Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Handreiking KAN-bepaling welstand beschikbaar

In het begin van 2013 wordt het Besluit Omgevingsrecht (Bor) zodanig gewijzigd, dat de toets van vergunningplichtige bouwplannen aan redelijke eisen van welstand ook ambtelijk KAN worden uitgevoerd. Hoe deze KAN-bepaling op een verantwoorde manier in de gemeentelijke praktijk kan worden toegepast is door de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit en de VBWTN uiteengezet in de Handreiking kan-bepaling die nu beschikbaar is.

Verenging BWT Nederland 26 december 2012

In het begin van 2013 wordt het Besluit Omgevingsrecht (Bor) zodanig gewijzigd, dat de toets van vergunningplichtige bouwplannen aan redelijke eisen van welstand ook ambtelijk KAN worden uitgevoerd. Hoe deze KAN-bepaling op een verantwoorde manier in de gemeentelijke praktijk kan worden toegepast is door de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit en de VBWTN uiteengezet in de Handreiking kan-bepaling die nu beschikbaar is.

De welstandstoets wordt dus NIET afgeschaft

zoals zelfs in de Kamer werd gezegd, maar straks komt niet in alle gevallen de onafhankelijke welstandscommissie of stadsbouwmeester daar aan te pas. Dat kan op verschillende manieren, waarvoor de handreiking in hoofdstuk 4 enkele

Scenarios

schetst. Tal van aspecten zijn van belang bij het maken van de juiste keuzes. In hoofdstuk 5 somt de handreiking deze

Overwegingen

op. Na een

Voorwoord

(1) en een

Leeswijzer

(2) plaatst hoofdstuk 3 de kan-bepaling in het perspectief van meerdere

wetswijzigingen

uit de laatste decennia. Hoofdstuk 6 biedt de beleidsvoorbereiders enig

extra gereedschap

voor deze taak.

In een workshop van het jaarcongres VBWTN op 11 oktober jl. presenteerden de opstellers de opzet van de handreiking, maar zowel opmerkingen van de deelnemers als input van de besturen van beide organisaties hebben tot aanpassingen geleid, waaronder een indikking van het aantal scenarios.

De

bijlagen

1, 2 en 3 zijn in een afzonderlijk document bijeengebracht om het downloaden te versnellen. In deze bijlagen vindt u 1) de brief waarmee de minister van BZK het idee van de kan-bepaling introduceerde in november 2011; 2) alle relevante wet- en regelgeving met betrekking tot welstand plus enige jurisprudentie; 3) een verklaring van gebruikte afkortingen. De Federatie en de VBWTN hebben de VNG gevraagd om samen op te trekken bij de vervanging van de Modelbouwverordening MBV door de Modelwelstandsverordening MWV, die tevens het RvO zal vervangen. Daarom is in de bijlagen nu geen Model-RvO opgenomen. Nadere berichten hierover volgen in het eerste kwartaal van 2013.

De hoofdstukken 4 en 5 vormen de kern van de handreiking, die alleen in digitale vorm verschijnt op de websites van de Federatie Ruimtelijke Kwaliteit (voorheen Federatie Welstand) en op BWTinfo. Aan de VNG hebben de opstellers gevraagd om hun leden de gemeenten op deze handreiking te attenderen. Het zijn immers de colleges van b&w aan wie het gewijzigde Bor de keus laat, al zijn de Federatie en de VBWTN van mening, dat zij daarbij de gemeenteraad moeten betrekken. Immers: de raad stelt het welstandsbeleid en de toetscriteria vast en de raad benoemt de welstandscommissie. Dan is het ook logisch dat de raad bepaalt op welke plannen die commissie de criteria toepast.

De handreiking is een aantal keren globaal besproken met de VNG en het ministerie van BZK, maar de opstellers zijn verantwoordelijk voor de inhoud. Het is geen pseudo-wetgeving maar een hulpmiddel om binnen de niiewe mogelijkheden die de kan-bepaling biedt, inhoudelijk verantwoorde keuzes te maken op gemeentelijk niveau.

De wijziging van artikel 6.2 lid 1 van het Bor, waarmee de kan-bepaling wordt bedoeld, gaat in op de dag na publicatie in het Staatsblad, maar dat zal 

NIET op 1 januari 2013

zijn maar enkele weken of hooguit enkele maanden later. Een motie om beschermde stads- en dorpsgezichten uit te zonderen van de kan-bepaling haalde op 20 december jl. geen meerderheid in de Tweede Kamer. Met de minister gaat de meerderheid er vanuit dat gemeenten zelf hun verantwoordelijkheid voor deze beschermde gebieden zullen nemen door bouwplannen daar zorgvuldig door de commissie te laten toetsen. Verplicht stellen achten zij daarom overbodig. Zie de berichten hierover van 21 december jl.:

http://www.bwtinfo.nl/nieuws/2012/12/kan-bepaling-niet-per-1-januari-2013

en

http://www.bwtinfo.nl/nieuws/2012/12/tweede-kamer-moties-bouwregelgeving

Uiteraard zal BWTinfo u informeren over de exacte invoeringsdatum van de Bor-wijziging. Als een gemeente de datum laat passeren zonder iets te veranderen is dat geen ramp, maar strikt genomen vraagt de nieuwe tekst van het Bor wel om het maken van keuzes. Niets veranderen zonder enige reflectie of discussie is uit te leggen als een stilzwijgende keuze Dat kan, maar is niet sterk. De keuze is aan u, bij voorkeur weloverwogen!

De

handreiking

kunt u hier downloaden, evenals de

bijlage.

Als u vragenof opmerkingen heeft over de toepassing of verbeteringssuggesties zijn deze van harte welkom in de mailbox

info@vereniging-bwt.nl

Bron:

Federatie Ruimtelijke Kwaliteit

en

VBWTN

Artikel delen