A. NOTA RUIMTE | |||||
nr |
Omschrijving project |
Omschrijving ligging of locatie |
Vindplaats in MIRT projectenboek 2009 |
Vindplaats in Nota Ruimte Uitvoeringsbudget 2007 – 2014 |
Aard van het project |
1 |
Amsterdam Noordelijke IJoevers |
Tegenover Amsterdam CS aan de noordkant van het IJ |
P 149 |
P 16 en 17 |
Integrale gebiedsontwikkeling; focus op herstructurering bedrijventerrein |
2 |
Den Bosch Spoorzone |
Gelegen rondom station |
P 221 |
P 64 en 65 |
Integrale gebiedsontwikkeling; binnenstedelijke herstructurering |
3 |
Apeldoorn Kanaalzone |
Centraal gelegen zone in de stad |
P 284 |
P 62 en 63 |
Integrale gebiedsontwikkeling; binnenstedelijke herstructurering |
4 |
Den Haag Internationale Stad (onderdeel Scheveningen Boulevard) Bij Boulevard van Scheveningen |
P 145 |
P 26 en 27 |
Integrale gebiedsontwikkeling + kustversterking |
|
5 |
Greenports (6 tuinbouwlocaties in Zuid-Holland en Deurne) |
Prov Zuid-Holland: Boomwatering ; 4B-water Waalblok; Overbuurtsepolder; Bollenstreek; Boskoop; Prov Noord-Brabant: Deurne |
Boskoop: P 190 Duin- en Bollenstreek: P 191 Westland – Oostland: P 192 |
P 68 en 69 voor Boskoop, Duin- en Bollenstreek, Westland – Oostland |
Integrale gebiedsontwikkeling, focus op glastuinbouw |
6 |
Greenport Aalsmeer/PrimaViera |
Bij Aalsmeer |
P189 |
P 68 en 69 |
Integrale gebiedsontwikkeling, focus op glastuinbouw |
7 |
Klavertje 4 Venlo |
Bij Venlo |
p. 257 |
P 46 en 47 (en 68, 69) |
Integrale gebiedsontwikkeling, focus op glastuinbouw en op verbinding A73–A67 (Greenportlane) |
8 |
Nijmegen Waalfront |
Centrum Nijmegen aan de zuidkant van de Waal |
P 264 |
P 54 en 55 |
Integrale gebiedsontwikkeling; binnenstedelijke herstructurering |
9 |
Eindhoven A2 zuidelijke aansluiting (zie ook Eindhoven brainport) |
Rondom A2 bij Eindhoven |
P 256 |
P 44 en 45 (als A2/Brainport Eindhoven) |
Integrale gebiedsontwikkeling; aanleg infrastructuur en herstructurering werklandschappen |
10 |
Nieuwe Hollandse Waterlinie |
Rijnauwen – Vechten, Linieland, Lingekwartier – Diefdijk |
P 188 |
P 40 en 41 |
Integrale gebiedsontwikkeling; restauratie forten, natuurontwikkeling, verbetering infrastructuur, bouw van woningen |
11 |
Waterdunen |
In de buurt van Breskens |
P 220 |
P 52 en 53 |
Integrale gebiedsontwikkeling; focus op natuurontwikkeling en recreatie, kustversterking |
12 |
Maastricht Belvedere |
Grenzend aan het centrum van Maastricht |
P 214 |
P 66 en 67 |
Integrale gebiedsontwikkeling; herstructurering bedrijventerrein tot woon- en werkgebied |
13 |
Nieuw Reijerwaard/ Westelijke Dordtse Oever |
Industriegebied tussen Ridderkerk en Dordrecht |
P 187 |
P 32 en 33 (als Hoeksche Waard of alternatieve locatie) |
Integrale gebiedsontwikkeling; herstructurering bedrijventerrein |
14 |
Zuidplaspolder |
Driehoek tussen Rotterdam Zoetermeer en Gouda |
P 140 |
P 30 en 31 |
Integrale gebiedsontwikkeling voor de functies wonen, werken, glas, groen, water en recreatie |
15 |
Groningen Centrale Zone |
Centrum van Groningen |
P 290 |
P 58 en 9 |
Integrale gebiedsontwikkeling; binnenstedelijke herstructurering |
16 |
Oude Rijnzone |
Strook tussen Leiden en Bodegraven |
P 138 |
P 36 en 37 |
Integrale gebiedsontwikkeling; focus op herstructurering bedrijventerrein |
17 |
Westelijke Veenweiden |
Groene Hart en Laag Holland |
P 148 P 193, als Westelijke Veenweiden fase 1 |
P 38 en 39 |
Integrale gebiedsontwikkeling; herstructurering van kwetsbare delen van de veenweidegebieden |
18 |
Hengelo Hart van Zuid |
Rondom centraal station Twente |
P 260 |
P 60 en 61 |
Integrale gebiedsontwikkeling; binnenstedelijke herstructurering |
19 |
IJsseldelta |
Bij Kampen |
P 260 |
P 50 en 51 |
Integrale gebiedsontwikkeling; «blauwe bypass» met mogelijkheden voor natuurontwikkeling en recreatie |
20 |
IJsselsprong |
Bij Zutphen |
P 261 |
P 50 en 51 |
Integrale gebiedsontwikkeling met focus op woningbouw, bereikbaarheid en groene buffer |
21 |
Mooi en Vitaal Delfland |
Gebied tussen den Haag, Rotterdam en Zoetermeer |
P 147 |
P 28 en 29 |
Integrale gebiedsontwikkeling met focus op herstructurering glas en groen |
22 |
Almere Weerwaterzone |
Gelegen naast het centrum van Almere |
P 139 (als Schaalsprong Almere) |
P 18 en 19 (als Schaalsprong Almere) |
Verdiepte aanleg A6 om barrièrewerking te voorkomen en integrale gebiedsontwikkeling te faciliteren |
23 |
Rotterdam Stadshavens |
Aan noord- en zuidzijde van de Maas |
P 139 |
P 24 en 25 |
Integrale gebiedsontwikkeling met focus op herstructurering van verouderde bedrijventerreinen |
24 |
Brainport Eindhoven |
Aanliggend aan de A2 ten westen van Eindhoven |
P 218 |
P 44 en 45 (als A2/Brainport Eindhoven) |
Integrale gebiedsontwikkeling; aanleg infrastructuur en herstructurering werklandschappen |
25 |
Den Haag Internationale Stad (onderdeel Worldforum) |
Bij Statenkwartier |
P 145 |
P 26 en 27 |
Vestigingsplaats voor internationale bedrijven + bereikbaarheid |
26 |
Westflank Haarlemmermeer |
Strook ten oosten van Heemstede, Hillegom en Lisse |
P 147 |
P 20 en 21 |
Integrale gebiedsontwikkeling; woningbouwopgave, piekwaterberging, recreatieve groenontwikkeling, versterking Groene Hart |
27 |
Breda Centraal (t.b.v. Nieuw Sleutelproject) |
Centrum Breda |
p. 240 |
n.v.t. |
Ontwikkeling openbaar vervoerterminal |
28 |
Windmolenpark Tweede Maasvlakte |
Maasvlakte |
p. 186 |
n.v.t. |
Ontwikkeling windmolenpark |
29 |
Atalanta Emmen |
Stadscentrum Emmen met drie samenhangende deelprojecten Centrum-West, Verbinding via de Hondsrugweg, en locatie Hoofdstraat |
P 316 |
– |
Integrale gebiedsontwikkeling met focus op ontwikkeling van bovenregionale recreatieve voorziening (dierenpark) en binnenstedelijke herstructurering |
Aa. Overige ruimtelijke projecten
Nr. |
Aanduiding project |
Omschrijving ligging of locatie |
Aard van het project |
1 |
Amstelveenlijn |
Het tracé loopt van Station Amsterdam Zuid via Buitenveldertselaan/Beneluxbaan naar halte Amstelveen Westwijk en via de Legmeerpolder naar de (verlengde) N201 ten zuiden van Amstelveen |
Ombouw van bestaande tramlijn(nen) tot metro alsmede aanleg nieuw metrotracé en opstelterrein tot onderdeel van het totale metronetwerk in de stadsregio Amsterdam |
2 |
Amsterdam VU-gebied |
VU- en VUmc-terrein te Amsterdam |
(Her)ontwikkeling van het terrein van de Vrije Universiteit (VU) en VU Medisch Centrum (VUmc) naar grootschalige en duurzame functies |
3 |
Amsterdam Zuidas |
Projectgebied van circa 270 hectare (ha), doorsneden door de Ringweg A10 Zuid, trein- en metrosporen |
Grootschalige en hoogwaardige duurzame ontwikkeling met kantoren, woningen en voorzieningen |
4 |
Den Haag Binckhorst |
Verbinding van de verlengde Regulusweg en de Mercuriusweg |
In het betreffende gebied, dat nu in gebruik is als bedrijventerrein, moet het tunnelproject Rotterdamse Baan worden gerealiseerd en wordt er gewerkt aan de vastgoedontwikkeling van diverse deelplannen. Om tijdens de bouw van de tunnel en de vastgoedontwikkeling de verkeersontsluiting van dit gebied te waarborgen, dient vooruitlopend het project Verlengde Regulusweg te worden gerealiseerd. Deze Regulusweg maakt onderdeel uit van de hoofdverkeersstructuur |
5 |
Spoorzone Delft |
Het gebied van de Spoorzone begint op het terrein van DSM/Gist in het noorden en loopt tot voorbij de Abtswoudseweg in het zuiden. Het noordelijk deel is de smalle strook van Phoenixstraat en Spoorsingel. Het middengedeelte wordt begrensd door Westvest, Coenderstraat en Van Bleijswijckstraat. Het zuidelijk deel, tussen Engelsestraat en Industriestraat, omvat onder meer het oude emplacementsterrein en het voormalige Haringterrein |
Integrale herontwikkeling in van een gebied van circa 40 hectare, tussen de binnenstad van Delft en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan |
6 |
Ruimte voor de Vecht |
Overijssels Vechtdal |
Integrale gebiedsontwikkeling Overijssels Vechtdal; toekomstvast garanderen van de waterveiligheid, realisatie van de natuuropgaven en versterking van de sociaal-economische infrastructuur in het Vechtdal |
7 |
Vossenberg-West II Tilburg |
Multimodaal ontsloten logistiek bedrijventerrein in het noordwesten van Tilburg van circa 100 ha bruto (80 ha netto) |
Het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein Vossenberg-West II is gericht op grootschalige en gemengde industriële bedrijven, met name in de milieucategorie 3,4 en 5, transportbedrijven en logistieke dienstverleners |
8 |
Bedrijvenpark H2O |
Bedrijvenpark H2O ligt bij knooppunt Hattemerbroek en strekt zich uit langs de oostelijke rijbaan van de A28, aan beide zijden van de A50. Het bedrijvenpark wordt aan één zijde begrensd door de A28. Het deel dat zich aan de Hattemse zijde van de A50 bevindt (± 18 hectare), wordt daarnaast begrensd door het tracé van de Hanzelijn en de Oostersedijk. Het gedeelte dat zich aan de Oldebroekse zijde van de A50 bevindt (± 52 hectare), wordt daarnaast begrensd door de Voskuilerdijk en de kern Hattemerbroek. |
Bedrijvenpark H2O is een gezamenlijk ontwikkelingsproject van de gemeenten Hattem, Heerde (H2) en Oldebroek (O), die deel uitmaken van de Regio Noord-Veluwe in Gelderland, op de grens met Overijssel. Met het bedrijvenpark komen deze gemeenten tegemoet aan de vraag naar bedrijfskavels van lokaal tot internationaal georiënteerde bedrijven |
9 |
Landschapspark Lingezegen |
Park Lingezegen is een nieuw landschapspark in aanleg tussen Arnhem-Zuid, Elst, Bemmel en Nijmegen-Noord met ruimte voor recreatie, water, landbouw en natuur |
Park Lingezegen bestaat uit vijf deelgebieden met elk een eigen karakter die in onderlinge samenhang zullen worden gerealiseerd: De Park, het Waterrijk, het Landbouwland, De Woerdt, De Buitens |
10 |
Bedrijvenpark Deventer A1 |
Bedrijvenpark Deventer A1 is gelegen ten zuiden van de Rijksweg A1, tussen de afritten Deventer/Zutphen en Deventer Oost |
Bedrijvenpark Deventer A1 is een duurzaam bedrijvenpark met veel aandacht voor landschappelijke inpassing en een volledig duurzame energievoorziening |
11 |
Glastuinbouwcluster Withagen en Afvalverwerking VAR (Voorst) |
Glastuinbouwcluster Withagen en naastgelegen afvalverwerkend bedrijf VAR, gelegen in Middengebied van de gemeente Voorst |
Afvalverwerkend bedrijf VAR ontwikkelt nieuwe technieken en producten en draagt daarmee bij aan de verduurzaming van onze maatschappij. Zo produceert VAR warmte en elektriciteit uit biomassa. Glastuinbouwondernemers, zoals het plantenveredelingsbedrijf Schoneveld Breeding als eerste vestiger, en VAR krijgen de ruimte voor duurzame ontwikkeling op en nabij de nieuwe regionale glastuin-bouwclusterlocatie Withagen. De glastuinbouwondernemers nemen een deel van de restwarmte van de VAR over voor benutting in de glastuinbouw. Toepassing van de Crisis- en herstelwet ondersteunt de ontwikkeling van beide bedrijfstakken. |
12 |
Nieuwe Driemanspolder (Zoetermeer) |
Agrarisch gebied tussen Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg en Den Haag |
Transformatie van een grotendeels agrarisch gebied naar natuur-, recreatie- en waterbergingsgebied; het gebied maakt deel uit van de Groen-Blauwe slinger tussen het Groene Hart en Midden-Delfland |
13 |
Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente |
Driehoek tussen Hengelo, Oldenzaal en Enschede |
Integrale gebiedsontwikkeling; transformatie van de voormalige vliegbasis Twente en herontwikkeling voormalige militaire kampen en bijbehorende gronden (ontwikkeling burgerluchthaven, natuurontwikkeling, leisure, bedrijvigheid, evenementen en woningbouw) |
14 |
Hofbogen Rotterdam |
Voormalig spoorwegviaduct Hofplein in de stedelijke omgeving van Rotterdam Noord |
De langgerekte structuur van het Hofpleinviaduct doorkruist meerdere woonwijken in Rotterdam Noord en is daarmee van essentiële invloed op de kwaliteit van de leefomgeving. Dit Rijksmonument wordt daarom getransformeerd tot een (semi)publiek verblijfsgebied met creatieve shopping mall, gecombineerd met meerdere leisure functies |
15 |
Stationsomgeving Driebergen-Zeist en landgoed de Reehorst |
Het stationsgebied van Driebergen-Zeist en het aanliggende gebied Reehorst |
Het stationsgebied Driebergen-Zeist staat voor een ingrijpende aanpassing om de grote aantallen reizigers en verdubbeling van de sporen op een goede manier in te passen. Het gebied zal worden getransformeerd naar een duurzaam stationsgebied in een natuurlijke omgeving, onderdeel van de landgoederenzone Stichtse Lustwarande |
16 |
Rotterdamsebaan (Den Haag/Leidschendam-Voorburg) |
De Rotterdamsebaan vormt een nieuwe wegverbinding die begint op de kruising van de Mercuriusweg met de Binckhorstlaan en via een tunnel onder Voorburg-West uiteindelijk aansluit op het verkeersplein Ypenburg |
De Rotterdamsebaan vormt een tweede aansluiting vanaf de A4/A13 waardoor de bereikbaarheid van Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk verbetert en een robuust verkeerssysteem ontstaat |
17 |
Flevokust Lelystad |
Terrein van 115 ha aan de noordzijde van Lelystad, gelegen aan de kust van het IJsselmeer |
Flevokust wordt ontwikkeld tot een multimodaal bedrijventerrein met een haven, een overslag- en transportcentrum. De ontwikkeling vindt plaats in samenwerking met onder meer het Havenbedrijf Amsterdam en de provincie Flevoland. |
18 |
Amsterdam Connecting Trade (ACT)/ A4 Zone West |
Bedrijventerrein van 142 ha aan de zuidkant van Schiphol, gelegen in de gemeente Haarlemmermeer |
ACT/A4 Zone West is een vestigingsplaats voor logistiek en handel met multimodale ontsluiting. Het terrein moet zich gaan onderscheiden door innovatieve en duurzame concepten voor de logistieke sector en de handelssector, die worden ontwikkeld in samenwerking tussen marktpartijen, overheden en kenniscentra. |
19 |
Schiphol Logistics Park (SLP) |
Bedrijventerrein van 53 ha aan de zuidkant van Schiphol, gelegen in de gemeente Haarlemmermeer. |
SLP ligt nabij Schiphol Centrum- en Zuidoost en is daarom bij uitstek geschikt voor logistieke bedrijven met veel luchtvracht. De ontwikkeling van SLP is van belang voor de positionering van Schiphol als logistiek overslagpunt (hub). SLP moet (internationale) logistieke bedrijven naar de Metropoolregio Amsterdam trekken. |
20 |
Zeehaven- en industriegebied Oosterhorn |
Industriegebied van 1.290 ha, gelegen in de gemeente Delfzijl |
Oosterhorn is een groot industriegebied voor zware industrie en havengebonden activiteiten en één van de grootste ontwikkelingsclusters voor chemie in Nederland. |
21 |
Zeehaven- en industriegebied Eemshaven |
Haven- en industriegebied, gelegen binnen de gemeente Het Hogeland |
De Eemshaven is een multi-modaal toegankelijk industriecomplex waar zich vooral bedrijven uit de sectoren chemie, energie, logistiek en recycling bevinden. Het gebied vervult een belangrijke rol in de nationale energievoorziening. |
22 |
Eiland van Schalkwijk |
Landelijk gebied tussen Lek, Lekkanaal en Amsterdam-Rijnkanaal, gelegen in de gemeente Houten |
De structuurvisie voor het Eiland voorziet in behoud en versterking van het landelijk karakter en de economische structuur. Landbouw en recreatie krijgen de ruimte om zich duurzaam te ontwikkelen. |
23 |
Dairy Campus |
Internationaal onderzoeks- innovatie- en kennis-centrum, gelegen in de gemeente Leeuwarden |
Doel van de campus is een bijdrage te leveren aan een verdere ontwikkeling van een toekomstbestendige melk-veehouderij en zuivelsector. |
24 |
Valkenburg |
Voormalig (militair) vliegveld, gelegen in de gemeente Katwijk |
De herontwikkeling van het voormalige vliegveld omvat de bouw van maximaal 5.000 woningen, alsmede de realisatie van 20 ha hoogwaardig bedrijventerrein en grootschalige natuurontwikkeling. |
25 |
Kickersbloem III |
Uitbreiding bedrijven-terrein, gelegen in de gemeente Hellevoetsluis |
Op Kickersbloem zijn vooral bedrijven gevestigd in de sectoren bouw, dienstverlening (groot)handel en logistiek. De derde fase van het bedrijven-terrein levert circa 47 ha (bruto) extra bedrijfsvloer-oppervlakte op. |
26 |
Amsterdam ZuidasDok |
Multimodaal vervoers-project in de gemeente Amsterdam |
Combinatie van stedelijke ontwikkeling en verbetering van bereikbaarheid, zowel via de weg als het openbaar vervoer. Onderdelen van het project zijn herinrichting van de A10-Zuid en de knooppunten Nieuwe Meer en Amstel en herinrichting van de openbaar vervoerterminal. |
27 |
Markerwadden |
Natuurontwikkelingsproject in de gemeente Lelystad |
Aanleg van geulenstelsel, zandwinputten en natuur-eilanden ten behoeve van de verbetering van de ecologische kwaliteit van het Markermeer. |
28 |
Stadionpark Rotterdam |
Herontwikkeling stedelijk gebied in de gemeente Rotterdam |
Herontwikkeling van het gebied rondom het voetbalstadion De Kuip en enkele bestaande sportcomplexen |
29 |
Dijckerwaal |
Bouw van een tijdelijk logiesgebouw/labourhotel in de gemeente Westland |
De bouw van het logiesgebouw zal voorzien in de tijdelijke huisvesting van 350 arbeidsmigranten in ’s-Gravenzande. |
30 |
Weerwater |
Gebiedsontwikkeling in het centrum van Almere |
Gebied van 413 ha dat geleidelijk wordt ontwikkeld naar een (boven)regionaal centrumgebied, waar bijzondere thematische concepten op het gebied van economie, leisure, recreatie, sport en zorg (of een mix daarvan) een plaats kunnen krijgen. De Floriade (2022) is daarvan een eerste invulling. |
31 |
Icedôme Almere |
Ontwikkeling en realisatie van een multifunctioneel complex voor schaats- en andere ijssporten |
Nieuw multifunctioneel complex voor schaats- en andere ijssporten en aanverwante sporten in Almere Poort, direct aan de autoweg A6 |
32 |
KNSF-terrein |
Herontwikkeling van terrein voormalige kruitfabriek met woningen en kantoren |
Het terrein van de voormalige kruitfabriek in Muiden wordt gesaneerd en vervolgens geschikt gemaakt voor de bouw van woningen en kantoren. |
33 |
Buitenhaven Muiden |
Uitbreiding van bestaande (recreatie-)jachthaven |
Ter versterking van de sociaal-economische infrastructuur in Muiden wordt de bestaande jachthaven uitgebreid. |
34 |
Brediusterrein |
Woningbouw, hotel en sportdoeleinden op terrein van 9 ha |
Vanwege de voorgenomen ontwikkeling van het KNSF-terrein worden de daar gevestigde sportverenigingen verplaatst. Daarnaast worden op het terrein maximaal 50 woningen en een hotel gebouwd. |
35 |
Wind op land 5 tot 100 MW Eemshaven |
Het gebied bestaat uit het havengebied zelf en een zuidelijk en westelijk daarvan gelegen gebied zoals opgenomen in het Provinciaal Omgevingsplan en de uitbreidingsgebieden |
Realisatie van windparken van 5 tot 100 MW. |
36 |
Wind op land 5 tot 100 MW Delfzijl |
Het gebied bestaat uit het havengebied en een zuidelijk daarvan gelegen gebied zoals opgenomen in het Provinciaal Omgevingsplan en de uitbreidingsgebieden |
Realisatie van windparken van 5 tot 100 MW. |
37 |
Wind op land 5 tot 100 MW, N33 nabij Veendam |
Dit gebied ligt aan de N33 en loopt van de A7 in het Noorden langs Veendam zoals opgenomen in het Provinciaal Omgevingsplan en de uitbreidingsgebieden |
Realisatie van windparken van 5 tot 100 MW. |
38 |
Flevoport Urk |
130.000 m2 buitendijks terrein met 1.200 m kader ten zuiden van Urk |
Buitendijkse maritieme servicehaven voor op- en afbouw en onderhoud van schepen |
39 |
Harnaschpolder |
50 ha netto uitgeefbaar bedrijventerrein in Den Hoorn aan de A4 |
Integrale gebiedsontwikkeling naar bedrijventerrein voor de vestiging van een mix van standaard- en hoogwaardige bedrijven. Voorzien zijn zowel werk- als woon/werkkavels (bedrijfspand met woonhuis). |
40 |
Transformatorstation en kabeltracés A4-zone |
Haarlemmermeer en Amsterdam |
Uitbreiden van het regionale en landelijke energienetwerk bestaande uit een 150/20 kV transformatorstation en vier 150 kV kabeltracés. |
41 |
Sprong over het IJ |
Amsterdam |
In verband met de grote woningbouwopgave moeten de verbindingen over het IJ, met name voor voetgangers en fietsers, sterk worden verbeterd. |
B BODEMBESCHERMING EN BODEMENERGIE | |||
nr. |
Aanduiding project |
Omschrijving ligging of locatie |
Aard van het project |
1 |
Havengebied Rotterdam |
De haven van Rotterdam |
Pilotproject voor gebiedsgerichte aanpak van grootschalige grondwaterverontreiniging |
2 |
Utrecht biowasmachine |
Utrechts Stationsgebied e.o. |
Pilotproject, met combinatie van winning van bodemenergie en aanpak bodemverontreiniging |
C WATERSTAATSWERKEN | ||
nr. |
Omschrijving waterstaatswerk |
Aard van het project |
1 |
Kustlijn en kustfundament Noordzee |
Zandsuppleties en werken ter voorkoming of tegengaan van een landwaartse verplaatsing van de kustlijn |
2 |
Dijkversterking Eemshaven Delfzijl en meekoppelkansen |
Het versterken en aardbevingbestendig maken van de primaire waterkering tussen de Eemshaven en Delfzijl, dijkvak 49 tot en met 57, dijkring 6, in combinatie met gebiedsgerichte initiatieven op het terrein van natuur, toerisme en recreatie en duurzame energie |
D LUCHTHAVENS | ||
nr. |
Omschrijving luchthaven |
Omschrijving project |
1 |
Luchthaven Twente |
Ontwikkeling burgerluchthaven |
2 |
Luchthaven Lelystad |
Vaststellen gebruiksmogelijkheden |
3 |
Luchthaven Eindhoven |
Vaststellen gebruiksmogelijkheden |
E WEGENPROJECTEN | |||
nr. |
Wegnummer |
Omschrijving traject |
Aard van het project |
1 |
A1/A27 |
Utrecht – Knooppunt Eemnes – Amersfoort (Draaischijf Nederland) |
Wijziging |
2 |
A1/A6/A9 |
Schiphol – Amsterdam – Almere |
Wijziging |
3 |
A12 |
Ede – Grijsoord |
Verbreding |
4 |
A2 |
Passage Maastricht |
Aanleg / wijziging |
5 |
A4 |
Delft – Schiedam |
Aanleg |
6 |
A74 |
Venlo – Duitse grens |
Aanleg |
7 |
N61 |
Hoek – Schoondijke |
Aanleg / wijziging |
8 |
N23 |
Westfrisiaweg |
Aanleg / wijziging |
9 |
A6/A7 |
Knooppunt Joure |
wijziging |
10 |
N31 |
Harlingen (Flessenhals Harlingen) |
wijziging |
11 |
N35 |
Tussen Zwolle en Wythem en tussen Nijverdal en Wierden |
Aanleg / wijziging |
12 |
|
Buitenring Parkstad (incl. aansluiting Nuth en aansluiting Avantis) |
Ontwikkeling en aanleg |
13 |
A15 |
Tunnel bij Rotterdam (tweede westelijke oeververbinding) |
Aanleg / wijziging (aanleg tunnel) |
14 |
A7 |
Zuidelijke Ringweg Groningen |
Aanleg / wijziging |
15 |
N18 |
Varsseveld – Enschedé |
Aanleg/wijziging |
16 |
N50 |
Ens – Emmeloord |
Wijziging |
17 |
Knooppunt Hoevelaken |
Vergroting capaciteit knooppunt Hoevelaken, verbreding A1 tussen Bunschoten en Barneveld en A28 tussen Maarn en Nijkerk. |
Hoofddoel van het project is verbetering van de bereikbaarheid van Midden-Nederland en van de Randstad (A1 en A28 zijn achterlandverbindingen voor de regio’s Amsterdam en Rotterdam) |
18 |
Rijksweg A2 in Midden-Limburg tussen Stein/Geleen en Maasbracht |
Verbreding van het traject ’t Vonderen-Kerensheide |
Verbreding vindt plaats door de spitsstroken op te waarderen tot volwaardige stroken, inclusief vluchtstroken. |
19 |
A27 tussen Houten en Hooipolder |
Vergroting van de wegcapaciteit ter verbetering van de doorstroming. |
Hoofddoel van het project is de vergroting van de wegcapaciteit ter verbetering van de doorstroming. Nevendoelen zijn onder meer de verbetering van de luchtkwaliteit, van de geluidsituatie en van de barrièrewerking van de A27. |
F BRUGGEN | |||
nr. |
Omschrijving brug |
Aard van het project |
|
1 |
Boogbrug Beek |
A2 knooppunt Kerensheide – afslag Maastricht Airport |
Renovatie |
2 |
Brienenoordbrug (westelijke boog) |
A16 Ridderkerk – Terbregseplein |
Renovatie |
3 |
Brug bij Ewijk |
A50 knooppunt Valburg – knooppunt Ewijk |
Renovatie |
4 |
Calandbrug |
N15 bij Rozenburg |
Renovatie |
5 |
Galecopperbrug |
A12 Oude Rijn – Lunetten |
Renovatie |
6 |
Gideonsbrug |
A7 Groningen – Hoogezand |
Renovatie |
7 |
Ketelbrug |
A6 Emmeloord – Lelystad |
Renovatie |
8 |
Kreekrakbrug |
A58 knooppunt Markiezaat – afslag Rilland |
Renovatie |
9 |
Kruiswaterbrug |
A7 Sneek – afslag Bolsward |
Renovatie |
10 |
Muiderbrug |
A1 knooppunt Muiderberg – knooppunt Diemen |
Renovatie |
11 |
Scharbergbrug |
A76 Stein – Belgische grens |
Renovatie |
12 |
Scharsterrijnbrug |
A6 Lemmer – Joure |
Renovatie |
13 |
Suurhoffbrug |
N15 Emmeloord – Oostvoorne |
Renovatie |
14 |
Wantijbrug |
N3 Papendrecht – Dordrecht |
Renovatie |
G SPOORWEGEN | |||
nr. |
Omschrijving spoorweg of emplacement |
Omschrijving traject of locatie |
Aard van het project |
1 |
Emplacement Amersfoort westzijde |
Vrije kruising spoorlijnen Amersfoort – Utrecht en Amersfoort – Amsterdam |
ongelijkvloerse kruising (tunnelbak) |
2 |
Vrije kruising bij Transformatorweg, Amsterdam |
Vrije kruising spoorlijnen Amsterdam Centraal – Zaanlijn – Schiphollijn – Westelijk havengebied Amsterdam |
ongelijkvloerse kruising (spoorviaduct) |
3 |
Zuidtak OV SAAL Riekerpolder – Duivendrecht |
Knooppunt Riekerpolder – knooppunt Duivendrecht (Zuidtak), incl. aansluitingen |
wijziging naar 4 en 6 sporen (incl. ongelijkvloerse dubbele vorkaansluitingen) |
4 |
Traject Leeuwarden – Groningen |
|
wijziging van 1 naar 2 sporen |
5 |
Flevolijn OV SAAL |
Weesp – Lelystad |
geluidmaatregelen en spoorverdubbeling bij Almere |
Ga Lightrailverbindingen
Nr. |
Aanduiding project |
Omschrijving ligging of locatie |
Aard van het project |
1 |
RijnGouwelijn |
Het oostelijk deel van de RijnGouwelijn loopt van Gouda Centraal Station via Waddinxveen, Boskoop, Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Zoeterwoude en Leiden tot aan het transferium bij de A44 (gemeente Oegstgeest). Het westelijk deel loopt vanaf het transferium tot in Katwijk Badstraat en naar het Palaceplein in Noordwijk |
De RijnGouwelijn is een lightrailverbinding van Gouda via Alphen aan den Rijn en Leiden naar de kust in Katwijk en Noordwijk. Het is een laagdrempelige en hoogwaardige vorm van openbaar vervoer in de regio. Het heeft tot doel de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio op een duurzame wijze te verbeteren en tegelijk ruimtelijke ontwikkelingen te structureren |
H VAARWEGEN, SLUIZEN, HAVENS | |||
nr. |
Omschrijving vaarweg |
Omschrijving traject of locatie |
Aard van het project |
1 |
Lekkanaal |
Lekkanaal bij de Prinses Beatrixsluizen |
Verbreding / verdieping / aanleg derde sluiskolk |
2 |
IJmond |
Voorhaven IJmuiden |
Lichteren bulkcarriers / aanleg nieuwe insteekhaven |
3 |
Waal-Rijn |
Weurt-Lobith |
Aanleg twee overnachtingshavens |
Regelgeving die op dit bijlage is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
Geen
Beleidsregels en circulaires die dit bijlage als wettelijke bevoegdheid hebben
Geen
Artikelen of vergelijkbare tekst die verwijzen naar dit bijlage
Crisis- en herstelwet
artikel: 1.1, 1.2, 5.1, 5.2
(08-04-2020)
Datum van inwerking- treding |
Terugwerkende kracht |
Betreft |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Kamerstukken |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Opmerking |
Aanhangig |
||||||||
intrekking-regeling |
18-03-2010 |
Stb. 2010, 135
|
||||||
28-02-2020 |
wijziging |
13-02-2020 |
13-02-2020 |
|||||
wijziging |
11-07-2018 |
11-07-2018 |
||||||
wijziging |
12-10-2016 |
12-10-2016 |
||||||
wijziging |
08-07-2016 |
08-07-2016 |
||||||
wijziging |
14-08-2015 |
14-08-2015 |
||||||
wijziging |
02-03-2015 |
02-03-2015 |
||||||
wijziging |
05-09-2014 |
05-09-2014 |
||||||
t/m 15-05-2014 |
wijziging |
13-05-2014 |
13-05-2014 |
|||||
wijziging |
26-06-2013 |
26-06-2013 |
||||||
wijziging |
28-03-2013 |
15-04-2013 |
||||||
wijziging |
05-02-2013 |
05-02-2013 |
||||||
wijziging |
28-09-2012 |
28-09-2012 |
||||||
wijziging |
12-07-2012 |
12-07-2012 |
||||||
wijziging |
18-03-2011 |
18-03-2011 |
||||||
wijziging |
13-07-2010 |
13-07-2010 |
||||||
nieuwe-regeling |
18-03-2010 |
18-03-2010 |
Stb. 2010, 135
|