Voordat gebouweigenaren asbest mogen verwijderen, zijn ze verplicht dit te melden bij de betreffende gemeente. André Roolfs, senior technisch beleidsmedewerker bij de gemeente Den Haag, legt uit: “In de huidige situatie moeten eigenaren vooraf een sloopmelding doen. Hierbij moeten ze allerlei gegevens aanleveren, die wij vervolgens controleren. Binnen vier weken krijgen ze van ons bericht of ze mogen slopen. Door het Landelijk Asbestvolgsysteem kan dat sneller en eenvoudiger.”
Voordat gebouweigenaren asbest mogen verwijderen, zijn ze verplicht dit te melden bij de betreffende gemeente. André Roolfs, senior technisch beleidsmedewerker bij de gemeente Den Haag, legt uit: In de huidige situatie moeten eigenaren vooraf een sloopmelding doen. Hierbij moeten ze allerlei gegevens aanleveren, die wij vervolgens controleren. Binnen vier weken krijgen ze van ons bericht of ze mogen slopen. Door het Landelijk Asbestvolgsysteem kan dat sneller en eenvoudiger.
In 2012 is de wet aangepast van sloopvergunning naar sloopmelding. André geeft aan: De wetgever heeft hiermee een duidelijk signaal afgegeven over de rollen en verantwoordelijkheden bij onder andere de verwijdering van asbest. Bij de vergunning was er nog sprake van een preventieve toets en toezicht bij de uitvoering door het college van burgemeester en wethouders. Door het wijzigen van de vergunningplicht naar een melding is dit principe losgelaten. De gebouweigenaar moet een asbestsanering zelfstandig en zonder preventieve bemoeienis van het bevoegde gezag uitvoeren.
Tweede lijn
André: Het Landelijk Asbestvolgsysteem is ontwikkeld voor de zorgvuldige uitvoering van asbestverwijdering. Door de webapplicatie staat alle noodzakelijke informatie over het hele asbestproces bij elkaar. Ook is het tweedelijns toezicht geborgd en ligt het niet meer bij de gemeente, maar bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de Inspectie Leefomgeving en Transport en de Stichting Ascert.
Dubbel check
In Den Haag controleren we jaarlijks circa 1.500 meldingen. Hierbij komen veel administratieve handelingen kijken, die geen inkomsten genereren en verder ook geen inhoudelijk standpunt van de gemeente vragen. We controleren bijvoorbeeld of het bedrijf een certificaat heeft. Een voordeel van het Asbestvolgsysteem is dat daar alleen maar gecertificeerde bedrijven in staan. Stichting Ascert controleert en certificeert deze bedrijven en houdt hier zicht op. Bij elke melding buiten het Asbestvolgsysteem checkt de gemeente Den Haag het nu nog zelf. Voor woningcorporaties betekent de verplichte sloopmelding nu nog dubbele werkzaamheden, namelijk invoeren in het Asbestvolgsysteem en vervolgens ook de melding aanvragen via het Omgevingsloket. In de toekomst lopen alle meldingen aan het bevoegd gezag voor het verwijderen van asbest via het Asbestvolgsysteem.
Beperkte melding
Met de deelnemende woningcorporaties wil de gemeente Den Haag afspraken maken over de wijze van melden. Als een corporatie werkt met het Asbestvolgsysteem is voor ons een beperkte sloopmelding zonder bijlage voldoende. De corporatie hoeft dan geen vier weken te wachten op de startmelding. Dat scheelt toch een maand huur! Zij kunnen hun proces naast de beperktere handelingen dus flexibeler inrichten. Daarbij heeft de corporatie als gebouweigenaar al de informatieplicht om de betrokken bewoners en omwonenden te informeren over de op handen zijnde werkzaamheden. Werkt een gebouweigenaar niet met het Asbestvolgsysteem, dan blijft de bestaande werkwijze met een volledige sloopmelding van toepassing. In beide situaties blijven we gevraagd en ongevraagd controles uitvoeren op papier en op locatie.
André Roolfs, senior technisch beleidsmedewerker bij de gemeente Den Haag: Beperkte sloopmelding gaat de corporaties tijd en geld schelen
Juridisch afdekken
Wij zijn in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de woningcorporaties in onze gemeente of we de beperkte sloopmelding kunnen invoeren. Dit heeft voordelen voor zowel de gemeente als de corporaties. Alle partijen staan positief tegenover het plan. De afspraken met de corporaties willen we vastleggen in een convenant. Toch is het noodzakelijk om eerst het plan juridisch waterdicht te krijgen. Het probleem is dat een formele sloopmelding volgens de huidige wetgeving, Bouwbesluit 2012, verplicht is. Het gebruik van het Asbestvolgsysteem is daarentegen nog niet verplicht. Iedereen wil wel aan de wet blijven voldoen. Het ministerie ziet geen mogelijkheid om voor de inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet in 2018 het Bouwbesluit aan te passen. We gaan nu samen met andere gemeenten het plan voorstellen als pilot in een volgende tranche van de Crisis- en herstelwet.