De BNA heeft in gesprekken met Tweede Kamerleden gewezen op de gevolgen van het schrappen van bruikbaarheidseisen van vooral woningen uit het Bouwbesluit dat wordt omgezet in het Bbl. De vaste Kamercommissie Wonen en Rijksdienst heeft daarop in aanloop naar de behandeling van het Besluit bouwen leefomgeving (Bbl) en de overige drie AMvB’s van de Omgevingswet extra Kamervragen gesteld. In totaal zijn er veertig extra vragen gesteld over het schrappen van bruikbaarheidseisen van vooral woningen uit het Bouwbesluit. Bij het beantwoorden van de Kamervragen laveert minister Blok behendig om een aantal witte olifanten in de kamer.

Deregulering schiet te ver door
Een van deze olifanten is de premisse dat er een goed werkende woningmarkt is. Volgens de BNA schat de minister de corrigerende werking van de woningmarkt te hoog in. Architectenbureaus hebben in het verleden bij een eerdere deregulering van het Bouwbesluit gemerkt dat sommige opdrachtgevers consequent de onderkant van de regelgeving opzoeken. Dit heeft in het verleden geleid tot woningen zonder fatsoenlijke buitenberging en buitenruimte. In en rondom de grote steden is de druk op de woningmarkt zo groot dat ook niet toekomstbestendige woningen van ondermaatse kwaliteit verkocht en verhuurd zullen worden.
En leidt tot niet toekomstbestedige woningen en pseudo regelgeving
Deze onevenwichtige woningmarkt zal de komende jaren niet verbeteren. De markt zal daarom ook deze keer dit probleem niet oplossen verwacht de BNA. Kwetsbare consumenten op de woningmarkt zoals ouderen met een beperkt woonbudget en mensen met een beperking zullen daardoor in de toekomst geconfronteerd worden met minder buikbare woningen. Dit leidt tot maatschappelijke desinvesteringen.
Daarnaast zal het schrappen van uniforme landelijke bruikbaarheidseisen leiden tot het ontstaan van een woud van pseudo regelgeving door opdrachtgevers wat kostenverhogend werkt voor professionals in de bouw. Kosten die niet altijd één op één kunnen worden doorberekend aan de consument. De BNA hamert al tijden op het feit dat deregulering voor bouwprofessionals niet per definitie tot een vermindering van de lastendruk leidt.
De BNA gaat naar aanleiding van de brief van de minister van Wonen en Rijksdienst Tweede Kamerleden inlichten over de gaten in de argumentatie van minister Blok bij het beantwoorden van de Kamervragen zodat zij goed geïnformeerd aan het Kamerdebat kunnen beginnen.
Nederland staat aan de vooravond van grote structurele wijzigingen in regelgeving op het terrein van ruimtelijke ordening. Onder de paraplu van de Omgevingswet wordt ook gewerkt aan de vernieuwing van het Bouwbesluit 2012. Minister Blok wil onder andere eisen over buitenbergingen, buitenruimten (balkons) en minimale plafondhoogte uit het Bouwbesluit 2012 schrappen. Dit afgeslankte Bouwbesluit wordt dan onder een nieuwe naam Besluit bouwen leefomgeving (Bbl) onderdeel van de uitvoeringswetgeving (AMvBs) van de Omgevingswet. De Tweede Kamer behandelt deze AMvBs op 19 december aanstaande in een speciale vergadering. De BNA lobbyt voor uniforme en eenduidige bouwregelgeving met ruimte voor ontwerpvrijheid en toekomstbestendige, bruikbare woningen voor kwetsbare groepen in de samenleving.