Sinds het begin van de coronacrisis zijn we massaal thuis gaan werken. Ook trekken we vaker de natuur in om te wandelen. Dit heeft gevolgen voor hoe we ons bewegen en kan dus ook van invloed zijn op ruimtelijke plannen. Wat doen gemeenten hiermee?
In Parijs zijn mensen massaal gaan fietsen, terwijl ze er eerst hun neus nog voor ophaalden. De pandemie dwingt mensen tot een andere manier van reizen. De Parijse burgemeester doopte in het voorjaar 50 kilometer aan autowegen om tot fietspaden. Die verandering is blijvend.
In Nederland heerst sinds jaar en dag een fietscultuur, dus wat dat betreft verandert er voor ons weinig. Zou je denken. Toch kan de crisis ook voor ons leiden tot maatschappelijke veranderingen. En dan vooral: een grotere focus op gezondheid en een groene(re) leefomgeving.
Dat gaat ongetwijfeld invloed hebben op ruimtelijke plannen. Als mensen minder vaak op kantoor werken, kun je denken aan plannen voor wijken met aanbod in deelmobiliteit. Denk dan aan auto’s die gedeeld worden door meerdere buurtbewoners, en flexibele thuiswerkplekken voor mensen die niet naar kantoor gaan. Vaak zijn dit plannen die er al lagen, maar nu sneller doorgevoerd worden.
Op gebied van ontspanning wijken we meer uit naar de open ruimte in eigen omgeving. Volgens Jacqueline Tellinga, bestuurslid van de Beroepsvereniging van Nederlandse Stedenbouwkundigen en Planologen (BNSP), “hebben we Nederland weer ontdekt”. Zij voorspelt een trek uit de stad. Net als de bovengenoemde ontwikkelingen, is dit er eentje die al langer speelde maar door de huidige omstandigheden in een stroomversnelling is geraakt.
Interessant om te zien hoe deze thema’s zich manifesteren en welke invloed ze hebben op de ruimtelijke ontwikkeling binnen gemeenten.
Maas, M. (2020, 18 december). Corona als katalysator. Binnenlands Bestuur. https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/nieuws/maakt-corona-gemeenten-eerder-groen.15467316.lynkx