Flitsbezorgers zijn nu al niet meer weg te denken uit onze samenleving. Laten we ervoor zorgen dat ze – in contrast met andere disruptieve nieuwkomers- van meerwaarde worden voor samenleving en leefomgeving.
Heb je ineens zin in zoute drop, zijn de eieren op en staat de oven voor de cake al aan of heb je dringend nood aan toiletpapier? Sinds kort bieden flitsbezorgers uitkomst. Binnen tien minuten staat er een snelle fietser voor je door met een tasje. Voortuitgang of bedreiging? Daarover zijn de meningen verdeeld.
Feit is wel dat disruptieve nieuwkomers impact hebben op de manier waarop wij omgaan met onze omgeving. En daar kun je als gemeente op inspelen.
Je zag het al eerder met AirBNB. Voor we het wisten verhuurde half Amsterdam zijn appartement aan toeristen en lag de buurt wakker van klapperende rolkoffertjes op onchristelijke tijden. Ook over de komst van taxidienst Uber en Thuisbezorgd zijn de meningen verdeeld.
Wachten we ook bij de flitsbezorgers tot er beperkende wettelijke maatregelen moeten worden ontwikkeld of kijken we vooruit. Maken we van de flitsservice een dienst met meerwaarde voor mens en omgeving? Als het aan ons van Over Morgen ligt wel. Onze adviseurs helpen gemeenten bij het ontwikkelen van een toekomstbestendige voedselstrategie.
We maken er geen geheim van dat onder onze adviseurs de meningen over flitsdiensten verdeeld waren. Helemaal niet erg, want wij houden wel van een pittige discussie om onze visie aan te scherpen.
De een vindt: flitsbezorgers zijn slimme ondernemers die kansen zien in de markt en die inspelen op een behoefte, slimme disruptieve ondernemers zijn een zegen voor ons land.
De ander krijgt er de kriebels van en baalt van al die leegstaande panden in ooit zo levendige binnensteden die nu opeens worden omgedoopt tot ‘darkstores’, waar fietsen en bevoorradingsvrachtwagens af en aan rijden en zorgen voor overlast. Het vult bovendien volgens sommigen een niet bestaand gat in de markt. Om maar te zwijgen over die buurtgroenteboer die zijn lokaal geproduceerde producten aan steeds minder klanten kan slijten.
If you can’t beat them, join them, zegt supermarkt Jumbo. Zij zien een extra verkoopkanaal ontstaan en willen concurrentie voor zijn door de krachten te bundelen. Ook andere partijen zoeken samenwerking met de bezorgdiensten. Slim. Verschillende steden hebben de explosieve groei van de flitsdiensten al een halt toegeroepen. Begrijpelijk, maar het kan doordachter.
Er is nu nog tijd om de groei in samenwerking te ontwikkelen tot een service die waarde toevoegt aan de leefomgeving.
Waarde toevoegen gebeurt al; Gorilla’s en de Boeren van Amstel werken samen, waardoor regionale producten ook via de hubs verkocht worden. Als je als gemeente dergelijke samenwerkingen verder stimuleert, draag je bij aan een duurzame regionale voedselketentransitie. Je verkort de afstand van boer tot bord.
Daarnaast kun je als gemeente regie voeren door beleid te maken waardoor de dark stores op de juiste plekken geplaatst kunnen worden en sturing door aan te geven aan welke voorwaarden ze moeten voldoen.
Bij Over Morgen werken we aan een toekomstbestendige leefomgeving door het belang van de gebruiker voor ogen te houden. Laat zien welke meerwaarde je kunt leveren voor gezondheid en milieu, maar weet ook dat mensen graag kiezen voor gemak en nieuwsgierig zijn naar nieuwe dingen.