"Den Haag wil een schone en gezonde stad zijn waar je prettig kunt wonen, werken en ontspannen. Daarvoor is schone lucht een voorwaarde. Met de aanpak schoon vervoer neemt het college maatregelen om de lucht in Den Haag schoner en gezonder te maken."
Een belangrijke veroorzaker van luchtvervuiling in Den Haag is het verkeer. Door te zorgen voor minder uitstoot en schoner vervoer verbetert de kwaliteit van de lucht in de stad. Dat is belangrijk voor de gezondheid van Haagse inwoners en bezoekers. En met name voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen.
Als gevolg van luchtvervuiling leeft de gemiddelde Nederlander naar schatting 13 maanden korter. Luchtvervuiling zorgt ook voor het verergeren van hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Den Haag wil daarom in 2030 voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor fijnstof. Het advies van de WHO is strenger dan Europese afspraken over deze stof. Aan de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide voldoet Den Haag al. Toch wil de gemeente de uitstoot nog verder verlagen.
Om te zorgen voor schonere lucht gaat de gemeente schoner verkeer aanmoedigen en verkeer met verbrandingsmotor terugdringen. Dat gebeurt door:
het bouwen van een uitgebreid laadnetwerk voor elektrische autos
een sloopregeling voor de zeer vervuilende dieselautos en brom- en snorfietsen
elektrische deelautos en deelscooters te ondersteunen
gebieden aan te wijzen waar het vervuilendste verkeer niet mag komen (milieuzones)
Vanaf 1 december 2020 mogen de meest vervuilende brom- en snorfietsen niet meer rijden in de stad. Daar wordt de lucht schoner van en dat is goed voor de gezondheid van iedereen. Het gaat om 2-taktbromfietsen en 2-taktsnorfietsen van vóór 1 januari 2011. Door deze brom- en snorfietsen te weren uit de stad vermindert de totale uitstoot van fijnstof.
Verder geldt:
4-takt bromfietsen en 4-taktsnorfietsen van voor 1 januari 2011 kunnen een ontheffing krijgen.
Bewoners die om medische redenen hun oude 2-takt nodig hebben kunnen een ontheffing aanvragen.
Voor historische brom- en snorfietsen (ouder dan 30 jaar) komt er een uitzondering. Deze oldtimers mogen in 10 weekenden nog wel in Den Haag de weg op.
De gemeente maakt later bekend hoe u een ontheffing kunt aanvragen.
In 2021 komt er een milieuzone voor dieselautos (personenautos, bestelautos en taxis). De milieuzone gaat gelden voor dieselautos tot Euro 4. Dat betekent dat alleen dieselvoertuigen die in 2020 jonger zijn dan ongeveer 15 jaar de milieuzone nog in mogen. Het is nog niet duidelijk hoe groot de milieuzone wordt. Hierover voert de gemeente nog gesprekken met bewoners, bedrijven en belanghebbenden. Daarna volgt een definitief plan voor de milieuzone. Op onderstaand kaartje ziet u mogelijke varianten van de milieuzone. Het kan gaan om:
de omvang van de huidige milieuzone voor vrachtverkeer
en/of een uitbreiding tot aan de Neherkade
en/of een uitbreiding tot aan de Burgemeester Patijnlaan (S100)
en/of een uitbreiding tot aan het Telderstracé (S200)
Er worden gesprekken gehouden met bewoners, bedrijven en belanghebbenden om tot een definitief plan voor de milieuzone te komen.
De invoering van milieuzones gaat stapsgewijs:
2020: verbod tweetakt brom- en snorfietsen
2021: milieuzone (diesel)personen- en bestelautos (inclusief taxis)
2022: aanscherping van de huidige milieuzone voor vrachtautos
2022: milieuzone voor vrachtautos gaat ook gelden voor touringcars
2025: stadsbussen zijn uitstootvrij
2025: bevoorrading Haagse binnenstad is uitstootvrij
2030: Den Haag voldoet aan advieswaarden WHO op gebied van fijnstof