In 20 botsproeven is de systematiek van de Omgevingswet afgelopen zomer getoetst in uiteenlopende praktijksituaties. Doel was te testen of de regels goed werken en waar nog aanscherping of veranderingen nodig zijn. “De botsproeven zorgden voor duidelijkheid over diverse onderwerpen en dat helpt de besluitvorming over de uitwerking van de wet"", zo vatte Paul Pestman van het ministerie van Infrastructuur en Milieu de bevindingen samen op de terugkomdag voor de botsproeven.
Bijna 300 mensen kwamen 8 september naar Utrecht om te vernemen wat de botsproeven over flexibiliteit, instructieregels met meer afwegingsruimte, complexe bedrijven en functionaliteiten van het omgevingsplan hebben opgeleverd. Deze en andere themas zijn de afgelopen maanden in realistische cases getoetst door een groot aantal deelnemers van gemeenten, provincies, waterschappen en advies- en belangenorganisaties. We geven u vandaag op hoofdlijnen terug wat er uit de botsproeven is gehaald", vatte plaatsvervangend directeur Eenvoudig Beter en dagvoorzitter Arjan Nijenhuis het doel van de bijeenkomst samen in de futuristische omgeving van het Mediaplaza in Utrecht.
Anders denken en verder kijken
De projectleiders van de botsproeven gaven per thema een overzicht van de resultaten van de geclusterde botsproeven. Duidelijk werd bijvoorbeeld dat de brede reikwijdte van het bestemmingsplan en daaraan gekoppelde scheiding van de 'of'- en de 'hoe'-vraag zeer positief is ontvangen tijdens de botsproeven. Aandachtpunt is nog wel dat er meer duidelijkheid moet komen in de bandbreedtes in instructieregels. "Meer afwegingsruimte vraagt 'anders denken'", stelt projectleider Harm Borgers die de aanwezigen op het hart druk altijd verder te kijken dan je eigen doel.
Eenvoudig en beter?
Daarnaast is getoetst of het systeem echt eenvoudig en beter wordt door de Omgevingswet. Hoe zit het met de vindbaarheid, duidelijkheid en afbakening van de regels? Conclusie is dat de geldende regels goed vindbaar zijn en dat het een verademing is dat er zoveel mogelijk rijksregels in één besluit staan en er één bevoegd gezag is bij meldings- en vergunningplicht. Aanbevelingen zijn bijvoorbeeld om nog naar de categorisering van de vergunningplichtige lijst te kijken om het zoeken te vergemakkelijken, waar mogelijk ICT-ondersteuning in te zetten en een begrip zoals lozingsactiviteit goed te duiden omdat die erg ingewikkeld wordt gevonden.
Alle thema's in één 'snelkookpan'
De aanwezigen van de terugkomdag waren niet allemaal deelnemers aan de botsproeven, maar hoopten er meer inzicht te krijgen in het systeem van de Omgevingswet. Zo ook Siem Bijman van Bouwend Nederland. "Het is een rijke ervaring om alle thema's bij elkaar in een
pressure cooker
bij elkaar te zien. Wij willen weten wat de verschillende regels inhouden voor de bouw en onze ontwerpen." Voor Bouke Algera van de provincie Noord Brabant maakte de terugkomdag de contouren van de wet helderder. "Er staan nog veel vragen open voor de invoering. De botsproeven geven materiaal om de teksten scherper te maken." Andere deelnemers hebben juist wel meerdere botsproeven bijgewoond. Zoals jurist Gerrit Renkema van de Gasunie die drie botsproeven bijwoonde. Hij is enthousiast over de betere vindbaarheid en verwacht veel van de digitale ondersteuning van de Omgevingswet. Ik ben alleen nog een beetje huiverig voor de flexibiliteitsbepalingen. Sommige gemeenten zijn heel creatief en als landelijk operend bedrijf willen we natuurlijk niet overal met andere regelgeving worden geconfronteerd. Dat is nog een aandachtspunt.
Meer informatie
De verslagen van alle botsproeven zijn digitaal op te vragen via postbus.eenvoudigbeter@minienm.nl