Menu

Zoek op
rubriek
Omgevingsweb

Thuiswerken met... Ilse Lubrun, Projectmanager gebiedsontwikkeling bij de gemeente Amsterdam

Door de coronacrisis is thuiswerken inmiddels volledig geïntegreerd. De een wil niet meer anders, terwijl de ander alweer smacht naar de terugkeer op kantoor. Welke effecten heeft de coronacrisis op het werk van professionals die werkzaam zijn binnen het domein van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid, en hoe gaan zij om met de nieuwe situatie? Deze week een bijdrage van Ilse Lubrun, Projectmanager gebiedsontwikkeling voor de gemeente Amsterdam.

Redactie 22 juni 2020

Series/reeksen

Series/reeksen

Wat voor effect heeft de coronacrisis op uw werk?

Ik werk als Projectmanager gebiedsontwikkeling voor de gemeente Amsterdam. Daar werk ik Aan de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein op Zeeburgereiland. Daarnaast verzorg ik nog veel andere projecten, waaronder de herontwikkeling van 3 waterzuiveringssilo’s, de verhoging van een waterkering en een onderzoek naar een fietsverbinding tussen het oostelijk havengebied en Zeeburgereiland. Als medewerker bij de afdeling Grond en Ontwikkeling van de Gemeente Amsterdam worden er vanuit mijn opdrachtgever duidelijke richtlijnen gegeven in deze periode. Onze kantoren zijn vrijwel geheel gesloten, slechts enkele verdiepingen zijn geopend en alleen als je een goede reden hebt, mag je naar kantoor. Ik werk vanaf de keukentafel en vergader in Teams met collega’s. Mijn werk loopt door en er zijn geen projecten die stil zijn komen te liggen. Ik merk dat ik meer werk dan normaal, dagen tot 18.30 uur zijn geen uitzondering. Je vergeet ‘naar huis te gaan’.

Hoe vindt u dat wij om moeten gaan met de nieuwe situatie?

De gemeente Amsterdam zet bij uitzonderlijke situaties crisisteams op met medewerkers uit verschillende afdelingen. Deze teams werken voor de hele organisatie uit wat er moet gebeuren en hoe. Deze richtlijnen worden vervolgens via de managementteams bij de medewerkers gebracht. De teams richten zich op alle aspecten van werk, voor alle diensten. De werkgever probeert daarmee het werken voor de medewerkers goed mogelijk te maken. Medewerkers die moeite hebben om de zorg thuis met werk te combineren, krijgen hiervoor de ruimte. Persoonlijk vind ik dat het thuiswerken binnen mijn team goed is georganiseerd en dat vragen en zorgen worden opgevangen. De ander halve meter economie is zo goed geregeld voor wat betreft mijn werkzaamheden.

Heeft u een tip hoe we deze situatie door kunnen komen?

Houd oog voor mensen in je team die het wel zwaar hebben. Ik besteed extra tijd aan de millennials in mijn team. Zij wonen vaak alleen en missen het dagelijks contact en de structuur. Verder organiseren we zo nu en dan ook ‘leuke’ bijeenkomsten online, zoals een pubquiz of bingo. Dat geeft ruimte voor wat gezelligheid, ondanks de beperkingen van het online-vergaderen.

Hoe vergaat de andere professionals het binnen het domein van de fysieke leefomgeving en duurzaamheid? Wij laten u graag aan het woord in deze rubriek! Deel uw verhaal via info@omgevingsweb.nl.

Artikel delen