Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Beheer is minstens zo belangrijk als bouwen

Stel, je fietst dagelijks dezelfde weg naar de winkel en ineens is de brug waar je overheen moet dicht. Reden: achterstallig onderhoud. Jij komt niet bij die winkel, de winkel mist omzet, de brug was bovendien de enige manier om bij het station te komen. Eén kapotte brug, grote impact op plaatselijke bewoners en ondernemers.

Kinran 28 oktober 2020

Artikelen

Artikelen

Wat gaat er mis? De onderhoudsstrategie. Ook daarbij kan Kinran ingrijpen.

Beleidsmedewerkers als Suzy Zijlmans zetten zich in voor het beheer van de ruimtelijke leefomgeving. Ze studeerde Tuin- en Landschapsinrichting en volgde de richting Techniek. Daarna werd ze projectleider in het beheer van de openbare ruimte, specialiseerde zich in water en riolering en groeide door tot beleidsadviseur.

Logisch vervolg op ruimtelijke ontwikkeling

Als beleidsadviseur adviseert ze over projecten in de fysieke leefomgeving – in de breedste zin van het woord. Daarmee is ze, zoals ze zelf aangeeft, een “logisch vervolg op ruimtelijke ontwikkeling.” Hoe ziet dat er in de praktijk precies uit?

“Als er nieuwe bestemmingsplannen worden gemaakt, vloeien daar plannen uit voort, ook voor civieltechnische ontwikkeling. Initiatiefnemers gaan bouwen. Zodra de inrichting af is, komt dit bij ons in beheer. Budget voor beheer van de inrichting is er dan nog niet – dat is ons werk. We doen inspecties. Daar rollen maatregelen uit. Op basis hiervan schrijven we strategisch advies voor beheer, inclusief een meerjarige begroting.”

‘Gebruikskunst’

Sinds februari 2020 werkt Suzy voor de gemeente Lingewaard. Ze maakt zich hard voor de beheerstrategie en onderhoudsbegroting van civieltechnische kunstwerken. Denk aan bruggen, viaducten, tunnels of keermuren. En bijvoorbeeld ‘duikers’: kokervormige constructies die wateren met elkaar verbinden en oversteek bieden aan weggebruikers. Ze hebben een onmisbare functie binnen de infrastructuur.

De rol van Suzy: ervoor zorgen dat deze ‘gebruikskunstwerken’ veilig zijn, nu én in de toekomst. “Ik stel beheerstrategieën op en adviseer over welk budget hiervoor nodig is. Ook op de lange termijn. Dit advies moet de Raad zien te overtuigen.”

Onmisbaar

Onderhoud is noodzakelijk: civieltechnische kunstwerken zijn een cruciaal onderdeel van routes die mensen dagelijks afleggen. Kun je de veiligheid van die constructies niet garanderen, dan hebben gebruikers hier last van. “Je wilt veilig over straat kunnen. Winkels en industrie willen bereikbaar zijn. Is dit niet het geval, dan kunnen bewoners, ondernemers, toerisme en uiteindelijk ook de economie eronder lijden.”

Het is in die zin net als een goed vervoersmiddel. Je beseft pas hoe hard je die nodig hebt, wanneer hij stuk gaat. “Kijk naar een van mijn projecten: de betonnen brug in Looveer, Huissen. Dat is de enige verbinding naar bedrijven als de steenfabriek in de uiterwaarden in Huissen, Gelderland. Deze is nu veilig voor gebruik, maar zonder goede aansluiting is er geen handel.”

Draagvlak creëren

Hoe onmisbaar ook – het is niet makkelijk om dit onderhoud op de agenda te krijgen én te houden. Goed beleidsadvies is nodig, waarin alle partijen optimaal worden gehoord. Dat gaat van initiatiefnemers tot adviseurs, beheerders en bestuurders: “een politiek spel waarbinnen je soepel en strategisch moet laveren.”

Extra stevige lobby tijdens corona

Actualiteiten bepalen in grote mate waar het geld naar toe gaat. “De begroting staat vaak al onder druk, civieltechnische bouw is niet de nummer één begrotingspost binnen de gemeente. Zeker nu, tijdens corona, moeten we echt vechten voor dat onderhoud. Het geeft extra voldoening als het lukt om tóch dat potje vrij te krijgen.”

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.