P_Query() :
Array
(
    [posts_per_page] => 12
    [order] => DESC
    [orderby] => post_date
    [post_status] => publish
    [post_type] => nieuwsachtergrond
    [offset] => 0
    [sentence] => 1
    [tax_query] => Array
        (
            [0] => Array
                (
                    [taxonomy] => tags
                    [field] => term_id
                    [terms] => Array
                        (
                            [0] => 49227
                            [1] => 8001
                            [2] => 8093
                            [3] => 8137
                            [4] => 8218
                        )

                    [operator] => IN
                    [include_children] => 1
                )

        )

)
Gevonden: Array ( [0] => WP_Post Object ( [ID] => 1077381 [post_author] => 26436 [post_date] => 2025-03-18 00:00:00 [post_date_gmt] => 2025-03-17 23:00:00 [post_content] =>

Het wetsvoorstel introduceert daartoe een stelsel van exclusieve exploitatievergunningen voor laadvoorzieningen en shops die de minister door middel van periodieke veilingen verdeelt. Dit ordent de markt voor laadvoorzieningen op het hoofdwegennet op basis van keuzevrijheid van de weggebruiker: er wordt concurrentie tussen verzorgingsplaatsen georganiseerd in plaats van op de verzorgingsplaats. Dit betekent dat er een einde komt aan de huidige praktijk, waarin verschillende aanbieders van laaddiensten elkaar beconcurreren vanaf verschillende plekken op een enkele verzorgingsplaats. Het wetsvoorstel schept voor exploitanten de randvoorwaarden om, in onderlinge concurrentie om de verzorgingsplaats, te kunnen investeren in opgeschaalde laadstations. 

[post_title] => Consultatie regels over de ordening van het aanbod van voorzieningen op verzorgingsplaatsen langs auto(snel)wegen gestart [post_excerpt] => Van 6 maart tot en met 17 april 2025 doorloopt het voorstel voor de Wet marktordening voorzieningen verzorgingsplaatsen een internetconsultatieronde. Om de overgang van fossiele naar uitstootvrije energiebronnen op het hoofdwegennet goed vorm te kunnen geven acht de minister van Infrastructuur en Waterstaat het noodzakelijk om de exploitatie van weggebonden voorzieningen op verzorgingsplaatsen zo te ordenen, dat een optimale verdeling van laad- en overige voorzieningen op het hoofdwegennet plaatsvindt. [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => consultatie-regels-over-de-ordening-van-het-aanbod-van-voorzieningen-op-verzorgingsplaatsen-langs-autosnelwegen-gestart [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2025-03-18 00:00:00 [post_modified_gmt] => 2025-03-17 23:00:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/consultatie-regels-over-de-ordening-van-het-aanbod-van-voorzieningen-op-verzorgingsplaatsen-langs-autosnelwegen-gestart/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [1] => WP_Post Object ( [ID] => 961285 [post_author] => 24311 [post_date] => 2024-02-15 00:00:00 [post_date_gmt] => 2024-02-14 23:00:00 [post_content] =>

In 2023 werden voor het tweede jaar op rij minder woningen vergund. In 2016 zijn voor het laatst minder nieuwbouwwoningen vergund dan in 2023. In de periode 2017-2020 lag dit aantal gemiddeld rond de 68 duizend per jaar. Dat was nog wel minder dan in de periode voor de kredietcrisis van 2008/2009. Tussen 2000 en 2008 werd jaarlijks voor gemiddeld 80 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning verleend.

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd zal worden. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening tot realisatie is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, zoals het omzetten van kantoren in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen voor nieuwbouw. Eerder meldde het CBS dat er in 2023 ruim 73 duizend nieuwbouwwoningen aan de voorraad zijn toegevoegd. 

Aantal vergunde koopwoningen laagste in 10 jaar

In 2023 werd voor ruim 26 duizend koopwoningen een vergunning afgegeven. Dat is 23 procent minder dan in 2022 en het laagste aantal sinds 2013. Daarnaast werden voor 28 duizend huurwoningen bouwvergunningen afgegeven, 6 procent minder dan in 2022. 

In de periode 2014 tot en met 2021 lag de verhouding van het aantal vergunde koop- en huurwoningen redelijk stabiel op ongeveer 1/3 huurwoningen en 2/3 koopwoningen. In 2022 lagen deze twee dichter bij elkaar  en in 2023 zijn er voor het eerst sinds de start van de meting in 2012 meer huurwoningen dan koopwoningen vergund.

Meeste nieuwbouwwoningen vergund in Zuid-Holland

In Zuid-Holland werden in 2023 met bijna 11 duizend de meeste nieuwbouwwoningen vergund. Daarvan is 57 procent bestemd voor de verhuur. In Zeeland werden met 688 nieuwe woningen de minste nieuwbouwwoningen vergund, 38 procent daarvan is bestemd voor de verhuur. De provincie Utrecht gaf juist relatief veel vergunningen af voor nieuw te bouwen huurwoningen. Van de 7,1 duizend vergunde nieuwbouwwoningen was 71 procent voor de bouw van nieuwe huurwoningen. 

Vergunde bouwkosten lager, vooral daling nieuwbouwwoningen

De totale bouwkosten voor de te bouwen nieuwbouwwoningen waren 9,8 miljard euro, bijna 15 procent lager dan in 2022. Voor een deel kan dit verklaard worden door het gedaalde aantal vergunde nieuwbouwwoningen, maar onder andere de oppervlakte per woning en de kosten per vierkante meter spelen ook een rol in de totale bouwkosten. Voor de verbouwing van woningen werd voor 2,4 miljard euro aan vergunningen afgegeven, 6 procent minder dan in 2022. 

Voor bedrijfsgebouwen daalden de totale bouwkosten met bijna 5 procent tot bijna 7,4 miljard euro. In totaal werd 19,5 miljard euro aan bouwkosten vergund voor bouw en verbouw van woningen en bedrijfsgebouwen waar in 2023 een vergunning voor is afgegeven. Dat is ruim 10 procent lager dan in 2022.

[post_title] => Minder vergunde nieuwbouwwoningen in 2023 [post_excerpt] => In 2023 werd voor bijna 55 duizend nieuw te bouwen woningen een vergunning afgegeven. Dat is 15 procent minder dan in 2022. Vooral voor koopwoningen werden minder vergunningen afgegeven (-23 procent). Voor huurwoningen was dit 6 procent minder dan in 2022. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de bouwvergunningen. [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => minder-vergunde-nieuwbouwwoningen-in-2023 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2024-06-05 21:10:35 [post_modified_gmt] => 2024-06-05 19:10:35 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/minder-vergunde-nieuwbouwwoningen-in-2023/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [2] => WP_Post Object ( [ID] => 774071 [post_author] => 24311 [post_date] => 2023-10-13 00:00:00 [post_date_gmt] => 2023-10-12 22:00:00 [post_content] =>

In de huidige wetgeving is de activiteit bouwen een van de meest voorkomende activiteiten. Wil je een bouwactiviteit uitvoeren, dan kan het zijn dat een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig is.

Dit wordt ook wel de bouwvergunning genoemd. Bij de huidige bouwvergunning wordt er gekeken naar de regels op het gebied van veilig bouwen en wordt beoordeeld of het bouwen in lijn is met het bestemmingsplan. Met de komst van de Omgevingswet gaat er voor de bouwvergunning veel veranderen.

De bouwvergunning wordt namelijk opgeknipt in twee aparte onderdelen: een technisch en een ruimtelijk deel. Daarmee ontstaan er ook twee activiteiten: (i) de bouwactiviteit en (ii) de omgevingsplanactiviteit. Het scheiden van deze twee activiteiten wordt ook wel ‘de knip’ genoemd.

Dit betekent dat voor de bouw van een bouwwerk op twee onderdelen een vergunning nodig is en die onderdelen worden apart getoetst. Bij de omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit wordt naar de technische eisen van een bouwplan gekeken. Denk hierbij aan de constructie-eisen. Bij de omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit wordt getoetst aan het omgevingsplan (de vervanging van het bestemmingsplan).

Het is niet verplicht om tegelijkertijd een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en voor de omgevingsplanactiviteit aan te vragen. Dit betekent dat de omgevingsvergunningen dus ook los van elkaar kunnen worden verkregen. Mochten de omgevingsvergunningen wel tegelijkertijd worden aangevraagd, dan is het ook mogelijk dat maar één van de twee vergunningen wordt verleend of geweigerd.

In dit blog gaan wij verder in op de regels van de technische bouwactiviteit. In het volgende blog 10 bespreken wij de regels van de omgevingsplanactiviteit.

 De bouwactiviteit

In de Omgevingswet staat dat het verboden is om zonder omgevingsvergunning een bouwactiviteit te verrichten, als dit nader over deze bouwactiviteit is geregeld. Met andere woorden: een bouwactiviteit is vergunningsvrij, tenzij anders is geregeld.

De bouwactiviteiten zijn onderverdeeld in drie verschillende categorieën: vergunningplichtige bouwactiviteiten, vergunningvrije bouwactiviteiten, en meldingsplichtige bouwactiviteiten.

1. Vergunningplichtige bouwactiviteiten

In een besluit dat bij de Omgevingswet hoort, het Besluit bouwwerken leefomgeving, zijn verschillende vergunningplichtige bouwactiviteiten genoemd. Bij het verlenen van de vergunning voor de bouwactiviteit, is de plaats van het bouwwerk op het perceel niet langer relevant. Of een bouwwerk aan de voor- of achterkant van een perceel wordt gerealiseerd, maakt dus niet uit. Dit is iets wat wordt getoetst bij de omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit.

Verder wordt er onderscheid wordt gemaakt tussen bouwactiviteiten die zien op ‘bouwwerken met een dak’ en ‘bouwwerken zonder een dak’.

Bouwwerken met een dak

Voor bouwwerken met dak is een vergunning nodig als dat bouwwerk 1) niet op de grond staat, 2) hoger is dan 5 meter, 3) bij meer dan één bouwlaag, een bedrijfsgebied op de tweede bouwlaag of hoger heeft, 4) een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen ruimte heeft, of 5) als gevolg van de bouwactiviteit een hoofdgebouw wordt.

Als niet wordt voldaan aan één van deze vereisten, dan kan zonder een vergunning voor een bouwactiviteit worden gebouwd. Te denken valt aan een aanbouw bij een bestaande woning, het plaatsen van een schuur bij een boerderij, een overdekte fietsenschuur bij een school maar ook om het bouwen van een honden- of konijnenhok.

Bouwwerken zonder een dak

Voor bouwactiviteiten zonder dak is een vergunning nodig, als het bijvoorbeeld gaat om een bouwwerk zonder dak dat hoger is dan 5 meter of ondergronds is gelegen. Ook bepaalde sport- of speeltoestellen, constructies voor het overbruggen van een terreinhoogteverschil, een erf- of perceelafscheiding of schotelantennes kunnen onder deze categorie vallen.

2. Vergunningvrije bouwactiviteiten

In het Besluit bouwwerken leefomgeving staat ook een opsomming van vergunningvrije bouwactiviteiten. Aan deze vergunningvrije bouwactiviteiten zijn verdere regels verbonden. Voldoet de bouwactiviteit aan deze regels, dan is geen vergunning voor de technische bouwactiviteit nodig.

Voorbeelden hiervan:

3. Meldingsplichtige bouwactiviteiten

Voor sommige bouwactiviteiten zal een meldplicht gelden. Dit houdt in dat er geen vergunning nodig is maar er wel een melding moet worden gedaan bij de gemeente. Voor het bouwen geldt dan een andere vorm van kwaliteitsborging. In blog 11 gaan wij hier verder op in.

Conclusie

Met de Omgevingswet wordt het vergunningsstelsel dat ziet op het bouwen van bouwwerken ingrijpend gewijzigd. Bij de bouw van een bouwwerk moet steeds worden nagegaan of een omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit nodig is.

[post_title] => De omgevingsvergunning en bouwactiviteit [post_excerpt] => Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. In deze Omgevingswet zijn 26 wetten over diverse onderwerpen samengebracht. Te denken valt aan regels over bouwwerken, infrastructuur, water(systemen), bodem en lucht, landschappen en natuur en cultureel erfgoed en werelderfgoed, oftewel: de regels over de fysieke leefomgeving. En ook honderden algemene maatregelen van bestuur (amvb’s) en ministeriële regelingen moeten eraan geloven. Zij worden samengebracht in slechts vier amvb’s en één enkele Omgevingsregeling. In dit blog bespreken wij de omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit. [post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => de-omgevingsvergunning-en-bouwactiviteit [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2023-10-13 00:00:00 [post_modified_gmt] => 2023-10-12 22:00:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/de-omgevingsvergunning-en-bouwactiviteit/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [3] => WP_Post Object ( [ID] => 293989 [post_author] => 24311 [post_date] => 2022-10-13 00:00:00 [post_date_gmt] => 2022-10-12 22:00:00 [post_content] =>

Met de Omgevingswet worden de regels voor bouwen gescheiden in ruimtelijke en technische regels. Er zijn voor bouwen daarom 2 activiteiten: de technische bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit voor een bouwwerk. In de Vergunningcheck van het Omgevingsloket (1) beantwoorden initiatiefnemers vragen over beide activiteiten.

Vragen technische bouwactiviteit

De vragen van de technische bouwactiviteit gaan over de technische bouwkwaliteit. Bijvoorbeeld over de constructieve veiligheid van een bouwwerk. De regels voor deze activiteit zijn rijksregels. Deze regels staan in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) (2).

Vragen omgevingsplanactiviteit

De vragen van de omgevingsplanactiviteit gaan over het ruimtelijk bouwen en het gebruiken van een bouwwerk. Bijvoorbeeld over de bouwhoogte en het bebouwingspercentage. Of over het uiterlijk van een bouwwerk (welstand). Dit zijn regels van de gemeente. Een deel van deze regels krijgt de gemeente in de bruidsschat (3).

Vergunningcheck bouwen compleet

De vergunningcheck voor bouwen in het Omgevingsloket is nu compleet. De vragen voor de omgevingsplanactiviteit waren al beschikbaar in de bruidsschat. Nu zijn ook de vragen voor de technische bouwactiviteit beschikbaar. Doet u een vergunningcheck voor een bouwactiviteit? Dan krijgt u nu aan het eind van de check ook een conclusie voor de technische bouwactiviteit. U ziet of u voor deze activiteit een vergunning nodig heeft en of u een melding moet doen of informatie moet aanleveren.

Bronnen

  1. https://iplo.nl/digitaal-stelsel/omgevingsloket/vergunningcheck/

  2. https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/actueel/nieuws/2022/oktober/vergunningcheck-bouwen-omgevingsloket-compleet/#begrip-inhoud-188746

  3. https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/actueel/nieuws/2022/oktober/vergunningcheck-bouwen-omgevingsloket-compleet/#begrip-inhoud-205535

[post_title] => Vergunningcheck voor bouwen in het Omgevingsloket compleet [post_excerpt] =>

De vragen voor de technische bouwactiviteit zijn vanaf nu ook beschikbaar op de oefenomgeving (pre-productieomgeving) van het Omgevingsloket. De vragen voor de omgevingsplanactiviteit waren al beschikbaar. De vergunningcheck voor bouwen in het Omgevingsloket is hiermee compleet.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => vergunningcheck-voor-bouwen-in-het-omgevingsloket-compleet [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-10-13 00:00:00 [post_modified_gmt] => 2022-10-12 22:00:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/vergunningcheck-voor-bouwen-in-het-omgevingsloket-compleet/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [4] => WP_Post Object ( [ID] => 273049 [post_author] => 24311 [post_date] => 2022-08-26 00:00:00 [post_date_gmt] => 2022-08-25 22:00:00 [post_content] =>

Bekijk direct de kosten voor een bouwvergunning per gemeente (1).

Cindy Kremer, directeur Vereniging Eigen Huis: “Het is nu al erg moeilijk om betaalbare nieuwbouwwoningen te bouwen of je huis voor een redelijk bedrag te laten verbouwen. De nieuwe Wet private kwaliteitsborging mag dit niet nog moeilijker maken. Daarom willen we garanties van de minister dat de nieuwe wet niet leidt tot nog hogere vergunningskosten. Als dat toch gaat gebeuren, dan moet het Rijk snel kunnen ingrijpen.” 

Bouwleges dit jaar soms meer dan verdubbeld 

Ook dit jaar onderzocht de vereniging de bouwleges in alle 345 gemeenten. In twaalf daarvan betalen nieuwbouwkopers in een jaar tijd maar liefst 10% hogere bouwleges. Koplopers zijn de gemeenten Wormerland en Putten. In Wormerland waren de leges voor een nieuwbouwwoning met €5.787 al fors, dit jaar komt daar maar liefst €6.500 (+ 113%) bovenop en betaalt een koper al €12.360 aan de gemeente voordat de eerste steen is gelegd. Ook in Putten schieten de leges dit jaar met €1.684 omhoog (+ 54%). Kremer: “De enorme verhogingen die we in sommige gemeenten zien zijn voor ons onacceptabel. Voordat de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt moeten er met gemeenten afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de tarieven worden berekend. Dan kan de gemeenteraad de kosten controleren en ingrijpen als dat nodig is”.  

Tot zes keer meer betalen voor dezelfde vergunning

Ook de verschillen tussen gemeenten zijn vaak extreem groot. Voor dezelfde bouwvergunning betalen nieuwbouwkopers in Wormerland, Terschelling en Zeist tot ruim €12.000 euro, terwijl kopers in Weert, Den Haag en Waddinxveen daarvoor rond de €2.000 kwijt zijn.  
De leges voor een kleine verbouwing (€10.000 ex. Btw, bijvoorbeeld voor een dakkapel) stegen licht; gemiddeld van €388 naar €400. Uitzondering is ook hier de gemeente Wormerland met een stijging van €379 naar €766; een toename van 102%. 
Landelijk gemiddeld stegen de bouwleges dit jaar met 2,7%. De huidige tarieven werden eind 2021 vastgesteld, nog voordat de inflatie dit jaar sterk opliep. Een gemiddelde nieuwbouwwoning kost nu €448.000, inclusief grondkosten en Btw. (bron: NVM 2e kwartaal 2022).  

Over het onderzoek

Vereniging Eigen Huis en IGG Bouweconomie doen jaarlijks onderzoek naar de hoogte van gemeentelijke bouwleges voor een vergunning voor een kleine verbouwing van €10.000 (exclusief btw) en de vergunning voor een nieuwbouwwoning van €170.000 (exclusief bouwgrond en btw). In dit rekenmodel komen de totale kosten van een nieuwbouwwoning uit op ongeveer €400.000.  

(*) Formeel gaat het om de ‘Omgevingsvergunning bouwactiviteit’. Een aantal gemeenten (zoals op de ROEB-lijst) gaat uit van genormeerde bouwkosten. In Staphorst zijn de bouwleges lager als de aanvrager zijn bouwplannen vooraf door een extern bureau laat toetsen. In het onderzoek is deze categorie buiten beschouwing gelaten. 

Bron

  1. https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/nieuwbouw/kosten-bouwvergunning-2022#/kostenbouwvergunning

[post_title] => Minister moet prijs nieuwbouwvergunning beperken [post_excerpt] =>

Minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening) moet een noodplan maken als per 1 januari volgend jaar een nieuw systeem voor bouwtoezicht wordt ingevoerd. Anders is de kans groot dat de prijzen van nieuwbouwwoningen door hoge gemeentelijke bouwleges en extra kosten van bouwtoezicht nog verder stijgen. Als dat gebeurt wordt een nieuwbouwwoning voor steeds meer mensen onbereikbaar, zo waarschuwt Vereniging Eigen Huis.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => minister-moet-prijs-nieuwbouwvergunning-beperken [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-08-26 16:06:16 [post_modified_gmt] => 2022-08-26 14:06:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/minister-moet-prijs-nieuwbouwvergunning-beperken/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [5] => WP_Post Object ( [ID] => 272077 [post_author] => 24311 [post_date] => 2022-08-18 00:00:00 [post_date_gmt] => 2022-08-17 22:00:00 [post_content] =>

In de burgerlijke en utiliteitsbouw was de omzet 9,1 procent hoger dan een jaar eerder. Bij gespecialiseerde bouwbedrijven was de omzetstijging met 13,3 procent nog hoger. In de grond, water- en wegenbouw was de omzetgroei met 3,4 procent juist lager.

Kleine bouwbedrijven tot tien werkzame personen zagen hun omzet met 11,9 procent stijgen. Middelgrote bouwbedrijven met tien tot honderd werkzame personen behaalden een omzetstijging van 7,0 procent. Bij grote bouwbedrijven met honderd of meer werkzame personen was de omzet 11,0 procent hoger dan een jaar eerder. De hoogste omzetgroei in de bouw kwam voor bij grote gespecialiseerde bouwbedrijven: 17,7 procent. Bij grote bedrijven in de grond-, water- en wegenbouw was de omzetgroei het laagst met 1,4 procent.

Meer faillissementen in gespecialiseerde bouw

Het aantal faillissementen in de bouwsector bedroeg het tweede kwartaal van 2022 76, één meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze stijging kwam volledig voor rekening van de gespecialiseerde bouw. Vergeleken met een jaar eerder steeg het aantal faillissementen in deze branche met 11 tot 46. In de burgerlijke en utiliteitsbouw daalde het aantal faillissementen met 10.

27 procent minder vergunde nieuwbouwwoningen

In het tweede kwartaal van 2022 werd voor 15,2 duizend te bouwen woningen een vergunning afgegeven. Dat is ruim 27 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2021. Daarbij valt wel op te merken dat het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in het tweede kwartaal van 2021 relatief hoog was. Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen in het tweede kwartaal van 2022 is ongeveer even hoog als in het tweede kwartaal van 2020.

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een indicator voor het aantal woningen dat in de nabije toekomst gebouwd wordt. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is ongeveer twee jaar. Woningtransformaties, zoals het omzetten van kantoren in woningen, zitten niet in de cijfers over bouwvergunningen.

Bouwkosten woningen lager, maar bedrijfsgebouwen hoger

De vergunde bouwkosten voor bedrijfsgebouwen in het eerste kwartaal waren bijna 2,1 miljard euro, 26,2 procent hoger dan een jaar eerder. Nieuwbouw was goed voor bijna 1,3 miljard euro, 14 procent meer dan een jaar eerder. De bouwsom voor de verbouw van bedrijfsgebouwen nam met ruim 51 procent toe tot 825 miljoen euro.

De totale vergunde bouwkosten voor woningen daalden ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021 met 17,9 procent naar 3,3 miljard euro. De bouwkosten voor de bouw van nieuwbouwwoningen daalden met 22,5 procent tot bijna 2,7 miljard euro. De bouwkosten voor de verbouw van woningen stegen juist met 11,5 procent tot 593 miljoen euro.

[post_title] => Omzet bouw 10 procent hoger in tweede kwartaal 2022 [post_excerpt] =>

De omzet in de bouw was in het tweede kwartaal van 2022 10,1 procent hoger dan een jaar eerder. De afzetprijzen van de hout- en bouwmaterialenindustrie stegen met iets meer dan 16 procent, de omzet steeg met 15,9 procent. In het tweede kwartaal van 2022 werd voor 15,2 duizend te bouwen woningen een vergunning afgegeven. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => omzet-bouw-10-procent-hoger-in-tweede-kwartaal-2022 [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-08-18 00:00:00 [post_modified_gmt] => 2022-08-17 22:00:00 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/omzet-bouw-10-procent-hoger-in-tweede-kwartaal-2022/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [6] => WP_Post Object ( [ID] => 248971 [post_author] => 24311 [post_date] => 2022-01-28 00:00:00 [post_date_gmt] => 2022-01-27 23:00:00 [post_content] =>

Door conceptueel te bouwen kan het verlenen van bouwvergunningen een stuk eenvoudiger. Thijs Kroese, wethouder in Purmerend en Cees Tip, directeur van Intermaris staken de koppen bij elkaar en kwamen tot een nieuwe, snellere werkwijze. Het Expertteam Woningbouw van RVO hielp hierbij.

Door samenwerken sneller een bouwvergunning

‘Bij conceptueel bouwen werk je met standaarden. Dat betekent dat je maar 1 keer een vergunning hoeft af te geven voor de bouwkundige kwaliteit’, vertelt Kroese. Door in de voorbereiding al samen op te trekken en de plannen af te stemmen, ben je veel minder tijd kwijt voor de vergunningverlening. Normaal gesproken bemoeit een gemeente zich niet met de uitwerking van de plannen en reageert pas als de corporatie die heeft uitgewerkt. Tip: ‘Als aanvrager wordt je nog wel eens teruggestuurd naar de tekentafel. Doordat we onze plannen nu gezamenlijk uitwerken, is die afstemmingsronde niet meer nodig.’

Tip ziet conceptueel bouwen als een puzzel: ‘In de fabriek laat je stukjes van die puzzel produceren. Vervolgens kijken wij met de gemeente hoe we die puzzel in elkaar zetten. Heb je dat voor 1 project gedaan en een vergunning gekregen? Dan hoef je de volgende keer bij gebruik van dezelfde puzzelstukjes, niet opnieuw een vergunning aan te vragen.’

Anders denken

Wat is er nodig om tot een succesvolle samenwerking te komen, zodat het bouwproces wordt verkort? Volgens Kroese gaat het om een andere manier van denken: ‘Als je je als gemeente traditioneel opstelt door ervan uit te gaan dat jij de plannen van de corporatie beoordeelt, lok je een traditionele werkwijze uit. Al die oude ideeën moet je loslaten. Bekijk mét de corporatie wat je stad nodig heeft en wat er mogelijk is.’

Gemeenten en woningcorporaties moeten dus allebei bevoegdheden en rollen loslaten, maar aan de andere kant zich ook bemoeien met de plannen en ideeën van de andere partij. Dat blijkt ook uit de nieuwe Omgevingswet, die uitgaat van samenwerkende partijen. Tip: ‘Je moet elkaar iets gunnen en niet bang zijn daardoor je eigen positie te verliezen. Je speelt de wedstrijd samen.’

Doorgaan met de samenwerking

Purmerend en Intermaris willen zeker op deze manier door blijven werken. Of het altijd zo snel kan en of iedere regio zo kan werken, hangt af van de situatie. Hoe eerder je met elkaar om de tafel gaat zitten, hoe groter de kans op succes. Tip: ‘Je hebt onderling vertrouwen nodig en de intrinsieke wil om er met elkaar uit te komen.’ Kroese vult aan dat de houding van de mensen die het werk uiteindelijk doen, doorslaggevend is. ‘Als bestuurders kun je het snel met elkaar eens worden, maar de hele organisatie moet erin geloven. Zet de luiken open en zorg dat je elkaar vaak ziet en spreekt. Dat helpt echt!’

Ook de gemeenten Hoorn, Zaanstad en Heerhugowaard en de woningcorporaties Woonwaard en Parteon doen mee aan de pilot 'Bouwvergunning in 1 dag'.

[post_title] => Bouwvergunning in 1 dag [post_excerpt] =>

In Noord-Holland werken 3 corporaties en 4 gemeenten samen in de pilot ‘Bouwvergunning in 1 dag’: door conceptueel te bouwen kan het vergunningstraject worden verkort. De gemeente Purmerend en woningcorporatie Intermaris kregen dit voor elkaar en ontvingen daarom van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de stimuleringsprijs ‘De Gouden Eendagsvlieg’.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => bouwvergunning-in-1-dag [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-01-31 21:26:16 [post_modified_gmt] => 2022-01-31 20:26:16 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/bouwvergunning-in-1-dag/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [7] => WP_Post Object ( [ID] => 248223 [post_author] => 24311 [post_date] => 2022-01-20 00:00:00 [post_date_gmt] => 2022-01-19 23:00:00 [post_content] =>

Inmiddels wordt gewerkt aan ruim 10.000 nieuwe woningen, is in de afgelopen twee jaar voor 3.300 woningen het bestemmingsplan vastgesteld en zijn er momenteel 1.300 woningen in aanbouw. Er liggen voor 550 woningen vergunningen klaar. Voor nog eens 1.800 woningen kan de vergunning worden aangevraagd. Daarmee zijn er goede vooruitzichten en werpen de maatregelen hun vruchten af.

Wethouder Roy Geers: “De druk op de woningmarkt is nog steeds hoog. We voorzagen een dip in de woningbouwproductie. Met het maatregelenpakket hebben we onze inzet als gemeente verder geoptimaliseerd om zoveel mogelijk passende woningen te realiseren. We hebben ons ondanks de beperkingen van de coronapandemie maximaal ingezet om meer mensen een thuis te geven. Op die tomeloze inzet ben ik enorm trots. De ontwikkelaars en bouwers zijn nu aan zet om al die woningen ook daadwerkelijk te realiseren.”

Flex en sociaal

Eén van de succesvolle maatregelen in de afgelopen jaren is de bouw van zogeheten flexwoningen. Dat zijn woningen die tijdelijk op een locatie staan en waar mensen relatief snel terecht kunnen. De gemeente is daar in een vroegtijdig stadium mee gestart, samen met de woningcorporaties. De eerste oplevering dateert alweer uit 2016. Vorig jaar zijn er 182 van deze woningen opgeleverd. En in de komende twee jaar stijgt dat aantal naar 449 nieuwe woningen.

Ook het aandeel sociale woningbouw zit flink in de lift. Dankzij de prioritering daarvan, zijn vorig jaar meer dan 300 sociale huurwoningen opgeleverd. Daarnaast zijn ruim 600 sociale huurwoningen in aanbouw. In totaal zijn er plannen in voorbereiding voor een kleine 3.000 sociale huurwoningen. Waarvan er maar liefst 2.000 in voorbereiding zijn voor realisatie tussen 2022 en 2025.

“Hier betaalt de samenwerking tussen gemeente en woningcorporaties zich uit”, licht wethouder Roy Geers toe. “In een speciale taskforce komen we regelmatig bij elkaar om concrete afspraken te maken en de druk op de ketel te houden. Deze samenwerking is niet onopgemerkt gebleven in Nederland. We fungeren regelmatig als voorbeeld voor anderen die komen informeren naar de succesfactoren van onze aanpak en werkwijze.”

Meer woningen voor middeninkomens

Voor de komende jaren ligt er de opgave om meer woningen te realiseren voor de middeninkomens. Zodat zij meer perspectief krijgen op de woningmarkt. Daarover maakt de gemeente afspraken met de woningcorporaties en voert zij het gesprek met ontwikkelaars en beleggers. Allemaal met als doel om het aandeel in het middensegment te verhogen.

Op locaties waar de gemeente zelf grond in eigendom heeft, is het gemakkelijker om daarop te sturen. Zo wordt bij de toekomstige bouwplannen voor de omgeving van Station Oost bijvoorbeeld éénderde van de 2.000 nieuwe woningen gereserveerd voor de middeninkomens.

Verstedelijking

Verder wordt gewerkt aan een duurzame verstedelijking waarin de woningbouwopgave centraal staat. Het doel is eind 2022 een akkoord te bereiken, samen met andere gemeenten in Brabant. In dit akkoord staan concrete maatregelen die nodig zijn om op een duurzame manier te verstedelijken en de bouw van woningen te stimuleren. Ook dat moet bijdragen aan meer nieuwe woningen.

Bijlage: Waar wordt de komende jaren gebouwd?

De ruim 10.000 woningen landen op verschillende plekken in de gemeente. Zowel in de brede binnenstad, als in de wijken en de dorpen. Zo wordt volop gebouwd op twee locaties aan de Rijnstraat (sloop kantoor / winkel naar nieuwbouw) en in de Haverleij bij Engelen (laatste kastelen). Ook de bouw van de Zuiderschans met 127 woningen en de bouw van 220 woningen op de voormalige KPN-locatie nabij de Zuidwal vorderen gestaag.

In de Spoorzone worden de komende jaren honderden woningen gerealiseerd op verschillende locaties zoals het voormalige EKP-terrein, Willemspoort, het Paleiskwartier en Boschveld. Ook op de langere termijn blijft de Spoorzone belangrijk voor de woningbouwopgave. Zo zijn in de Bossche Stadsdelta, de locatie op de Kop van ’t Zand en Orthenpoort-Zuid, op termijn 1.300 woningen voorzien. Naast deze locaties in de Spoorzone zijn er rondom station Oost ook nog eens ongeveer 2.000 woningen gepland in bestaand stedelijk gebied.

Verder is De Groote Wielen in Rosmalen al jarenlang de uitbreidingslocatie voor nieuwe woningen. Er wordt volop gebouwd in De Lanen en de Vlietdijk. De plannen voor het nieuwe Centrum (600 woningen) en het derde klooster (100 appartementen) worden momenteel verder uitgewerkt. Daarna volgt in De Groote Wielen nog de bouw van de noordoosthoek met meer dan 2.300 nieuwe woningen.

Overzicht grotere bouwprojecten (met meer dan 50 woningen) met verwachte oplevering in 2022 en 2023 (onder voorbehoud, betreft inschattingen):

[post_title] => Ruim 10.000 nieuwe woningen in ‘s-Hertogenbosch [post_excerpt] =>

In februari 2020 lanceerde het college het maatregelenpakket ‘sneller bouwen aan ’s-Hertogenbosch’. Dat resulteerde in diverse maatregelen op korte, middellange en lange termijn. Met als doel om zo snel mogelijk de druk op de woningmarkt te verlagen.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => ruim-10-000-nieuwe-woningen-in-s-hertogenbosch [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2022-01-31 21:20:25 [post_modified_gmt] => 2022-01-31 20:20:25 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/ruim-10-000-nieuwe-woningen-in-s-hertogenbosch/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [8] => WP_Post Object ( [ID] => 240276 [post_author] => 24311 [post_date] => 2021-09-17 00:00:00 [post_date_gmt] => 2021-09-16 22:00:00 [post_content] =>

De OD NZKG heeft een zogenaamde gedoogbeslissing afgegeven. Een gedoogbeslissing wordt onder strikte voorwaarden verleend en alleen als de definitieve omgevingsvergunning in zicht is. De OD NZKG heeft alle ingediende stukken getoetst. De bouwwerkzaamheden zijn op hoofdlijnen getoetst aan brandveiligheid en constructieve eisen. Op basis van de ingediende aanvraag en de beoordeling van de documenten is het aannemelijk dat de aangevraagde omgevingsvergunning bouw én milieu op korte termijn kan worden verleend. Vooruitlopend daarop mag Microsoft op eigen risico starten met de bouw van het datacenter in Middenmeer.

Ontwerpbeschikking omgevingsvergunning

Na het nemen van de gedoogbeslissing zal op korte termijn een ontwerpbeschikking op de aanvraag omgevingsvergunning ter inzage worden gelegd. Deze zal vervolgens zes weken ter inzage liggen en gedurende deze termijn kunnen zienswijzen worden ingebracht. Na beoordeling van de zienswijzen zal een definitieve beschikking worden opgesteld, waarin de eventuele ingediende zienswijzen zijn verwerkt. Deze zal eveneens zes weken ter inzage liggen en hier kan beroep tegen worden ingesteld.

Voorgeschiedenis

De gemeente Hollands Kroon heeft op 5 januari 2021 een omgevingsvergunning verleend aan Microsoft voor het oprichten en bouwen van een datacenter aan de Cultuurweg 11 in Middenmeer (het Venster). De omgevingsvergunning is aangevraagd voor de activiteiten ‘handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening’ en ‘bouwen’ (hierna ‘bouw/ro’). Bij de beoordeling van de aanvraag is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) gevolgd. Tijdens deze procedure is ervan uitgegaan dat voor het onderdeel milieu (het oprichten) een melding Activiteitenbesluit voldeed. De belangrijkste afweging daarbij was dat de aanwezige aggregaten alleen bij stroomstoringen worden gebruikt. Voortschrijdend inzicht brengt mee dat deze noodstroomvoorzieningen meetellen voor de vergunningplicht en dat de provincie het bevoegd gezag is. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) voert de vergunningverlening en het bijbehorend toezicht namens de provincie Noord-Holland uit.

[post_title] => Gedoogbeslissing voor start bouwwerkzaamheden datacenter Microsoft [post_excerpt] =>

De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) heeft Microsoft toestemming verleend om te starten met de bouw van een datacenter op Het Venster in Middenmeer. Op basis van de aangeleverde informatie en vooruitlopend op de definitieve vergunning, die naar verwachting op korte termijn wordt verleend, mag Microsoft vast op eigen risico starten met de bouw.

[post_status] => publish [comment_status] => open [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => gedoogbeslissing-voor-start-bouwwerkzaamheden-datacenter-microsoft [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-09-28 12:06:56 [post_modified_gmt] => 2021-09-28 10:06:56 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/gedoogbeslissing-voor-start-bouwwerkzaamheden-datacenter-microsoft/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [9] => WP_Post Object ( [ID] => 10574 [post_author] => 2 [post_date] => 2019-08-23 00:00:00 [post_date_gmt] => 2019-08-23 00:00:00 [post_content] =>

Het aantal vergunde nieuwbouwwoningen is een vroege indicator voor de hoeveelheid woningen die in de nabije toekomst gebouwd worden. Woningtransformaties (het omzetten van niet-woningen, zoals kantoren, in woningen) zijn niet in deze cijfers opgenomen. De gemiddelde doorlooptijd vanaf de vergunningverlening is circa twee jaar.

Vergunde nieuwbouwwoningen (x 1 000)

Jaar

Kwartaal

Vergunde nieuwbouwwoningen

2014

1e kwartaal

8,0

2e kwartaal

8,8

3e kwartaal

12,3

4e kwartaal

12,2

2015

1e kwartaal

18,3

2e kwartaal

15,3

3e kwartaal

10,7

4e kwartaal

11,2

2016

1e kwartaal

11,0

2e kwartaal

12,6

3e kwartaal

13,7

4e kwartaal

16,3

2017

1e kwartaal

16,8

2e kwartaal

16,1

3e kwartaal

19,5

4e kwartaal

17,4

2018

1e kwartaal

17,0

2e kwartaal

15,0

3e kwartaal

17,3

4e kwartaal

20,7

2019

1e kwartaal

13,2

2e kwartaal

12,8

De totale bouwkosten van afgegeven vergunningen voor het bouwen en verbouwen van woningen en bedrijfsgebouwen waren in het tweede kwartaal 2019 met

3,8 miljard

euro bijna 15 procent lager dan in het tweede kwartaal van 2018.

Bouwkosten verleende bouwvergunningen (mld euro)

Jaar

Maand

Bedrijfssector

Woonsector

2014

1e kwartaal

1,265

1,267

2e kwartaal

1,194

1,316

3e kwartaal

1,298

1,675

4e kwartaal

1,384

1,776

2015

1e kwartaal

1,318

2,424

2e kwartaal

1,252

2,129

3e kwartaal

1,262

1,619

4e kwartaal

1,187

1,688

2016

1e kwartaal

1,080

1,725

2e kwartaal

1,432

2,019

3e kwartaal

1,278

2,199

4e kwartaal

1,366

2,380

2017

1e kwartaal

1,412

2,517

2e kwartaal

1,367

2,620

3e kwartaal

1,343

3,083

4e kwartaal

1,721

2,955

2018

1e kwartaal

1,340

2,788

2e kwartaal

1,785

2,669

3e kwartaal

1,625

3,064

4e kwartaal

1,596

3,404

2019

1e kwartaal

1,509

2,397

2e kwartaal

1,502

2,301

Omzet bouw 7,9 procent hoger

De omzet van de bouw was in het tweede kwartaal van 2019

7,9 procent

hoger vergeleken met een jaar eerder.

Bedrijven in de grond-, water- en wegenbouw zetten in het tweede kwartaal

0,7 procent

minder om dan in hetzelfde kwartaal van 2018. Het was voor het eerst in twee en een half jaar tijd dat de kwartaalomzet van deze bedrijven lager was dan een jaar eerder. Bij middelgrote bedrijven met 10 tot 100 werkzame personen daalde de omzet met

6,6 procent

het sterkst. Wel ligt het omzetniveau van de gehele grond-, water- en wegenbouw nog bijna

15 procent

boven dat van voor de crisis.

Bedrijven in de burgerlijke en utiliteitsbouw deden het beduidend beter in het tweede kwartaal. Zij zetten

10,9 procent

meer om dan een jaar eerder. Ook bij de overige gespecialiseerde bouwbedrijven, zoals installatiebedrijven en afwerkingsbedrijven was de omzet hoger. Zij zetten in het tweede kwartaal

8,9 procent

meer om dan in hetzelfde kwartaal van 2018.

Omzet bouwnijverheid (geen projectontwikkeling) (% verandering t.o.v. een jaar eerder)

Jaar

Kwartaal

Omzet

2014

1e kwartaal

4,8

2e kwartaal

-1,5

3e kwartaal

-1,5

4e kwartaal

5,8

2015

1e kwartaal

5,7

2e kwartaal

10,0

3e kwartaal

7,0

4e kwartaal

1,0

2016

1e kwartaal

5,7

2e kwartaal

3,1

3e kwartaal

8,5

4e kwartaal

7,8

2017

1e kwartaal

6,4

2e kwartaal

6,3

3e kwartaal

3,5

4e kwartaal

7,4

2018

1e kwartaal

8,6

2e kwartaal

12,1

3e kwartaal

9,8

4e kwartaal

10,9

2019

1e kwartaal

11,8

2e kwartaal

7,9

Meer faillissementen

In het tweede kwartaal zijn 110 faillissementen uitgesproken in de bouw,

17 procent

meer dan een jaar eerder. De afgelopen vier kwartalen steeg het aantal faillissementen in de bouw.

Het ondernemersvertrouwen in de bouw is aan het begin van het derde kwartaal van 2019 gedaald ten opzichte van een kwartaal eerder, van 27,8 naar 20,6. Nog steeds zijn ondernemers overwegend positief gestemd. In de voorgaande elf kwartalen waren ondernemers in de bouw onafgebroken het meest positief gestemd van alle bedrijfstakken. Door de daling is het ondernemersvertrouwen in de bedrijfstak informatie en communicatie nu hoger dan in de bouwnijverheid.

Bronnen

[post_title] => Aantal vergunde nieuwbouwwoningen neemt wederom af [post_excerpt] =>

"In het tweede kwartaal van 2019 werd voor 12,8 duizend nieuwbouwwoningen een vergunning verleend, het laagste aantal in drie jaar tijd. Dat is ruim 14 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2018. Ook in het eerste kwartaal was het aantal vergunde nieuwbouwwoningen lager dan een jaar eerder. De vergunde bouwsom voor nieuwbouw en verbouwingen van woningen lag in het tweede kwartaal van 2019 bijna 14 procent lager dan dezelfde periode een jaar eerder. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de bouw."

[post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => aantal-vergunde-nieuwbouwwoningen-neemt-wederom-af [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-02-10 11:14:39 [post_modified_gmt] => 2020-02-10 11:14:39 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://bhp-omgevingsweb.nl/nieuwsachtergrond/aantal-vergunde-nieuwbouwwoningen-neemt-wederom-af/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [10] => WP_Post Object ( [ID] => 171952 [post_author] => 2 [post_date] => 2018-07-01 00:00:00 [post_date_gmt] => 2018-07-01 00:00:00 [post_content] =>

Wat is een bijbehorend bouwwerk?

Het begrip ‘bijbehorend bouwwerk’ is een verzamelterm voor een uitbreiding van een hoofdgebouw, zoals een aan- of uitbouw waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw. Ook een bijgebouw, overkapping of ander bouwwerk met een dak waarvan het gebruik ten dienste staat van het hoofdgebouw is een bijbehorend bouwwerk. Een bijbehorend bouwwerk kan alleen worden gebouwd op het erf dat hoort bij het hoofdgebouw. Het erf is de grond bij het hoofdgebouw die volgens het bestemmingsplan mag zijn ingericht voor het gebruik van het hoofdgebouw.

Wanneer vergunningvrij bouwen?

Of een bijbehorend bouwwerk vergunningvrij bij een hoofdgebouw is toegestaan, hangt af van verschillende dingen. Eerst moet duidelijk zijn op welk gedeelte van het erf vergunningvrij mag worden gebouwd. Met de omvang van dat erfgedeelte is te berekenen hoeveel daarop mag worden gebouwd. Daarbij is de omvang van het oorspronkelijke hoofdgebouw van belang, maar ook de omvang van de bebouwing die er later is bijgekomen. Ook de hoogte en het gebruik van het bijbehorend bouwwerk is gebonden aan regels. U kunt in stappen bepalen waar en hoeveel bebouwing is toegestaan.

Bekijk hier de publicatie ‘Vergunningvrij bouwen: Wanneer wel en wanneer geen omgevingsvergunning nodig voor een bijbehorend bouwwerk?

[post_title] => Vergunningvrij bouwen van een bijbehorend bouwwerk [post_excerpt] =>

Er zijn vele mogelijkheden om een woning uit te breiden of bij te bouwen. Bijvoorbeeld een bijkeuken, serre, schuur, garage, carport of mantelzorgwoning. Deze brochure geeft informatie over de regels voor het vergunningvrij bouwen.

[post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => vergunningvrij-bouwen-van-een-bijbehorend-bouwwerk [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2021-11-09 11:38:06 [post_modified_gmt] => 2021-11-09 10:38:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/vergunningvrij-bouwen-van-een-bijbehorend-bouwwerk/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) [11] => WP_Post Object ( [ID] => 14068 [post_author] => 2 [post_date] => 2018-05-22 00:00:00 [post_date_gmt] => 2018-05-22 00:00:00 [post_content] =>

Five Guys heeft zijn oog laten vallen op een pand in de Reguliersbreestraat, maar dat wil de gemeente Amsterdam niet. Op die plek mogen geen horecabedrijven komen die op gemaksvoeding gerichte, eenvoudige en snel bereide etenswaren verstrekken - de zogenoemde horeca 1 categorie. In dit pand is alleen plaats voor horeca 4, en dat zijn restaurants. Five Guys zou zijn deuren overigens openen recht tegenover Burger King en bijkans naast McDonalds. Maar Five Guys kan het dus vergeten. Geheel ten onrechte, vindt Five Guys. De fastfood-concurrenten zitten immers ook op horeca 4 plekken, en bovendien is Five Guys niet van de snelle hap, maar van de burger op hoog niveau.

Hap

Five Guys staat op een exploitatievergunning en heeft bezwaar gemaakt tegen de weigering van de burgemeester om die te geven. Het pand is aantrekkelijk, en straks grijpen ze mis. Om dat risico te beperken, vragen ze om een voorlopige voorziening. Rechter Peter Knol mag vandaag in de Zuidzaal van het Amsterdamse gerechtsgebouw uitmaken of de hamburger van Five Guys een snelle hap is, of van het restaurantsoort. Huisjurist van de gemeente Amsterdam Ewoud Slot vindt de burger een snelle hap. We hebben voor het centrum een interne richtlijn opgesteld met kenmerken voor de horecacategorieën om grensgevallen te kunnen duiden. En is Five Guys zon grensgeval?, vraagt de voorzieningenrechter. Jurist Slot is onverbiddelijk: Door het bedrijfsplan, menu en de uitstraling is Five Guys het schoolvoorbeeld van een fastfoodrestaurant. Helemaal niet, reageert advocaat Raoul Meester van Five Guys. Five Guys is in alles anders dan de fastfoodburen. De burgers van Five Guys zijn om te beginnen gezonder dan die van McDonalds.

Servies

Ze zijn niet van de snelle hap en alleen al daarom hoort Five Guys niet thuis in de 1e horeca-categorie. Wij identificeren ons niet met fastfood. Eten bij Five Guys is een ervaring. Iedere hamburger wordt vers bereid. We zijn drie keer duurder dan de concurrenten, zegt Natalie van der Laan van Five Guys Enterprises Nederland. Omdat de Amerikanen er veel voor over hebben om in de Reguliersbreestraat te kunnen bivakkeren, wil de keten voor deze ene keer afwijken van zijn ijzeren formule. Five Guys in Amsterdam wordt uniek. We creëren 60 zitplaatsen en we bedienen ook aan tafel. We maken een bar waaraan mensen op hun hamburgers kunnen wachten. Als klanten in het restaurant met bestek van echt servies willen eten, dan zorgen we daarvoor, belooft Van der Laan.

Verzoenen

Gemeentejurist Ewoud Slot lijkt niet bijster onder de indruk van de toenaderingspogingen van Five Guys. Toch wil rechter Knol bekijken of Five Guys en de gemeente samen een definitieve oplossing kunnen vinden. Dat is vaker de inzet van de rechter: de kemphanen met elkaar verzoenen en een (tijdelijke) oplossing van de rechter voorkomen. Een gesprek lijkt volgens de rechter niet kansloos, immers: Five Guys hecht erg aan deze prominente locatie. Ze willen Amsterdam anders inrichten en daarvoor is binnen het bedrijf kennelijk ruimte. Advocaat Meester van Five Guys begrijpt wat hem te doen staat. Hij trekt zich met de Five Guys-vertegenwoordigers terug op de gang om te bespreken wat Five Guys nog meer kan en wil doen om de gemeente tevreden te stellen. En dan zou het verstandig zijn als mijnheer Slot in de buurt rondloopt, adviseert de rechter. Dan kan meteen worden overlegd.

Politiek

Terug in de Zuidzaal, neemt advocaat Meester namens Five Guys het woord. Wij kunnen voldoen aan de eisen. We hebben de punten doorgenomen met de gemeentejurist. Maar zijn reactie is vooral: ook als je op ieder punt voldoet, dan nóg is het niet gezegd dat je de vergunningen krijgt. Niet alleen omdat er meer criteria kunnen zijn, maar ook omdat de politiek zich ermee gaat bemoeien. Het is waar, ook als Five Guys op basis van het bestemmingsplan het predikaat restaurant krijgt, en we zitten daar nu ver vanaf, zal de politiek zijn zegje willen doen, waarschuwt gemeentejurist Ewoud Slot. Five Guys is een fastfoodketen en in het kader van het Pact Gezond Gewicht zullen politici daar iets van vinden. Wat je er juridisch ook van mag denken, zon vergunning zal niet puur ambtelijk worden afgetikt.

Belemmering

Voorzieningenrechter Knol trapt op de rem: Je kunt er een heleboel bijhalen, maar als Five Guys bereid is om het bedrijfsplan aan te passen voor categorie 4, dan zou dát het kader moeten zijn. Als het horeca 4 kan worden, dan is het horeca 4. Daarmee wordt dan voldaan aan het bestemmingsplan en dat is volgens de besluiten de enige belemmering. Dat is zo, beaamt gemeentejurist Slot. De politieke discussie staat los van de vergunningverlening. De rechter is blij met deze toelichting, want de strekking van deze argumenten was mij niet helemaal duidelijk en Five Guys ook niet.

Stok

Five Guys wil praten, de gemeente ook wel, maar Five Guys wil nog steeds graag dat de rechter als stok achter de deur een uitspraak doet. Dat kan, maar het is de vraag of Five Guys dat moet willen, waarschuwt rechter Knol. Een uitspraak is voor de 1 een stok achter de deur, maar voor de ander wellicht een stok op het hoofd. Als ik uitspraak doe, heeft in ieder geval 1 partij een betere onderhandelingspositie, en er is geen garantie dat u dat bent. Advocaat Meester en Van der Laan van Five Guys Enterprises fluisteren wat tegen elkaar, waarna de advocaat zegt: We hebben toch liever dat u de behandeling van onze verzoeken opschort, zodat we met de gemeente kunnen praten. We zouden gebaat zijn bij een paar regels in het proces-verbaal waarin u de juridische en ruimtelijke kaders van het gesprek van vandaag met de gemeente weergeeft. Ik loop al langer mee in Amsterdam en ik ben bang dat de gemeentejurist intern zijn neus stoot. We staan dan bij voorbaat met 0-1 achter.

Piketpalen

Five Guys en de gemeente krijgen het verslag van de zitting, dus iedereen kan lezen wat is besproken, meldt rechter Knol. Maar piketpalen wil hij niet slaan. De wettelijke kaders en de vereisten zijn u bekend. Het gesprek moet zo open mogelijk zijn. Daar hoef ik de gemeente niet op te wijzen. De rechter schorst de behandeling. Ik hoor in ieder geval begin juni of u er uitkomt of niet. Lukt dat niet, dan is er bij de bezwarencommissie van de gemeente Amsterdam waarschijnlijk al een hoorzitting over uw zaak geweest. We zullen uw verzoek dan verder op zitting bespreken. Mocht er dan al een beslissing op uw bezwaren zijn genomen door de gemeente, dan beoordeel ik uw verzoek alsof het is ingediend tijdens het beroep tegen die nieuwe beslissing.

[post_title] => Op de rol: 'Eten bij Five Guys is een ervaring'. Verslag van een rechtszitting [post_excerpt] => De hamburger- en frietketen Five Guys (1.200 vestigingen in Amerika en Canada) slaat zijn vleugels uit in Europa. Parijs heeft er nu 4, Londen 24! En Amsterdam? 0. Vaderlandse liefhebbers van de Five Guys burgers moeten naar Eindhoven, Utrecht of Rotterdam. Straks kunnen ze ook in Almere en Den Haag terecht. In die steden zit Five Guys in het hartje van de stad, en dat wil de keten ook in Amsterdam. Zoals ze ook op de Champs-Élysées zitten, of bij Piccadilly Circus. [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => closed [post_password] => [post_name] => op-de-rol-eten-bij-five-guys-is-een-ervaring-verslag-van-een-rechtszitting [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-10-15 07:45:14 [post_modified_gmt] => 2019-10-15 07:45:14 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => https://bhp-omgevingsweb.nl/nieuwsachtergrond/op-de-rol-eten-bij-five-guys-is-een-ervaring-verslag-van-een-rechtszitting/ [menu_order] => 0 [post_type] => nieuwsachtergrond [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [filter] => raw ) )