Vandaag is de eerste evaluatiebijeenkomst geweest over dit onderwerp. Daarbij waren zowel de brancheorganisaties, ministeries als ook de vereniging bwt aanwezig. Het overleg was heel open en werd vooral ingestoken vanuit de vraag wat het beste moment is om binnen de gehele keten de doelstelling van de checklist bij iedereen onder de aandacht te brengen. Dat is dus meestal niet bij de aanvraag; dan is immers het kwaad al geschied.
Vandaag is de eerste evaluatiebijeenkomst geweest over dit onderwerp. Daarbij waren zowel de brancheorganisaties, ministeries als ook de vereniging bwt aanwezig. Het overleg was heel open en werd vooral ingestoken vanuit de vraag wat het beste moment is om binnen de gehele keten de doelstelling van de checklist bij iedereen onder de aandacht te brengen. Dat is dus meestal niet bij de aanvraag; dan is immers het kwaad al geschied. Er liggen juist kansen in de voorfase. Er gaat nu gekeken worden hoe dit onderwerp bekender kan worden bij zowel opdrachtgevers, ontwerpers als ook de lokale overheid. Vanuit de vereniging bwt komt nog een reactie op de Veerse nota om deze met de minste juridische risico's te kunnen toepassen. Een andere manier is natuurlijk toetsingsniveau 1 toepassen, maar dat vind ik "de kop in het zand steken" . Je vraagt dan de checklist wel op, omdat het moet, maar doet er vervolgens niets mee. Daar zijn naar mijn mening de klant, de lokale overheid en ook de toekomstige gebruiker ( die het onderhoud moet regelen) niet bij gebaat. Daarom blijf ik voorstander van de nota; je bent dan in ieder geval transparant in de keuzes die je maakt als gemeente en de eventuele risico's die je kunt lopen in een procedure. In dat laatste geval kun je het besluit ook altijd nog repareren door de checklist alsnog op te vragen.
Wordt dus vervolgd.
Lees hier de LinkedIn discussie of reageer
Download hier de checklist
Lees hier alle nieuwsberichten over veilig onderhoud