Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Kamerbrief over bouwregelgeving en risicovloeren

Minister Ollongren (BZK) informeert de Tweede Kamer over de voortgang van de landelijke acties om bestaande gebouwen met breedplaatvloeren te beoordelen.

14 februari 2019

In deze brief informeer ik u over de voortgang van de landelijke acties om bestaande gebouwen met breedplaatvloeren te beoordelen. Ik geef u daarbij ook een reactie op het verzoek van de Vaste Commissie voor Binnenlandse Zaken (17 december 2018, 2018Z23785/2018D60197) met betrekking tot de betrokkenheid van Bureau Hageman. Verder geef ik in de brief gevolg aan mijn toezegging bij het debat van 6 december 2018 om u te informeren over de oorzaak van het sluiten van de parkeergarage in Zoetermeer.

Voortgang landelijke actie beoordelen bestaande gebouwen met breedplaatvloeren

In mijn brief van 31 mei 2018 (TK 28325 nr. 173) heb ik u geïnformeerd over de acties die zijn ondernomen naar aanleiding van het instorten van de in aanbouw zijnde parkeergarage op Eindhoven Airport op 27 mei 2017. Omdat vergelijkbare veiligheidsrisicos zich mogelijk ook voor kunnen doen bij andere gebouwen heeft mijn ambtsvoorganger in 2017 direct actie genomen en een informatiedocument 1) laten opstellen voor de beoordeling van bestaande gebouwen.

1) Uw Kamer is hierover geïnformeerd op 10 oktober 2017 (Aanhangsel Handelingen II 2017/18, nr. 163

Het informatiedocument (stappenplan) is door mijn ambtsvoorganger op 9 oktober 2017 met een brief gestuurd aan de gemeenten met het verzoek toe te zien dat eigenaren van de betreffende gebouwen onderzoek uitvoeren en indien noodzakelijk maatregelen nemen om de veiligheid te waarborgen. De brief aan de gemeenten was in lijn met de verantwoordelijkheden die volgen uit de Woningwet voor de veiligheid van bestaande bouwwerken. Eigenaren zijn primair zelf verantwoordelijk dat hun gebouw veilig is. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht hierop en kunnen aan eigenaren vragen onderzoek uit te voeren. Ter uitvoering van de motie van 6 december 2018 (TK 28325 nr. 185) laat ik nog een kwalitatief onderzoek onder gemeenten naar de stand van zaken uitvoeren.

Het eerdergenoemde informatiedocument is erop gericht om gebouwen met breedplaatvloeren die risicovol kunnen zijn te traceren en beoordelen, en daarbij indien nodig maatregelen te nemen. In mijn brief van 31 mei jongstleden heb ik u gemeld dat er daarnaast nog een definitieve beoordeling of gebouwen aan de wettelijke veiligheidseisen voldoen, zal moeten worden uitgevoerd. Dit kan pas plaatsvinden als er nieuwe rekenregels zijn opgesteld mede op basis van uitgevoerde materiaalonderzoeken aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Ik kan u melden dat deze materiaalonderzoeken recent zijn afgerond en thans worden geanalyseerd. Bij deze analyse wordt ook betrokken de samenhang met andere beschikbare proefresultaten en buitenlandse wetenschappelijke literatuur. Deze analyse zal uiteindelijk resulteren in nieuwe rekenregels voor bestaande gebouwen. Over deze rekenregels zal vervolgens afstemming plaatsvinden met de NEN-commissie die verantwoordelijk is voor de NEN-normen voor betonconstructies. Naar verwachting zijn de rekenregels voor de definitieve beoordeling van gebouwen eind april 2019 beschikbaar, inclusief nadere informatie voor gebouweigenaren en bevoegd gezag over de uitvoering van de benodigde beoordeling. Op dat moment zal ik gemeenten een nieuwe brief sturen met het verzoek toe te zien op de definitieve afronding van de beoordeling van de bestaande gebouwen met breedplaatvloeren. Uw Kamer zal van deze stappen op de hoogte worden gehouden.

Bureau Hageman

Bij het rondetafelgesprek van 12 december 2018 over de veiligheidsrisicos bij bouwprojecten is door uw kamer ook met de deelnemers gesproken over de onderzoeken naar het instorten van de parkeergarage Eindhoven, het stappenplan voor de beoordeling van bestaande gebouwen en de betrokkenheid van Bureau Hageman daarbij. Graag informeer ik u wat de overwegingen zijn geweest om Bureau Hageman opdracht te verlenen voor het opstellen van het hiervoor bedoelde informatiedocument (stappenplan) en het uitvoeren van het nadere onderzoek naar de definitieve rekenregels.

Direct na het bekend worden van de onderzoeksresultaten op 25 september 2017 over de instorting van de parkeergarage Eindhoven (27 mei 2017) was er een brede opvatting onder constructeurs, bouwers, toeleveranciers en bouwtoezichten dat de problematiek ook bij andere bestaande gebouwen zou kunnen voorkomen. Mijn voorganger heeft toen het initiatief genomen om Bureau Hageman (in samenwerking met TNO) opdracht te geven voor het opstellen van een beoordelingskader en het doen van nader onderzoek (zoals hiervoor beschreven). Er is gekozen voor Hageman en TNO vanwege de grote deskundigheid en autoriteit van deze partijen op het gebied van constructieve veiligheid van betonconstructies. Prof. Wijte (TU-Eindhoven) van Bureau Hageman is voorzitter van de NEN-normcommissie Betonconstructies en lid van de CEN-commissie voor de Europese voorschriften voor betonconstructies. Juist door deze deskundigheid en autoriteit is het ook verklaarbaar dat de aannemer (BAM) en de opdrachtgever (Airport Eindhoven) van de parkeergarage eerder Hageman respectievelijk TNO hadden gevraagd om de instorting te onderzoeken.

Naast deze opdracht aan Bureau Hageman heeft mijn voorganger ook een brede klankbordgroep ingesteld met deskundige vertegenwoordigers van een groot aantal organisaties te weten Vereniging Bouw- en Woningtoezicht Nederland, Vereniging Nederlandse (VN-) constructeurs, Bouwend Nederland, Betonhuis, TU- Delft en het Rijksvastgoedbedrijf. Met deze klankbordgroep is geborgd dat een divers gezelschap van deskundigen op het gebied van constructieve veiligheid meekijkt bij de werkzaamheden van Bureau Hageman en TNO.

Na het verschijnen van de het rapport Bouwen aan constructieve veiligheid, lessen uit de instorting parkeergebouw Eindhoven Airport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heb ik prof. Wijte gevraagd te onderzoeken wat de consequenties waren van de bevindingen van de OvV voor het in het 2017 opgestelde informatiedocument en stappenplan (TK 28 325 Nr. 178). Ik heb uw Kamer over de uitkomst hiervan geïnformeerd met de brief van 12 december 2018 (TK 28 325 Nr. 186). De conclusie van prof. Wijte is dat de bevindingen van de OvV geen aanleiding geven voor aanpassing van het informatiedocument (stappenplan). Deze conclusie is ook door de genoemde klankbordgroep onderschreven.

Prof. Wijte is bij het rondetafelgesprek, in reactie op vragen van de leden Koerhuis en Ronnes, ingegaan op zijn onafhankelijkheid en werkwijze. Hij heeft onder andere aangegeven dat hij open en wetenschappelijk te werk gaat, samenwerkt met TNO en resultaten voorlegt aan de klankbordgroep en de NEN- commissie voor betonconstructies. Naar mijn oordeel heeft hij afdoende antwoord gegeven. Ik zie geen aanleiding om te twijfelen aan de integriteit, onafhankelijkheid en deskundigheid van prof. Wijte. Wel ben ik van mening dat het proces om te komen tot het vaststellen van de definitieve rekenregels om bestaande gebouwen te kunnen beoordelen aan geen enkele twijfel onderhevig dient te zijn en hierover geen discussie moet zijn. Ik heb met Bureau Hageman en TNO nader overlegd of de betrokkenheid van een derde onafhankelijke partij in dit proces daartoe van dienst zou kunnen zijn. Zij hebben hier positief op gereageerd en ik ben daarom voornemens het Adviesbureau Horvat, dat ook betrokken is geweest bij het onderzoek van de OvV, opdracht te geven een adviserende rol te vervullen in de totstandkoming van de definitieve rekenregels. Hiermee is een zo breed mogelijk draagvlak voor deze belangrijke werkzaamheden geborgd.

Parkeergarage Zoetermeer

Bij het debat van 6 december 2018 had het lid Koerhuis mij vragen gesteld over het sluiten van een parkeergarage in Zoetermeer. Ik hierover navraag gedaan bij de gemeente Zoetermeer en die heeft mij het volgende laten weten. De gemeente had de parkeergarage gesloten na een melding van een verontruste burger over het zichtbaar doorbuigen van een gedeelte van een vloer in de parkeergarage. De betreffende vloer bestaat uit betonnen voorgespannen kanaalplaatvloeren. Dit is een ander type vloer dan de parkeergarage Eindhoven Airport. Er is onderzoek uitgevoerd en daaruit is gebleken dat betreffende vloer voldoet aan het Bouw- besluit en daarmee constructief veilig is. De parkeergarage is inmiddels weer in gebruik.

Artikel delen