Menu

Zoek op
rubriek
Omgevingsweb
0

TU Delft onderzoekt nieuwe zonneparkeerplaats in Dronten

Een parkeerterrein met zonnepanelen waarbij hernieuwbare energieopwekking, elektrisch laden en energieopslag slim geïntegreerd zijn. In de Gemeente Dronten is vandaag de officiële opening van een parkeerterrein met 1100 zonnepanelen, die het gemeentehuis in combinatie met een grote batterij energieneutraal maken. Delftse onderzoeker Rishabh Gotghe en masterstudente Kaja Tegtmeijer ontwikkelen voor dit project een dashboard waarmee ze de bespaarde CO2-uitstoot van het terrein nauwkeurig kunnen monitoren.

TU Delft 14 april 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Bij het gemeentehuis van Dronten kunnen vanaf vandaag 120 auto’s onder een afdak parkeren, dat volledig bestaat uit zonnepanelen. Er zijn 16 laadpalen voor het opladen van elektrische auto’s. Om die auto’s ook tijdens bewolkte dagen van duurzame energie te voorzien, zal een grote batterij de pieken in de elektrische stroom opslaan. Onderzoeker Rishabh Gotghe ontwikkelt samen met masterstudente Kaja Tegtmeijer een dashboard om inzicht te geven in de opbrengst van de zonnepanelen, de werking van de accu en de precieze besparing van CO2. Gotghe: ‘Voorheen werd vooral het aantal zonnepanelen gebruikt om de hoeveelheid bespaarde CO2 te berekenen. In dit project kijken we echt naar de combinatie van de opbrengst van de zonnepanelen en de werking van de accu, om zo nog beter in kaart te brengen wat de CO2-besparing is.’

Kaja Tegtmeijer: ‘We gaan live monitoren hoeveel energie er in het gemeentehuis wordt gebruikt en hoeveel van die energie door de zonnepanelen is opgewekt. We gebruiken hiervoor een nieuwe methode, die nog nergens in de praktijk wordt gebruikt.’ Zo kunnen de stakeholders in het project goed volgen hoe goed de panelen hun werk doen, in combinatie met de accu. De studente gaat daarnaast ook op een andere manier aan de slag met de data, om te voorspellen hoeveel energie er in 2030 zal zijn bespaard met dit project. Door nauwkeurig aan te tonen hoe groot die besparing is, kan het onderzoek andere overheden, gemeentes en bedrijven inspireren om in de toekomst zonneparkeerplaatsen aan te leggen.

De parkeerplaats in Dronten is onderdeel van het grotere PowerParking project, waar Rishabh Gotghe als onderzoeker vanaf het begin is aangesloten. De insteek van dit ambitieuze project is om parkeerplaatsen zo efficiënt mogelijk te gebruiken, door ze uit te rusten met zonnepanelen en de geparkeerde, elektrische auto’s te gebruiken als batterij. Dit kan door de elektrische auto’s, die volgeladen zijn met zonne-energie, hun elektriciteit terug te laten leveren aan het net, wanneer het nodig is. Rishabh Ghotge: ‘Er zit meer potentie in de accu’s van auto’s dan alleen het gebruik als opslagcapaciteit voor vervoer. Je kan de accu’s, wanneer de auto’s geparkeerd staan, ook ontladen wanneer de energie nodig is in de nabije omgeving.’ In Dronten zullen de auto’s hun energie nog niet terug leveren aan het net. De huidige generatie elektrische auto’s is daar nog niet geschikt voor. De grote batterij vervangt deze functie om het gemeentehuis toch van energie te voorzien wanneer de zon minder hard schijnt.

The Green Village

Op de campus van de TU Delft, vormt The Green Village een belangrijke proeftuin voor het PowerParking project. Gotghe heeft daar een kleine versie van de zonneparkeerplaats, waar twee auto’s onder kunnen parkeren. Op die kleine schaal is het makkelijker om te testen wat er precies gebeurt wanneer je een elektrische auto op wilt laden, maar ook als accu gebruiken. Gotghe: ‘We moeten de elektrische stromen goed op elkaar afstemmen en daar de juiste computerscripts voor ontwikkelen. De parkeerplaats moet weten wanneer er geladen, of stroom terug geleverd moet worden.’ Op die manier werkt Gothghe aan de ontwikkeling van toekomstige zonneparkeerplaatsen.

Samenwerking

Het PowerParking project is een EFRO-project (Europees Fonds Regionale Ontwikkeling) waarin verschillende partners met elkaar samenwerken: provincie Flevoland, gemeente Dronten, TU Delft, Eneco, Lelystad Airport, Lelystad Airport Businesspark, Alfen en Pontis Engineering. Het EFRO-project wordt gefinancierd vanuit het Kansen voor West II-programma, met cofinanciering van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, provincie Flevoland en alle partners.

Meer weten? Neem een kijkje in het themadossier: klik op de tabs boven het artikel.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.