Artikel 2, aanhef en eerste lid, van bijlage II bij het Bor dient gelet op het gebruik van het woord ""en"" aldus te worden uitgelegd dat er alleen geen omgevingsvergunning nodig is als zowel de detaillering als de profilering als de vormgeving niet wijzigen. Algemene Groninger Criteria zijn niet in strijd met artikel 12a van de Ww. Dat de indiener van een bouwaanvraag uit de welstandcriteria niet direct kan opmaken wat wel en niet is toegestaan, maakt niet dat de criteria te vaag of te algemeen zijn.
college van burgemeester en wethouders van Groningen.
Bor bijlage II artikel 2 aanhef en lid 1
Woningwet 12a lid 1 onder a
Artikel 2, aanhef en eerste lid, van bijlage II bij het Bor dient gelet op het gebruik van het woord "en" aldus te worden uitgelegd dat er alleen geen omgevingsvergunning nodig is als zowel de detaillering als de profilering als de vormgeving niet wijzigen.
Algemene Groninger Criteria zijn niet in strijd met artikel 12a van de Ww. Dat de indiener van een bouwaanvraag uit de welstandcriteria niet direct kan opmaken wat wel en niet is toegestaan, maakt niet dat de criteria te vaag of te algemeen zijn.
Weigering omgevingsvergunning voor het aanpassen van de voorgevel van een pand.
Het bouwplan voorziet in het vervangen van een deel van de kozijnen van het pand door aluminium kozijnen.
De rechtbank heeft terecht geoordeeld dat het bouwplan niet omgevingsvergunningvrij kan worden gerealiseerd, omdat de bestaande kozijnen worden vervangen door kozijnen met een andere profilering. Deze wijziging kan, daargelaten of deze beperkt is, niet worden aangemerkt als gewoon onderhoud als bedoeld in artikel 2, aanhef en eerste lid, van bijlage II bij het Bor. Anders dan [appellante] betoogt, dient dat artikel gelet op het gebruik van het woord "en" aldus te worden uitgelegd dat er alleen geen omgevingsvergunning nodig is als zowel de detaillering als de profilering als de vormgeving niet wijzigen. Geen grond wordt dan ook gevonden voor het oordeel dat het artikel wel van toepassing is op situaties waarbij kozijnen worden vervangen door kozijnen met een gelijkwaardige indeling, aard en uitstraling. () De raad van de gemeente Groningen heeft in hoofdstuk 6 van de Welstandsnota 2008 de Algemene Groninger Criteria geformuleerd.
() Op pagina 15 van de memorie van toelichting bij de wijziging van de Ww (Kamerstukken II 1998-99, 26 734 nr. 3) staat dat de gemeenteraad burgers vooraf zo concreet mogelijk duidelijk moet maken wat het wettelijke criterium "redelijke eisen van welstand" inhoudt. Met de Welstandsnota 2008 heeft de raad van de gemeente Groningen getracht dat te doen. Daargelaten dat de welstandsnota ook gebiedsgerichte welstandscriteria bevat, die meer specifiek van aard zijn, heeft de rechtbank terecht geconstateerd dat de algemene welstandscriteria weliswaar algemeen zijn geformuleerd, maar zij is terecht van oordeel dat deze welstandscriteria naar hun aard ook algemeen geformuleerd moeten zijn, omdat die criteria voor de gehele gemeente gelden. Zoals de Afdeling eerder heeft overwogen (uitspraak van 24 mei 2006 zaak nr. 200507951/1,
ECLI:NL:RVS:2006:AX4406
) valt in artikel 12a van de Ww geen rechtsregel te lezen dat voor indieners van een bouwaanvraag, vooraf aan de hand van de welstandscriteria duidelijk moet zijn hoe het oordeel van het college over de welstand zal uitvallen. Dat de indiener van een bouwaanvraag uit de welstandcriteria niet direct kan opmaken wat wel en niet is toegestaan, maakt niet dat de criteria te vaag of te algemeen zijn.
De rechtbank heeft dan ook terecht overwogen dat de Algemene Groninger Criteria niet in strijd zijn met artikel 12a van de Ww. Ook in verband met het algemeen beginsel van de rechtszekerheid heeft de rechtbank de criteria terecht niet onverbindend geacht. ()
ECLI:NL:RVS:2014:999
Gerelateerde informatie: