Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Den Haag zet in op schoon vervoer

"Den Haag wil een schone en gezonde stad zijn waar je prettig kunt wonen, werken en ontspannen. Daarvoor is schone lucht een voorwaarde. Met de aanpak schoon vervoer neemt het college maatregelen om de lucht in Den Haag schoner en gezonder te maken."

11 oktober 2019

Een belangrijke veroorzaker van luchtvervuiling in Den Haag is het verkeer. Door te zorgen voor minder uitstoot en schoner vervoer verbetert de kwaliteit van de lucht in de stad. Dat is belangrijk voor de gezondheid van Haagse inwoners en bezoekers. En met name voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen.

Gevolgen vieze lucht

Als gevolg van luchtvervuiling leeft de gemiddelde Nederlander naar schatting 13 maanden korter. Luchtvervuiling zorgt ook voor het verergeren van hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Den Haag wil daarom in 2030 voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor fijnstof. Het advies van de WHO is strenger dan Europese afspraken over deze stof. Aan de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide voldoet Den Haag al. Toch wil de gemeente de uitstoot nog verder verlagen.

Schonere lucht

Om te zorgen voor schonere lucht gaat de gemeente schoner verkeer aanmoedigen en verkeer met verbrandingsmotor terugdringen. Dat gebeurt door:

  • het bouwen van een uitgebreid laadnetwerk voor elektrische autos

  • een sloopregeling voor de zeer vervuilende dieselautos en brom- en snorfietsen

  • elektrische deelautos en deelscooters te ondersteunen

  • gebieden aan te wijzen waar het vervuilendste verkeer niet mag komen (milieuzones)

Verbod 2-taktbromfietsen en 2-taktsnorfietsen

Vanaf 1 december 2020 mogen de meest vervuilende brom- en snorfietsen niet meer rijden in de stad. Daar wordt de lucht schoner van en dat is goed voor de gezondheid van iedereen. Het gaat om 2-taktbromfietsen en 2-taktsnorfietsen van vóór 1 januari 2011. Door deze brom- en snorfietsen te weren uit de stad vermindert de totale uitstoot van fijnstof.

Verder geldt:

  • 4-takt bromfietsen en 4-taktsnorfietsen van voor 1 januari 2011 kunnen een ontheffing krijgen.

  • Bewoners die om medische redenen hun oude 2-takt nodig hebben kunnen een ontheffing aanvragen.

  • Voor historische brom- en snorfietsen (ouder dan 30 jaar) komt er een uitzondering. Deze oldtimers mogen in 10 weekenden nog wel in Den Haag de weg op.

De gemeente maakt later bekend hoe u een ontheffing kunt aanvragen.

Milieuzone dieselautos

In 2021 komt er een milieuzone voor dieselautos (personenautos, bestelautos en taxis). De milieuzone gaat gelden voor dieselautos tot Euro 4. Dat betekent dat alleen dieselvoertuigen die in 2020 jonger zijn dan ongeveer 15 jaar de milieuzone nog in mogen. Het is nog niet duidelijk hoe groot de milieuzone wordt. Hierover voert de gemeente nog gesprekken met bewoners, bedrijven en belanghebbenden. Daarna volgt een definitief plan voor de milieuzone. Op onderstaand kaartje ziet u mogelijke varianten van de milieuzone. Het kan gaan om:

  • de omvang van de huidige milieuzone voor vrachtverkeer

  • en/of een uitbreiding tot aan de Neherkade

  • en/of een uitbreiding tot aan de Burgemeester Patijnlaan (S100)

  • en/of een uitbreiding tot aan het Telderstracé (S200)

Er worden gesprekken gehouden met bewoners, bedrijven en belanghebbenden om tot een definitief plan voor de milieuzone te komen.

Planning

De invoering van milieuzones gaat stapsgewijs:

  • 2020: verbod tweetakt brom- en snorfietsen

  • 2021: milieuzone (diesel)personen- en bestelautos (inclusief taxis)

  • 2022: aanscherping van de huidige milieuzone voor vrachtautos

  • 2022: milieuzone voor vrachtautos gaat ook gelden voor touringcars

  • 2025: stadsbussen zijn uitstootvrij

  • 2025: bevoorrading Haagse binnenstad is uitstootvrij

  • 2030: Den Haag voldoet aan advieswaarden WHO op gebied van fijnstof

Artikel delen