Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Kleine verbouwing

Mijn recente bezoeken aan de tandarts leidde tot een vergelijk met de bouw, ik zie inmiddels meer overeenkomsten dan ik op het eerste gezicht vermoedde. Een tandarts is gewoon een soort aannemer, ondanks het uiterst kleine bouwkavel, vaak slechts een vierkante centimeter.

Harm Verster 19 april 2017

In reclames worden we overspoeld met beelden van blinkend witte en rechte tanden, soms nog kracht bij gezet met een blinkend sterretje. Gemakshalve noem ik dit de Prodent lach hoewel ook de concurrentie zich van vergelijkbare praktijken bedient.

Prachtig denk ik dan, dat wil ik ook. Een vergelijk met een artist impression van een architect is dan ook snel gemaakt. Het ideaal beeld van de Prodent lach is ook bij mij gewekt.

Vervolgens lig ik, door ervaring wijs geworden enigszins gespannen, in de tandarts stoel want er moet tenslotte verbouwd worden.

Reeds na enkele seconden van stille inspectie hoor ik zachtjes mmm en ojee gemompel. Terwijl ook mijn laatste spieren zich verkrampen weet ik nu zeker wat ik al had moeten vermoeden. Die Prodent lach gaat het niet worden, nu niet, nooit niet.

Gelukkig heeft mijn tandarts nog een goede tandtechnicus in het netwerk, zeg maar constructeur in onderaanneming, die geheel buiten mij gezichtsveld iets in elkaar knutselt waar ik geen idee van heb maar waar ik straks naar verluidt wel blij mee moet zijn. Ik vertrouw er maar op dat hun lange relatie gebaseerd is op kwalitatief goede diensten en schappelijke prijs

Na een meervoudige martelgang, waar ik dus nagenoeg geen inzicht in heb, laat staan invloed op heb, kom ik ondanks alle geruststellende woorden tussentijds, met een dubbel gevoel uit de stoel. De rekening valt aanzienlijk hoger uit dan ik ingeschat had maar ach, daarvoor had ik een verzekering afgesloten. In de spiegel zie ik zeker niet hetzelfde als in de reclame maar het zit tenminste allemaal weer vast op zijn plaats en rammelt niet meer. En dat is al heel wat.

Het enige dat wel echt duidelijk is in het hele proces is de brief van de verzekeraar enkele dagen later: een groot deel van de behandeling valt niet onder de dekking van de verzekering. Conclusie: niet het gewenste resultaat maar wel hoge kosten.

Wat is het alternatief? Volgende keer maar laten rammelen? Of moet ik niet alles geloven wat beloofd wordt en mijn verwachtingen bijstellen?

Artikel delen