In het voorjaar van 2012 doen de Bestuurlijke Strafbeschikking Milieu (BSBm) en de Bestuurlijke Strafbeschikking Keur (BSBk) hun intrede. De BSBm en BSBk zijn lik op stuk instrumenten die bij de handhaving van de milieuregelgeving en waterschapskeuren kunnen worden ingezet door daartoe aangewezen lichamen of personen, die met een publieke taak zijn belast. Dit zijn bijvoorbeeld Regionale Uitvoeringsdiensten en Waterschappen.
In het voorjaar van 2012 doen de Bestuurlijke Strafbeschikking Milieu (BSBm) en de Bestuurlijke Strafbeschikking Keur (BSBk) hun intrede. De BSBm en BSBk zijn lik op stuk instrumenten die bij de handhaving van de milieuregelgeving en waterschapskeuren kunnen worden ingezet door daartoe aangewezen lichamen of personen, die met een publieke taak zijn belast. Dit zijn bijvoorbeeld Regionale Uitvoeringsdiensten en Waterschappen.
Achtergrondinformatie
De BSBm en de BSBk vallen onder artikel 257ba van het Wetboek van Strafvordering. Hiermee is een regeling geïntroduceerd, die het voor bestuurlijke instanties mogelijk maakt eenvoudig vast te stellen strafbare feiten af te doen met een strafrechtelijke boete. De BSBm kan als de opvolger worden gezien van de huidige bestuurlijke transactie milieudelicten. De minister van Veiligheid en Justitie heeft voor de BSBm en de BSBk bestuurlijke functionarissen aangewezen, die bevoegd zijn om een strafrechtelijke boete op te leggen. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een richtlijn opgesteld voor het werken met deze strafbeschikking. De invoering van de BSBm is onderdeel van het programma versterking strafrechtelijke milieuhandhaving van het ministerie van Veiligheid en Justitie. De implementatie vindt plaats in het kader van het Programma Uitvoering met Ambitie (PUmA). De BSBm en de BSBk worden belegd bij de regionale uitvoeringsdiensten (RUDs) die al bestaan, de waterschappen, Rijkswaterstaat, de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT), de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) en ook tijdelijk bij de provincies waar nog geen regionale uitvoeringsdiensten zijn.
Feiten, aanleveren en verzet
De BSBm en de BSBk kunnen worden ingezet voor de handhaving van bepaalde feiten. Deze feitomschrijvingen en feitcodes komen in een speciaal feitenboekje BSBm waar BOAs mee werken. BOAs gebruiken het feitenboekje bij het uitvaardigen van een kennisgeving van bekeuring. Nadat de zaak via de invoerapplicatie van het CJIB (de Transactiemodule) is aangeleverd, verstuurt het CJIB de strafbeschikking naar de verdachte en start de inning van de geldboete. Is de verdachte het niet eens met de strafbeschikking dan kan hij verzet instellen.
Voorlichtingsbijeenkomsten
Om instanties die met de BSBm en de BSBk gaan werken goed te informeren over het nieuwe instrument en de rol van het CJIB hierin, hebben PUmA, CJIB, politie en Functioneel Parket (OM) gezamenlijk voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd. Ruim 130 vertegenwoordigers van provincies, werkgevers van groene BOAs, waterschappen, Rijkswaterstaat, ILT en NVWA hebben eind november stilgestaan bij zowel beleidsmatige als praktische voorbereidingen die instanties moeten treffen om met de BSBm te gaan werken.
Voor (meer) informatie over de BSBm of BSBk kunt u terecht op
www.uitvoeringmetambitie.nl
of hier een vraag stellen(link). Informatie over het aanleveren van zaken kunt u vinden op de website van het CJIB,
www.cjib.nl
, waar o.a. de
special aanleveren bestuursorganen te vinden
is.