Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Bruikbaarheideisen Bouwbesluit 2012 zoals plafondhoogte worden mogelijk afgeschaft. Bouw wordt 300 mln goedkoper bij privatisering.

De ministers Kamp, Plasterk en Blok laten in de najaarsrapportage Regeldruk weten de bruikbaarheideisen uit het Bouwbesluit 2012 op termijn niet meer verplicht te willen stellen. Een onderbouwing van dit voornemen ontbreekt en er is ook geen overleg geweest met bijvoorbeeld de gebruikers van gebouwen.

20 December 2013

De ministers Kamp, Plasterk en Blok laten in de najaarsrapportage Regeldruk weten de bruikbaarheideisen uit het Bouwbesluit 2012 op termijn niet meer verplicht te willen stellen. Een onderbouwing van dit voornemen ontbreekt en er is ook geen overleg geweest met bijvoorbeeld de gebruikers van gebouwen. Het is een merkwaardige manier van communiceren door de verantwoordelijke ministerie om een dergelijke belangrijke wijziging even tussen de regels door te vermelden in een rapport waarin je het niet zou verwachten.

Ook wordt door minister Blok ingeschat dat privatisering 300 mln gaat opleveren voor de bouwconsument. We zullen maar niet om de creatieve onderbouwing vragen.

Bouwregelgeving

De plannen voor de bouwregelgeving hebben concreet vorm gekregen. De minister van W&R heeft zijn plannen hiervoor onlangs aan de Tweede Kamer gestuurd. Belangrijkste onderdelen hiervan zijn, de

mogelijkheid om bouwplannen privaat te toetsen op de bouwtechnische aspecten (waardoor de vergunningverlening op dit onderdeel kan komen te vervallen) en het versterken van de positie van de bouwconsument (middels de verzekerde garantie). Op termijn ziet de minister van W&R ook mogelijkheden om bruikbaarheideisen (zoals bijvoorbeeld plafondhoogte) niet langer verplicht te stellen. Naar schatting zal de regeldruk hiermee in totaal met circa 300 miljoen worden verminderd. Zowel de bouwsector als woonconsument zijn actief betrokken bij totstandkoming van de plannen. De verwachting is dat de eerste merkbare wijzigingen inwerking zullen treden in 2015.

Overzicht van vermindering lasten met betrekking tot omgevingsrecht (klik

hier

voor volledig overzicht)

Regeling plankosten exploitatieplan

0,2 mln besparing, jan 2014

In 2010 is de conceptregeling plankosten exploitatieplan vastgesteld voor internetconsultatie. De conceptregeling plankosten exploitatieplan bevat regels over de hoogte en begrenzing van enkele kostensoorten van grondexploitatie. Deze regeling zal gelden voor alle grondexploitatieplannen. De regeling is de vrucht van intensieve samenwerking met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Vereniging van Grondbedrijven (VvG), de Vereniging Nederlandse Projectontwikkeling Maatschappijen (NEPROM) en de Nederlandse Vereniging van Projectontwikkelaars (NVB). Particuliere eigenaren worden beschermd door een forfaitaire begrenzing van de plankosten die de gemeente in rekening mag brengen. Dit vergroot de rechtszekerheid. De administratieve lasten dalen iets omdat er bij zienswijzen en in beroep tegen een exploitatieplan minder geschilpunten zullen zijn (800 uur) en vooral omdat er meer duidelijkheid is bij onderhandelingen over een contract, voorafgaand aan een exploitatieplan (4000 uur). Ook voor gemeenten en de rechterlijke macht gaan ze omlaag.


Tweede fase modernisering algemene regels (Activiteitenbesluit 2e fase) (3e tranche)

22,9 mln besparing, jan 2013

Door dit wijzigingsbesluit worden naar verwachting ruim 3.280 inrichtingen extra onder de werking van het Activiteitenbesluit gebracht. Deze bedrijven kunnen over twee groepen worden verdeeld:

  • bedrijven waarvoor de vergunningplicht vervalt en algemene regels met een meldingsplicht gaat gelden (naar verwachting ruim 2.330 bedrijven).

  • Inrichtingen waarvoor de vergunning met uitgebreide procedure wordt vervangen door een vergunning met reguliere procedure in combinatie met algemene regels (naar verwachting circa 950 bedrijven).

Het gaat om de volgende sectoren: de rubber- en kunststofindustrie (rubberverwerking, polysterhars en thermoplasten-verwerking), voedingsmiddelenindustrie, binnenschietbanen, spoorweg (trams en metros), betonindustrie, grafische industrie (o.a. rotatie en karton) en stookinstallaties. Met dit wijzigingsbesluit worden de vereisten uit het BEMS (Besluit emissie-eisen middelgrote stookinstallaties) opgenomen in het Activiteitenbesluit en worden extra regels gesteld aangaande het in werking hebben van ketelinstallaties met een nominaal vermogen kleiner dan 1 megawatt.

Permanent maken van de Crisis- en Herstelwet en Quick Wins

2,5 mln besparing, april 2013

Met de wijzigingswet wordt de Chw verlengd, en wordt deze wet evenals andere wetten aangepast waardoor verdere verbeteringen worden aangebracht in het Omgevingsrecht. De belangrijkste voordelen zijn snellere en gebundelde besluitvorming. Bedrijven profiteren hiervan, bijvoorbeeld omdat zij minder lang hoeven wachten voordat ze met hun activiteiten kunnen beginnen. Zo krijgen zij in bepaalde gevallen sneller een definitief oordeel door de verkorte beslistermijn van de rechter. De ALreductie voor bedrijven bedraagt 2,4 mln met als belangrijkste wijziging het vervallen van de aanvraag van een ontgrondingsvergunning bij bodemsaneringen. N.a.v. het advies van de Raad van State en politieke besluitvorming gaat het wetsvoorstel niet meer uit van het generiek maken van de Chw. De tijdelijke Chw zou eigenlijk tot 1 januari 2014 gelden. Het kabinet heeft deze periode voor onbepaalde tijd verlengd om de "uitvoeringspraktijk" rechtszekerheid te bieden en de "opgedane ervaringskennis" volop te kunnen uitbouwen tot de nieuwe Omgevingswet en de voorgenomen wijziging van de Algemene wet bestuursrecht ingaan.

Invoegen van agrarische activiteiten in het Activiteitenbesluit

42,7 mln besparing, jan 2013 - jan 2016

Met de wijzigingswet wordt de Chw verlengd, en wordt deze wet evenals andere wetten aangepast waardoor verdere verbeteringen worden aangebracht in het Omgevingsrecht. De belangrijkste voordelen zijn snellere en gebundelde besluitvorming. Bedrijven profiteren hiervan, bijvoorbeeld omdat zij minder lang hoeven wachten voordat ze met hun activiteiten kunnen beginnen. Zo krijgen zij in bepaalde gevallen sneller een definitief oordeel door de verkorte beslistermijn van de rechter. De ALreductie voor bedrijven bedraagt 2,4 mln met als belangrijkste wijziging het vervallen van de aanvraag van een ontgrondingsvergunning bij bodemsaneringen. N.a.v. het advies van de Raad van State en politieke besluitvorming gaat het wetsvoorstel niet meer uit van het generiek maken van de Chw. De tijdelijke Chw zou eigenlijk tot 1 januari 2014 gelden. Het kabinet heeft deze periode voor onbepaalde tijd verlengd om de "uitvoeringspraktijk" rechtszekerheid te bieden en de "opgedane ervaringskennis" volop te kunnen uitbouwen tot de nieuwe Omgevingswet en de voorgenomen wijziging van de Algemene wet bestuursrecht ingaan.

Aanpassingswet Wet bodembescherming

Besparing 1 mln, jan 2013 - jan 2016

De Wet Bodembescherming zal worden gewijzigd om uitwerking te geven aan het Regeer- en gedoogakkoord om te komen tot vermindering van administratieve lasten bedrijven en minder uitvoeringslasten voor overheden. Het wetsvoorstel faciliteert de aanpak van spoedlocaties. Het voorstel voor de herziening van de Wet bodembescherming voert een aantal veranderingen door zoals:

  • het zoveel mogelijk digitaliseren van verplichte publicaties,

  • het terugbrengen van het aantal beschikkingsmomenten en het daarmee verkorten van procedures en terugbrengen van inspraakmomenten,

  • het vergemakkelijken van de eisen voor het opstellen van saneringsplannen

  • het terugbrengen door samenvoeging van het opstellen van nazorgplannen

  • mogelijk verdere uitbreiding van het Besluit Uniforme Saneringen en onder meldingsregime brengen van complexe saneringen

De administratieve lasten voor bedrijven nemen tot 2015 af met 0,6 mln euro als gevolg van de aanpak spoedlocaties (via wijzing RUS) en nemen na 2015 af met naar verwachting 1,6 mln euro per jaar. De afname tot 2015 wordt beperkt door de mogelijkheid om onwillige bedrijven te verplichten nader onderzoek te doen.

Welstand

Besparing 2,6 mln voor bedrijven en 1,3 mln voor burgers, 1 maart 2013

De huidige wettelijke verplichting om welstandsadvies bij een welstandscommissie in te winnen is per 1 maart 2013 vervangen door een "kan-bepaling". Dit houdt in dat burgemeester en wethouders niet langer verplicht zijn om bij de welstandsbeoordeling van bouwplannen op basis van de welstandsnota, advies te vragen aan de welstandscommissie dan wel de stadsbouwmeester. In gevallen waarin zij echter het inwinnen van advies ter zake wel noodzakelijk vinden, zijn zij wel verplicht deze advisering door de welstandscommissie dan wel de stadsbouwmeester te laten verrichten. De administratieve lasten zullen door de keuzemogelijkheid geleidelijk afnemen.

Bouwbesluit 2012 - milieuprestatie materialen

Extra kosten 14,6 mln, jan 2013

Voorschriften over het berekenen van de milieuprestatie van materialen betekenen een vermeerdering

van de AL voor bedrijven. Deze voorschriften zijn per 1 januari 2013 in werking getreden.

Modernisering en vereenvoudiging bouwregelgeving

Besparing 90 mln voor bedrijven, 150 mln op nalevingskosten en 60 mln voor burgers juni 2015

Plannen voor modernisering en vereenvoudiging van de bouwregelgeving krijgen vorm. Private toetsing wordt mogelijk gemaakt. De positie van de bouwconsument zal worden versterkt via verbeterde aansprakelijkheid en de verzekerde garantie. Waar mogelijk zullen bruikbaarheideisen niet langer verplicht worden gesteld. De eerste wijzigingen treden in werking in 2015.


Download:

Artikel delen