Van Benthem & Keulen

Artikelen

  • 08-03-2019

    Minister Ollongren kondigt maatregelen aan voor een beter betaalbare huurwoningmarkt

    In haar Kamerbrief 1) van 22 februari 2019 kondigt minister Ollongren een pakket maatregelen aan waarmee zij de diverse problemen op de huurwoningmarkt wil aanpakken en waarmee zij reageert op de evaluatie van de wijzigingen van de Woningwet uit 2015. In deze Legal Update bespreek ik de belangrijkste maatregelen uit dat pakket.

    → lees meer
  • 15-02-2019

    Wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet bij Tweede Kamer ingediend. Deel IV – Kostenverhaal

    Op 1 februari 2019 is het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet ingediend bij de Tweede Kamer. De Aanvullingswet grondeigendom bevat regels over onteigening, het voorkeursrecht, kavelruil en landinrichting in het landelijk gebied. Regels die nu zijn geregeld in de Onteigeningswet, de Wet voorkeursrecht gemeenten en de Wet inrichting landelijk gebied. Daarnaast bevat het wetsvoorstel een regeling voor stedelijke kavelruil en een verdere aanpassing van de regeling voor grondexploitatie in de Omgevingswet tot een regeling voor kostenverhaal die ook toepasbaar is bij organische gebiedsontwikkeling.

    → lees meer
  • 13-02-2019

    Wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet bij Tweede Kamer ingediend. Deel III – Herverkaveling in het landelijk gebied en kavelruil (ook) in het stedelijk gebied

    Op 1 februari 2019 is het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet ingediend bij de Tweede Kamer. De Aanvullingswet grondeigendom bevat regels over onteigening, het voorkeursrecht, kavelruil en landinrichting in het landelijk gebied. Regels die nu zijn geregeld in de Onteigeningswet, de Wet voorkeursrecht gemeenten en de Wet inrichting landelijk gebied. Daarnaast bevat het wetsvoorstel een regeling voor stedelijke kavelruil en een verdere aanpassing van de regeling voor grondexploitatie in de Omgevingswet tot een regeling voor kostenverhaal die ook toepasbaar is bij organische gebiedsontwikkeling.

    → lees meer
  • 08-02-2019

    Wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet bij Tweede Kamer ingediend. Deel II – Voorkeursrecht

    Op 1 februari 2019 is het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet ingediend bij de Tweede Kamer. De Aanvullingswet grondeigendom bevat regels over onteigening, het voorkeursrecht, kavelruil en landinrichting in het landelijk gebied. Regels die nu zijn geregeld in de Onteigeningswet, de Wet voorkeursrecht gemeenten en de Wet inrichting landelijk gebied. Daarnaast bevat het wetsvoorstel een regeling voor stedelijke kavelruil en een verdere aanpassing van de regeling voor grondexploitatie in de Omgevingswet tot een regeling voor kostenverhaal die ook toepasbaar is bij organische gebiedsontwikkeling.

    → lees meer
  • 07-02-2019

    Wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet bij Tweede Kamer ingediend. Deel I – Onteigening

    Op 1 februari 2019 is het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom Omgevingswet ingediend bij de Tweede Kamer. De Aanvullingswet grondeigendom bevat regels over onteigening, het voorkeursrecht, kavelruil en landinrichting in het landelijk gebied. Regels die nu zijn geregeld in de Onteigeningswet, de Wet voorkeursrecht gemeenten en de Wet inrichting landelijk gebied. Daarnaast bevat het wetsvoorstel een regeling voor stedelijke kavelruil en een verdere aanpassing van de regeling voor grondexploitatie in de Omgevingswet tot een regeling voor kostenverhaal die ook toepasbaar is bij organische gebiedsontwikkeling.

    → lees meer
  • 15-01-2019

    Rijksinpassingsplan Windpark Zeewolde deelt geen schaarse rechten toe

    [...] 19 december 2018 (ECLI:NL:RVS:2018:4198) heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling) de beroepen tegen het rijksinpassingsplan “Windpark Zeewolde” (hierna: RIP) [...]

    → lees meer
  • 18-12-2018

    Gewijzigde Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat per 1 januari 2019

    Bij besluit van 11 december 2018 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Milieu 2014 gewijzigd. De wijziging, die onder meer een nadere invulling van het normaal maatschappelijk risico (of normaal ondernemersrisico) behelst, treedt in werking per 1 januari 2019. De regeling zal vanaf dat moment worden aangehaald als ‘Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2019’.

    → lees meer
  • 30-11-2018

    Over tijdelijke omgevingsvergunningen voor de bouw van zonneparken en de SDE subsidie: toch niet zo’n goede combinatie.

    [...] Juridisch up to Date (JutD 2018-0138) schreef Monique Rus het rubrieksartikel ‘Over tijdelijke omgevingsvergunningen voor de bouw van zonneparken en de SDE subsidie: toch niet zo’n goede [...]

    → lees meer
  • 16-11-2018

    Afgewezen omgevingsvergunning bij een naderende SDE+ deadline

    [...] 31 oktober 2018 trof de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg een voorlopige voorziening in een procedure tussen een potentiele ontwikkelaar van een zonneweide en de gemeente Leudal. [...]

    → lees meer
  • 21-08-2018

    Deskundigenkosten in het omgevingsrecht: uitzondering op de dubbele redelijkheidstoets

    [...] 25 juli jl. heeft de Afdeling bestuursrechtspraak een voor de praktijk relevante uitspraak gewezen over de vergoeding van (niet-juridische) deskundigenkosten in bestuursrechtelijke [...]

    → lees meer
  • 13-08-2018

    Het Klimaatakkoord is er al, de Klimaatwet komt eraan

    Op 27 juni 2018 heeft een aantal Kamerleden van verschillende politieke partijen een akkoord bereikt over het wetsvoorstel Klimaatwet. Dit wetsvoorstel is eigenlijk een aangepaste versie van het wetsvoorstel voor een Klimaatwet dat al in 2015 door Jesse Klaver en Diederik Samson was ingediend. Nu hebben behalve Groen Links en de PvdA ook SP, ChristenUnie, D66, VVD en CDA zich achter het voorstel geschaard. Het wetsvoorstel biedt een kader om een lange termijn een CO2-emissiereductie te realiseren, van 49% in 2013 ten opzichte van 1990, tot 95% in 2050 ten opzichte van 1990. Ook moet in 20150 de elektriciteitsproductie CO2 neutraal zijn. Het wetsvoorstel tracht dit doel te bereiken door middel van een klimaatplan, dat iedere vijf jaar moet worden vastgesteld en dat de hoofdlijnen van het klimaatbeleid moet bevatten. Het eerste klimaatplan moet al in 2019 worden vastgesteld.

    → lees meer
  • 04-07-2018

    Gemeenten zijn vanaf 1 juli niet meer verplicht om (digitale) bestemmingsplannen en beheersverordeningen te actualiseren

    De wetgever geeft gemeenten de ruimte om zich voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet. Bij besluit van 22 juni jl. 1) is namelijk de inwerkingtreding van de Wet afschaffing actualiseringsplicht bestemmingsplannen en beheersverordeningen bepaald op 1 juli 2018

    → lees meer
  • 22-06-2018

    Brancheringsregels in bestemmingsplan? Gemeenteraad moet effectiviteit maatregel aantonen!

    [...] 20 juni jl. heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: 'de Afdeling') in een tussenuitspraak de gemeenteraad van Appingedam opgedragen om de brancheringsregeling [...]

    → lees meer
  • 04-06-2018

    Kabels en leidingen: een uniforme regeling gewenst?

    In De Gemeentestem aflevering 7472 van juni 2018 (Gst. 2018/67) schreven Monique Rus-van der Velde en Frank Mulder het artikel 'Kabels en leidingen: een uniforme regeling gewenst?'. In dit artikel bespreken Monique en Frank de verschillende manieren waarop het leggen en verleggen van kabels en leidingen in Nederland is geregeld, zowel waar het gaat om de grondslag voor het liggen als waar het betreft de wijze waarop compensatie in geval van (gedwongen) verlegging van kabels en leidingen aan de orde is.

    → lees meer
  • 10-04-2018

    Onwinbare bodembestanddelen in een complex

    [...] 30 maart jl. heeft de Hoge Raad twee vrijwel identieke arresten gewezen over zogenaamde onwinbare bodembestanddelen (ECLI:NL:HR:2018:485 en ECLI:NL:HR:2018:486) bij onteigening. De arresten zien [...]

    → lees meer
  • 10-04-2018

    Less is more: saneren van windturbines en de doelstellingen van het Energieakkoord

    Artikel in TBR: In het Tijdschrift voor Bouwrecht (TBR 2018/54) schreef Monique Rus samen met Robin Aerts het artikel: Less is more: saneren van windturbines en de doelstellingen van het Energieakkoord. In het artikel wordt ingegaan op de morgelijkheden van sanering van bestaande windturbines, in relatie tot de doelstellingen uit het Energieakkoord. Daarbij wordt aandacht besteed aan sanering via het ruimtelijk spoor en door middel van onteigening.

    → lees meer
  • 16-02-2018

    Detailhandel ook dienst onder Dienstenrichtlijn

    [...] op 30 januari 2018 publiceerde het Europese Hof van Justitie zijn uitspraak naar aanleiding van prejudiciële vragen over het toepassingsbereik van de Dienstenrichtlijn. De vraag stond [...]

    → lees meer
  • 30-01-2018

    Is een waarschuwing een besluit?

    [...] 24 januari 2018 heeft staatsraad advocaat-generaal mr. R.J.G.M. Widdershoven zijn conclusie uitgebracht over de vraag of een bestuurlijke waarschuwing een besluit is in de zin van de Algemene wet [...]

    → lees meer
  • 05-01-2018

    Onteigening van de Hedwigepolder definitief!

    [...] Hoge Raad heeft het cassatieberoep van de eigenaar van de Hedwigepolder tegen het onteigeningsvonnis van de rechtbank Zeeland-West-Brabant verworpen. Aan het beroep op zelfrealisatie van de [...]

    → lees meer
  • 03-01-2018

    Conclusie staatsraad advocaat-generaal over exceptieve toetsing

    [...] 22 december 2017 heeft staatsraad advocaat-generaal mr. R.J.G.M. Widdershoven zijn conclusie uitgebracht over de vraag hoe intensief bestuursrechters algemeen verbindende voorschriften dienen te [...]

    → lees meer
  • 02-01-2018

    Conclusie staatsraad advocaat-generaal over exceptieve toetsing

    [...] 22 december 2017 heeft staatsraad advocaat-generaal mr. R.J.G.M. Widdershoven zijn conclusie uitgebracht over de vraag hoe intensief bestuursrechters algemeen verbindende voorschriften dienen te [...]

    → lees meer
  • 21-12-2017

    De ‘brede kijk’ (ook) bij toepassing van de Wegenverordening Fryslân

    [...] haar uitspraak van 20 december 2017 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geoordeeld, dat niet enkel verkeersbelangen, maar ook natuur- en landschapsbelangen grondslag [...]

    → lees meer
  • 08-12-2017

    WhatsApp-berichten en sms-berichten van ambtenaren dienen op verzoek door bestuursorganen te worden verstrekt in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur

    [...] 28 november 2017 heeft de Rechtbank Midden-Nederland (hierna: 'de rechtbank') geoordeeld dat ook WhatsApp-berichten en sms-berichten documenten zijn onder de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: [...]

    → lees meer
  • 05-12-2017

    Dubbelbestemming beperkt vergunningsvrij bouwen

    [...] bouwwerken kunnen onder voorwaarden vergunningvrij gebouwd worden in het achtererfgebied. Of sprake is van een achtererfgebied in de zin van het Besluit omgevingsrecht (Bor) wordt mede [...]

    → lees meer
  • 20-11-2017

    Reikwijdte legessanctie oude bestemmingsplannen verduidelijkt

    [...] gemeenteraad dient een bestemmingsplan (of beheersverordening) iedere tien jaar te herzien. Als de gemeenteraad dat nalaat, vervalt de bevoegdheid tot het invorderen leges voor diensten die [...]

    → lees meer
  • 10-11-2017

    Kruimelvergunning voor tijdelijk gebruik? Termijn van 10 jaar start met de verlening van de vergunning!

    [...] 16 augustus 2017 deed de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling) een interessante uitspraak over de 'restcategorie' van de kruimellijst (artikel 4, aanhef en elfde [...]

    → lees meer
  • 26-10-2017

    De abstracte planologische vergelijking: er zijn grenzen

    [...] aantal inwoners van Venlo werd enige jaren geleden geconfronteerd met de aanleg van de A74 en aanpassingen aan de A73-Zuid in de nabije omgeving van hun woning, mogelijk gemaakt door een [...]

    → lees meer
  • 05-09-2017

    Belanghebbendheid en gevolgen van enige betekenis

    [...] van de basisregels van het bestuursprocesrecht is dat alleen degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, daartegen bezwaar en beroep kan aantekenen. Op 23 augustus jl. heeft [...]

    → lees meer
  • 16-08-2017

    Gedoogplicht versus Wegenverordening

    [...] het augustus-nummer van het Tijdschrift voor Bouwrecht (TBR) is een nootverschenen van Monique Rus-van der Velde en Karin Haan bij de uitspraak van de Afdeling van 17 mei 2017 [...]

    → lees meer
  • 30-05-2017

    Combinatie verschillende kruimels in één vergunning mogelijk

    [...] één kruimelvergunning kunnen meerdere onderdelen van de zogenaamde kruimellijst van artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (hierna: Bor) worden gecombineerd. Uit de uitspraak van [...]

    → lees meer
  • 01-05-2017

    De Hoge Raad over de eisen aan een verzoek tot onteigening uit hoofde van titel II onteigeningswet én over de mogelijkheid tot uitvoerbaarverklaring van een vonnis tot vervroegde onteigening.

    [...] 21 april 2017 heeft de Hoge Raad een arrest gewezen (ECLI:NL:HR:2017:761) over twee onteigeningsrechtelijke kwesties. De eerste betrof de vraag aan welke eisen een verzoek tot onteigening uit [...]

    → lees meer
  • 21-04-2017

    Geen nadeelcompensatie vanwege toename van geluidhinder door Eindhoven Airport

    [...] een uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant van 4 april 2017 heeft de rechtbank geoordeeld dat het verzoek om nadeelcompensatie van een omwonende van de luchthaven Eindhoven wegens toegenomen [...]

    → lees meer
  • 27-03-2017

    Geen vergoeding kosten bewindvoerder

    [...] een onteigeningsprocedure bij de rechtbank Noord-Nederland kwam aan het einde van de procedure aan de orde de vergoeding van de door de onteigende gemaakte kosten van rechtsbijstand en andere [...]

    → lees meer
  • 24-03-2017

    Kruimelvergunning voor tijdelijke supermarkt? 10 jaar en niet langer!

    [...] hebben wij in diverse blogs stilgestaan bij de ruime reikwijdte van de ‘kruimelvergunning’. Op de kruimellijst staan elf mogelijke gevallen waar met de reguliere procedure en zonder [...]

    → lees meer
  • 04-01-2017

    Minnelijk overleg: tegemoetkoming aan wensen grondeigenaar

    In het KB van 15 november 2016 (nr. 2016001904) inzake de reconstructie van de N236 is aandacht voor de eisen die aan het minnelijk overleg worden gesteld en de vraag in hoeverre aan wensen van de grondeigenaar voor alternatieve oplossingen tegemoet moet worden gekomen.

    → lees meer
  • 02-01-2017

    Kruimelvergunning: uitbreiding hoofdgebouw is (nog) niet begrensd

    [...] laatste tijd zijn er meerdere interessante uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verschenen over de kruimelvergunning, en dan met name over de kruimel voor het [...]

    → lees meer
  • 30-12-2016

    Kruimelvergunning: uitbreiding van een hoofdgebouw hoeft niet op hetzelfde perceel

    [...] hebben wij in onze blogs al stilgestaan bij de kruimelvergunning en hebben we ook de belangrijkste kenmerken van onderdeel 1 van de kruimellijst, het bijbehorend bouwwerk, besproken. In het [...]

    → lees meer
  • 15-11-2016

    HR Chipshol/Provincie Noord-Holland: rechter als taxateur?

    [...] in deze procedure is dat de rechtbank aanzienlijk is afgeweken van het advies van de rechtbankdeskundigen over de waarde van de onteigende gronden. De Hoge Raad heeft het oordeel van de [...]

    → lees meer
  • 10-11-2016

    Rechtbank Den Haag over drones en de trias politica

    [...] rechtbank Den Haag heeft op 9 november 2016 uitspraak gedaan in een procedure die is aangespannen voor de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en één journalist. De procedure betreft het [...]

    → lees meer
  • 25-10-2016

    Rechtbank Overijssel stelt schadeloosstelling onteigening vast los van overeenstemming tussen partijen

    [...] rechtbank Overijssel heeft op 12 oktober 2016 een opvallende uitspraak gedaan. In deze uitspraak heeft de rechtbank geoordeeld dat zij, ongeacht de overeenstemming die inmiddels bestond tussen [...]

    → lees meer
  • 20-09-2016

    De ‘Kruimelvergunning’ – van uitzondering naar regel

    Indien een project niet in het planologisch regime past, geldt als hoofdregel dat de ontwikkeling alleen door kan gaan indien dit regime wordt aangepast. Dit uitgangspunt blijft in de Omgevingswet behouden. Ook blijft de mogelijkheid bestaan om voor een dergelijk project een omgevingsvergunning aan te vragen. Onder het huidig recht heeft het gebruik van de zogenoemde ‘planologische kruimelregeling’ de laatste jaren een grote vlucht genomen. Met behulp van deze regeling kan het college van burgemeester en wethouders voor een concreet project met een eenvoudige procedure een afwijking van het planologisch regime toestaan. In dit blog beantwoorden wij de vraag of deze kruimelvergunning in de Omgevingswet terugkeert.

    → lees meer
  • 22-07-2016

    Onherroepelijke uitspraken in het bestuursrecht (2). Wanneer is een verzoek om herziening ‘onredelijk laat’?

    [...] schreef ik al over de vraag of onherroepelijke uitspraken in het bestuursrecht ook écht onherroepelijk zijn. Dat is niet helemaal het geval. Onder bijzondere omstandigheden kan een [...]

    → lees meer
  • 21-07-2016

    Elimineren na 15 januari 2016

    In Overheid & Aansprakelijkheid (O&A) 2016, nr. 28 schreven Frank Mulder en Frederike Linssen het artikel 'Elimineren na 15 januari 2016'.

    → lees meer
  • 15-07-2016

    Aanvullingswet Grondeigendom Omgevingswet (IV) – herverkaveling en stedelijke kavelruil

    Op 1 juli jl. is de internetconsultatie van het wetsvoorstel Aanvullingswet grondeigendom aangevangen. Dit wetsvoorstel regelt het gemeentelijk voorkeursrecht, onteigening, herverkaveling in het landelijk gebied en een nieuw instrument stedelijke kavelruil. De onderwerpen voorkeursrecht en onteigening zijn reeds besproken in onze blogs van 12, 13 en 15 juli jl. In deze blog worden de herverkaveling in het landelijk gebied en de stedelijke kavelruil besproken.

    → lees meer
  • 30-06-2016

    Onteigening verontreinigd perceel binnen complex: wel of niet saneringskosten verrekenen?

    [...] zijn arrest van 24 juni jl. heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan over de vraag hoe moet worden omgegaan met een verontreinigd perceel binnen een complex bij de berekening van de [...]

    → lees meer
  • 09-06-2016

    De ‘Kruimelvergunning’, ook voor uw project geschikt?

    Nu de economie weer aantrekt en bouwprojecten meer van de grond komen, groeit de vraag naar slimme oplossingen om de noodzakelijke procedures voor gemeentelijke medewerking zo kort mogelijk te laten zijn. Daarbij merken wij dat de zogenaamde planologische kruimellijst bij steeds meer initiatiefnemers in de belangstelling komt te staan. In verschillende blogartikelen zullen wij de komende tijd bij de kruimelvergunning stilstaan. In deze blog volgt deel 1 van deze miniserie.

    → lees meer
  • 19-04-2016

    Rechterswisseling na mondelinge behandeling schadeloosstellingsprocedure in onteigeningen

    [...] Hoge Raad heeft een verduidelijking gegeven van zijn arrest van 31 oktober 2014 inzake rechterswisseling na mondelinge behandeling. Het is volgens de Hoge Raad toegestaan dat een [...]

    → lees meer
  • 24-03-2016

    Hoeveel milieuhinder maakt iemand belanghebbend bij een milieuomgevingsvergunning?

    [...] omwonende van het evenemententerrein van 'Walibi Holland' vreest hinder te zullen ondervinden van de lage tonen van grootschalige muziek- en dancefestivals. Om die reden komt zij op tegen een [...]

    → lees meer
  • 24-02-2016

    De derde-belanghebbende in het onteigeningsrecht

    In Land- en Tuinbouwbulletin heeft Monique Rus een artikel geschreven over de derde-belanghebbende in het onteigeningsrecht.

    → lees meer
  • 26-01-2016

    Eliminatie bij onteigening deel 2: wanneer is er sprake van een concreet plan?

    [...] 15 januari 2016 heeft de Hoge Raad een aantal uitspraken gedaan over het eliminatiebeginsel, dat wordt toegepast in onteigeningszaken. In deze update bespreek ik drie van deze uitspraken [...]

    → lees meer
  • 26-01-2016

    Eliminatie bij onteigening deel 1: wat te doen met het bestemmingsplan?

    [...] 15 januari 2016 heeft de Hoge Raad een aantal uitspraken gedaan over het eliminatiebeginsel, dat wordt toegepast in onteigeningszaken. In deze update bespreek ik twee van deze uitspraken [...]

    → lees meer
  • 27-08-2015

    Raad van State vraagt conclusie over correctie op relativiteitsvereiste

    Sinds de inwerkingtreding van de Wet aanpassing bestuursprocesrecht per 1 januari 2013 heeft de voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de 'Raad van State') de mogelijkheid om in bepaalde kwesties een conclusie aan de staatsraad advocaat-generaal te vragen. De bedoeling van zo'n conclusie is om een rechtsvraag die in een bepaalde zaak naar voren komt in een breder verband te kunnen plaatsen en beantwoorden.

    → lees meer
  • 27-08-2015

    Gedogen of onteigenen? Oppervlakte-eis ook bij tijdelijke gedoogplicht?

    [...] Afdeling bestuursrechtspraak heeft op 24 juni 2015 uitspraak gedaan over een opgelegde gedoogplicht op grond van artikel 5.24 van de Waterwet. Jurisprudentie over dit artikel is schaars. Daarom [...]

    → lees meer
  • 28-05-2015

    Gemeenten, let op: mogelijke aansprakelijkheid als gevolg van fout in bestemmingsplan

    [...] Gerechtshof Den Haag heeft op 13 april jl. een voor de gemeentelijke praktijk zeer interessant arrest gewezen. Het arrest behandelt de vraag of een gemeente aansprakelijk en schadeplichtig is op [...]

    → lees meer
  • 01-04-2015

    Afdeling bestuursrechtspraak toetst aan Beleidsregel stikstof en beschermde natuurmonumenten Noord-Brabant

    [...] Beleidsregel stikstof en beschermde natuurmonumenten Noord-Brabant (‘de Beleidsregel’) geeft weer hoe het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant omgaat met zijn bevoegdheid op grond [...]

    → lees meer
  • 04-02-2015

    Onteigening: de Hoge Raad oordeelt over artikel 62 lid 2 onteigeningswet

    [...] deze zaak had het Waterschap Scheldestromen de vervroegde onteigening gevorderd van een aantal percelen toebehorend aan de eisers tot cassatie, zulks ter realisering van het kustversterkingsplan [...]

    → lees meer
  • 26-01-2015

    De termijn voor het geven van een reactieve aanwijzing; 41 dagen en geen dag langer

    [...] Staten van Zuid-Holland (hierna: GS) hebben de twijfelachtige eer de eerste te zijn van wie een reactieve aanwijzing wordt vernietigd wegens een termijnoverschrijding. Een reactieve [...]

    → lees meer
  • 30-12-2014

    Voorzieningenrechter schorst vuurwerkverbod gemeente Hilversum

    [...] kleine 20 gemeenten in ons land, waaronder Amsterdam en Rotterdam, hebben voor de komende jaarwisseling een vuurwerkverbod ingesteld. In zogenoemde vuurwerkvrije zones is het strafbaar om rond [...]

    → lees meer
  • 02-12-2014

    Planschade: voorzienbaarheid planologische wijziging

    [...] deze procedure kwam de vraag aan de orde of de nadelige planologische wijziging voor de verzoeker ten tijde van de aankoop van de woning voorzienbaar was. Het verzoek om een planschadevergoeding [...]

    → lees meer
  • 02-07-2014

    5% waardevermindering van woningen ‘eigen-risico’ bij normale maatschappelijke ontwikkelingen

    [...] de eerste helft van dit jaar heeft de Afdeling bestuursrechtspraak zich in een drietal uitspraken uitgelaten over het normaal maatschappelijk risico bij permanente schade in de vorm van [...]

    → lees meer
  • 16-04-2014

    Planschade: buiten beschouwing laten van ontheffingsmogelijkheid van de bouwverordening

    [...] deze kwestie over de vergoeding van planschade naar aanleiding van verleende vrijstelling van het bestemmingsplan, kwamen een tweetal interessante zaken aan de orde. Allereerst de vraag of in de [...]

    → lees meer
  • 12-02-2014

    Last onder bestuursdwang: enige praktische vingerwijzingen

    [...] bovengenoemde procedure was aan de orde een door het college van de gemeente Emmen opgelegde last onder bestuursdwang. Binnen twee maanden diende het gebruik van een perceel en de daarop [...]

    → lees meer
Auteurs
Van Benthem & Keulen is het toegankelijke topkantoor met 80 juridische professionals in advocatuur en notariaat. Wij zijn een ambitieus full-service kantoor en richten ons op grote en middelgrote ondernemingen en instellingen. Wij zijn sterk vertegenwoordigd in de financiële, onderwijs-, overheids-, retail- en zorgsector. Particulieren zijn wij graag van dienst op het gebied van familie- & erfrecht. Ons kantoor is actief lid van SCG Legal, een internationaal netwerk van 148 advocatenkantoren in 82 landen. Wij zijn gevestigd in Utrecht. Wij maken hoogwaardige dienstverlening toegankelijk door vanDienst: een uniek serviceconcept met onder meer permanente nascholing, modelcontracten, een kosteloze helpdesk en prijszekerheid vooraf. Onze dienstverlening is pro-actief en gericht op praktische oplossingen

Neem contact op