Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

AT Osborne ondersteunt omgevingsparticipatie voor introductie nieuwe treinen MerwedeLingelijn

Vervoerder Qbuzz gaat eind 2027 met nieuwe treinen rijden over de MerwedeLingelijn. Voor veiligheid, beheer en onderhoud moet de bestaande railinfrastructuur tussen Geldermalsen en Dordrecht worden aangepast. Met Royal HaskoningDHV gaat ProRail onderzoeken welke oplossingsrichtingen kansrijk zijn. AT Osborne schuift aan om het participatieproces met de omgeving soepel te laten verlopen.

AT Osborne 10 september 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Omdat de nieuwe treinen van de Spaanse treinenbouwer CAF langer zijn, moet onder andere onderzocht worden of en zo ja welke perrons verlengd moeten worden. “De grootste uitdaging bij deze nieuwe treinen (1) is: waar komen ze te staan en hoe worden ze schoongemaakt?”, vertelt Erik van der Veen van AT Osborne. Als senior adviseur omgevingsmanagement maakt Van der Veen deel uit van het kernteam.

Omgeving betrekken

“De huidige locatie is te krap voor de nieuwe treinen en niet geschikt om ze te kunnen schoonmaken. We moeten dus op zoek naar extra opstelruimte met bijbehorende behandelfaciliteiten. Voor het project is het van groot belang om de omgeving al tijdens het ontwerpproces op de juiste manier en op de juiste momenten bij dit vraagstuk te betrekken.”

Wisselwerking

Samen met ProRail stippelt Van der Veen direct bij de start van het project een participatie-strategie uit. “Daarmee zorgen we als kernteam dat mensen die in de omgeving wonen en werken op elk moment in het proces voldoende op de hoogte zijn. Daarnaast is het ook een wisselwerking, want langs deze weg krijgen we weer feedback en ideeën terug. Zo willen we optimaal gebruikmaken van de input vanuit de omgeving.”

Meenemen in uitwerking

Deze werkwijze heeft AT Osborne samen met Royal Haskoning volgens Van der Veen eerder al succesvol toegepast bij de MIRT-verkenning City-sprinter en Nieuwe Stations op de Oude Lijn (2). “Daarvoor onderzoeken we de mogelijkheden om nieuwe stations te openen tussen Den Haag  en Dordrecht. Aan het begin van het project hebben we zo’n 900 punten opgehaald bij de omgeving die we momenteel meenemen in de nadere uitwerking van de verkenning.”

Maximaal draagvlak

Via de maandelijkse voortgangsrapportage maakt het kernteam straks inzichtelijk hoeveel input er opgehaald is en op welke wijze zij dit meenemen in de uitwerking van oplossingen. Aan het einde van de opdracht kan ProRail in september 2025 een beslissing nemen voor de start van de planuitwerkingsfase voor de definitieve maatregelen. Van der Veen: “Dan ligt er een dossier met een voorkeursalternatief dat op basis van alle onderzoeken en participatie hopelijk kan rekenen op maximaal draagvlak van alle interne en externe stakeholders.”

Meer weten over dit project? Of onze omgevings- en participatie-aanpak? Neem dan contact op met Erik van der Veen of met Laurens Wisse.

  1. https://www.prorail.nl/nieuws/ingenieursbureau-aanbesteed-voor-aanpassing-merwedelingelijn

  2. https://www.prorail.nl/projecten/leiden-dordrecht-mirt-verkenning-oude-lijn

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.