Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Samenvatting advies wetsvoorstel digitale overheid

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft advies uitgebracht over het wetsvoorstel voor een Wet digitale overheid. Het wetsvoorstel is op 20 juni 2018 bij de Tweede Kamer ingediend. Daarmee is ook het advies van de Afdeling advisering openbaar geworden.

De Afdeling advisering van de Raad van State 20 juni 2018

Het wetsvoorstel regelt de manier waarop burgers en bedrijven kunnen inloggen bij de overheid, bij zorgverleners en zorgverzekeraars en bij pensioenfondsen. Dit is het eerste onderdeel van wat uiteindelijk een volledige Wet digitale overheid moet worden.

Standaardisatie

De nieuwe Wet digitale overheid kan alleen een succes worden als alle deelnemende organisaties (overheid, zorgsector en pensioenfondsen) het digitale contact met burgers op ongeveer dezelfde manier regelen. Als de verschillen te groot worden, zullen burgers niet begrijpen hoe zij zaken met deze organisaties moeten regelen. Burgers moeten zich niet hoeven te verdiepen in de vraag hoe de overheid haar organisatie heeft ingericht. De Afdeling advisering merkt op dat de minister van Binnenlandse Zaken bevoegdheden moet krijgen om standaarden voor de deelnemende organisaties voor te kunnen schrijven. Hij moet die standaarden desnoods ook kunnen afdwingen. Daarnaast heeft de minister meer bevoegdheden nodig om op te kunnen treden bij een dreigende calamiteit, en moet er een herkenbaar orgaan komen dat bevoegd is om de burger effectief te helpen bij identiteitsfraude.

Digitale toegang tot de overheid

Burgers kunnen nu gebruik maken van DigiD om in te loggen bij de overheid. Er komen varianten van DigiD die beter beveiligd zijn. Daarnaast komen er inlogmiddelen die door de markt worden ontwikkeld, bijvoorbeeld op basis van de bankpas. De Afdeling advisering benadrukt dat toegang tot de overheid een basisrecht is, dat niet afhankelijk mag zijn van private partijen. De regering zal moeten zorgen dat burgers in ieder geval gebruik kunnen maken van veilige inlogmiddelen, die door die overheid zelf zijn ontwikkeld. Het kan daarnaast nuttig zijn dat er private inlogmiddelen komen, zodat er alternatieven zijn als DigiD storingen vertoont. Maar de inspanning moet nu eerst worden gericht op het inrichten van een publiek stelsel. Bedrijven die willen inloggen bij de overheid zijn op grond van het wetsvoorstel aangewezen op private inlogmiddelen. Dat geldt ook voor overheidsorganisaties die onderling persoonsgegevens willen uitwisselen. De Afdeling advisering is van oordeel dat er ook voor bedrijven en overheidsorganisaties publieke inlogmiddelen moeten komen.

Lees

hier

de volledige tekst van het advies van de Afdeling advisering en het nader rapport van de staatssecretaris.

Artikel delen