk: kamerbrief

Kamerstuk: kamerbrief

Geachte voorzitter,

De internationale luchthaven Schiphol verbindt Nederland met de wereld via een uitstekend netwerk van bestemmingen. Mensen vliegen vanaf Schiphol naar familie of vrienden in verre landen, gaan eens in de zoveel tijd met het vliegtuig op vakantie, of gaan vanaf de luchthaven op reis om zaken te doen. Voor een klein land als Nederland levert een goede internationale verbondenheid een belangrijke bijdrage aan onze welvaart. Mede hierdoor kiezen buitenlandse bedrijven er voor zich in Nederland te vestigen, en zijn Nederlandse bedrijven over de hele wereld actief. Bovendien kunnen goederen hun weg snel van en naar Nederland vinden en zorgt Schiphol voor werkgelegenheid. Zo hebben veel Nederlanders direct of indirect te maken met Schiphol.

Tegelijkertijd ligt Schiphol in één van de drukste delen van Nederland: een sterk verstedelijkt gebied met veel bedrijvigheid. Veel mensen wonen, werken en recreëren met plezier in deze veelzijdige omgeving en hebben baat bij de verbondenheid van de regio. Daarentegen ervaren omwonenden ook de nadelen van die drukte. Ze hebben overlast van vliegtuiggeluid en maken zich zorgen om negatieve effecten op hun gezondheid, de natuur en het klimaat.

In het gebied rond Schiphol spelen daarnaast verschillende nationale opgaven: de beperking van de negatieve effecten van luchtvaart op de leefomgeving, verduurzaming van de aanwezige bedrijvigheid en de luchtvaart, transities in de landbouw, de versterking van het energienet, een grote woningbouwopgave en verbetering van de leefbaarheid, natuurbehoud en -herstel van, onder andere, kwetsbare duingebieden. Al deze opgaven hangen nauw met elkaar samen en bepalen mede de leefomgevingskwaliteit in het gebied.

In het Coalitieakkoord is afgesproken: ‘Door de aanwezigheid van de luchthaven Schiphol is Nederland via de lucht uitstekend verbonden met de rest van de wereld. Schiphol zorgt direct en indirect ook voor veel werkgelegenheid. Mede door Schiphol is Nederland een interessante vestigingsplaats voor internationaal opererende bedrijven. Die sterke hubfunctie willen we behouden. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het verminderen van de negatieve effecten van luchtvaart op mens, milieu en natuur.

Lees verder

Lees hier de gehele brief.

Bijlagen

Overzicht van bijlagen

Notitie Effect op jaarvolume en preferentieel baangebruik bij beëindigen anticiperend handhaven op Schiphol

Bestemmingenanalyse voor adequate bereikbaarheid

Verslag van de bespreking van de analyse over het benodigde aantal vluchten voor een adequate bereikbaarheid

Second opinion Bestemmingenanalyse

Afschrift brief Kritische review interne I&W-notitie bestemmingsnetwerk

Review IenW notitie bestemmingennetwerk Schiphol

Verkenning mogelijke maatregelen voor mitigatie of compensatie van de depositieopgave voor Schiphol 2022

Achtergrondnotitie proportionaliteit

Nota ter informatie Resultaten Impactanalyse verlaging activiteitenniveau Schiphol

Oplegnotitie behorend bij bestemmingenanalyse voor adequate bereikbaarheid

Berekening aantal vluchten AMS via GaWC 2020

Nota Besluitvorming Schiphol en Lelystad Airport

Nota ter informatie tussenstand analyse van opties om vooruitlopend op het LVB het aantal vliegbewegingen te reduceren

Impactanalyse Verlaging Activiteitenniveau Schiphol

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.