Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Kamerbrief over informatieverzoek functioneren en invoering van Digitaal Stelsel Omgevingswet

Minister De Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) stuurt zijn reactie op een verzoek van het Eerste Kamerlid Nicolaï (PvdD) om informatie te geven over het functioneren en de invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Van deze brief is een afschrift naar de Tweede Kamer gestuurd.

17 mei 2022

Kamerstuk: kamerbrief

Kamerstuk: kamerbrief

Naar aanleiding van de vergadering van de vaste commissies voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving en voor Economische en Klimaat / Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 10 mei 2022, ontving ik het verzoek van dhr. Nicolaï over het verstrekken van informatie over het functioneren en de invoering van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Hieronder geef ik u op hoofdlijnen aan welke acties ik onderneem om aan het informatieverzoek te voldoen.

Allereerst wil ik de verzoeker en uw commissie danken voor het verduidelijken van de eerder gestelde vraag over het verstrekken van informatie over het DSO. Zoals gespecificeerd na de procedurevergadering van 10 mei jl. luidt dit verzoek nu:

  1. een lijst te verschaffen van alle tot op heden niet openbaar gemaakte adviezen, rapporten en onderzoeksresultaten die in de periode juni 2018 tot en met heden zijn uitgebracht door niet tot de ambtelijke organisatie te rekenen personen, colleges, bureaus en andere entiteiten die betrekking hebben op of verband houden met het functioneren en de invoering van het DSO.

  2. bij elk van de op de lijst vermelde documenten aan te geven in welke aan de Kamer gerichte brieven uitdrukkelijk op de inhoud van die documenten is ingegaan en welke uitkomst met de Kamer is gedeeld;

  3. de op de lijst vermelde documenten aan de Kamer te zenden;

  4. aan te geven op welk moment en op welke wijze de op de lijst vermelde documenten met de minister zijn gedeeld.

Op basis van dit verzoek werk ik aan een inventarisatie van adviezen, rapporten en onderzoeksresultaten van externe partijen, vanaf juni 2018 tot en met heden, die zoals gevraagd betrekking hebben op of verband houden met het functioneren en de invoering van het DSO-LV, die niet openbaar zijn gemaakt. Dit voor zover deze aanwezig zijn in de archief- en informatiesystemen van het ministerie van BZK en die in opdracht van BZK zijn verricht.

Ik zal u de inventarisatie en de eventuele stukken zo spoedig mogelijk toesturen, met daarbij de beantwoording van de vragen 2 en 4. Dit zo nodig in afstemming met betrokken partijen. Daarbij zal ik voorrang geven aan documenten die een mogelijke relatie zouden hebben met de inwerkingtredingsdatum van 1 januari 2023. Daarenboven ben ik, of een ambtelijke delegatie namens mij, uiteraard bereid tot een gesprek met de heer Nicolaï over de gevraagde en verstrekte inventarisatie en documenten.

Ten aanzien van de tijdige behandeling van de inwerkingtreding van de Omgevingswet hecht ik eraan uw Kamer mee te geven dat 21 juni aanstaande de uiterste datum is om te stemmen over de inwerkingtreding van de Omgevingswet om de minimale oefen- en inregeltermijn van een half jaar voor de uitvoeringspraktijk ook feitelijk te borgen. Als uw Kamer dan instemt, kan vervolgens het Koninklijk Besluit voor 1 juli 2022 worden vastgesteld en gepubliceerd en kunnen de laatste technische voorzieningen worden getroffen, zodat iedereen de gewenste duidelijkheid heeft en met de voorbereidingen aan de slag kan.

De minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,

Hugo de Jonge

Zie ook

Aanbiedingsbrief bij antwoorden op Kamervragen over de inwerkingtreding van de Omgevingswet

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.