Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Jurisprudentieoverzicht 2023 verkeer en parkeren

Aanzienlijk verlagen van de parkeernorm aanvaardbaar vanwege de toepassing van mobiliteitsconcept in combinatie met betaald parkeren.

29 april 2024

Rode draad

Rode draad

Het bestemmingsplan voorziet in de bouw van drie woontorens met 580 woningen. Uit het parkeeronderzoek van Spark volgt dat de te bouwen parkeergarage 347 plaatsen heeft, waarvan 54 dienen als compensatie van plaatsen die in het openbare gebied verdwijnen. Per saldo zijn er dus 293 plaatsen beschikbaar voor LEAD. Volgens de berekening van Spark zijn op het drukste moment - werkdag-avond - 322 plaatsen nodig, zodat er een tekort zal zijn van 29 plaatsen.

Met toepassing van het gemeentelijk parkeerbeleid kan echter worden afgeweken van de autoparkeereis. De locatie is namelijk gelegen op een loopafstand van minimaal 500 m tot de dichtstbijzijnde gelegen openbare parkeergelegenheid buiten een betaald parkeerzone. Ook worden ten minste het bezoekersaandeel plus de te compenseren 54 openbare parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd en beschikbaar gesteld aan de desbetreffende doelgroepen. Tot slot is van belang dat de toekomstige bewoners niet in aanmerking komen voor een bewoners- en/of bezoekersvergunning, omdat de te bouwen woningen worden opgenomen op het zogenoemde Parkeren Op Eigen Terrein-overzicht van de gemeente. De Afdeling oordeelt dat de parkeerbehoefte in zoverre toereikend is gemotiveerd.

AKD

Artikel delen