Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Hoe verloopt de procedure van een vergunningaanvraag?

5 november 2017

Als u wilt gaan bouwen of uw bedrijf wilt uitbreiden, wilt u hier waarschijnlijk zo snel mogelijk mee starten. Lang wachten op een vergunning is dan erg vervelend. Bij een vergunningaanvraag heeft de gemeente echter ook termijnen waar zij zich aan moet houden.

ANTWOORD

Termijn van 8 wekenAls u een aanvraag voor een vergunning in wilt dienen, kunt u dat op twee manieren doen. Allereerst kunt u dat op papier doen. U dient de aanvraag in dit geval in door deze per post aan de gemeente toe te zenden. De tweede manier waarop u dit kunt doen is de aanvraag online indienen via www.omgevingsloket.nl. Hoe het indienen van een aanvraag precies werkt, hebben wij eerder in een blog uitgelegd. Voor zover het een aanvraag van een vergunning betreft voor een activiteit die is toegestaan in het bestemmingsplan of waarop de kruimelregeling van toepassing is, heeft de gemeente acht weken om te beslissen of zij de vergunning al dan niet verleent. Deze termijn begint te lopen zodra de post bij de gemeente is binnengekomen of wanneer de aanvraag via omgevingsloket is verwerkt. In beide gevallen krijgt u een bevestiging van de aanvraag met daarin de datum waarop de termijn start.UitzonderingenAls de termijn van acht weken is verlopen, dient de gemeente in principe een besluit hebben genomen. Er zijn twee uitzonderingen waardoor de termijn kan uitlopen. De gemeente mag de termijn één keer voor maximaal zes weken verlengen. Als de gemeente deze zes weken nodig heeft, krijgt u hiervan binnen de termijn van acht weken een mededeling. Zonder bericht eindigt de termijn gewoon na acht weken.Een andere manier waarop de termijn verlengd kan worden, is als de gemeente extra informatie nodig heeft voor uw vergunningaanvraag. Ook in dat geval zal de gemeente u hiervan een mededeling geven. U krijgt dan een bericht van de gemeente waarin zij verzoekt om aanvullende documenten toe te sturen. De tijd die u gebruikt om deze aanvullende informatie te verschaffen wordt niet meegerekend in de termijn om een beslissing te nemen. In het bericht vermeldt de gemeente tevens een termijn waarbinnen de informatie moet verschaffen. Het is belangrijk dat u dit binnen deze termijn doet, omdat de gemeente uw aanvraag anders niet verder in behandeling zal nemen.Vergunning van rechtswegeNadat de termijn is verlopen, moet de gemeente uw vergunning al dan niet hebben verleend. Als zij na het verlopen van de termijn nog geen besluit heeft genomen, ontstaat er een vergunning van rechtswege. Dit betekent dat de vergunning wordt verleend, omdat de gemeente niet tijdig heeft besloten. Op dat moment kunnen er nog geen rechten aan deze vergunning worden ontleend. De gemeente heeft na het verlopen van de termijn twee weken de tijd om een vergunning bekend te maken. Nadat hij bekendgemaakt is, kunnen belanghebbenden nog zes weken bezwaar maken. Na deze bezwaartermijn kunnen er wel rechten aan de vergunning worden ontleend. Als de gemeente weigert de vergunning bekend te maken of door nalatigheid ook de termijn van twee weken overschrijdt, heeft u recht op een vergoeding van de gemeente.