Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Zorgen over uitwijkend verkeer door vrachtwagenheffing

Gemeenten en provincies maken zich grote zorgen dat vrachtverkeer door de voorgenomen vrachtwagenheffing zou kunnen uitwijken naar provinciale en gemeentelijke wegen. Dat leidt tot risico’s voor onder meer de verkeersveiligheid. Dat schrijven de VNG en IPO in een position paper aan de Tweede Kamer.

VNG 14 oktober 2020

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Als vrachtverkeer als gevolg van de heffing een andere route kiest, heeft dat behalve voor de verkeersveiligheid ook gevolgen voor leefbaarheid, doorstroming en onderhoud op gemeentelijke en provinciale wegen. Uitgangspunt van het ministerie is dat vrachtverkeer niet tot nauwelijks zal uitwijken. De VNG en IPO vinden het echter noodzakelijk om adequate beheersmaatregelen paraat te hebben voor het geval vrachtverkeer toch fors uitwijkt.

Kosten noodmaatregelen

Noodmaatregelen om effecten op onder andere de verkeersveiligheid te voorkomen, bijvoorbeeld verkeersregelaars, kosten geld, dat provincies en gemeenten niet hebben. Ook zorgt een structurele toename van uitwijkend vrachtverkeer voor hogere onderhoudskosten en wellicht infrastructurele aanpassingen. De oorzaak van deze overlast en kosten ligt in rijksbeleid. Het is daarom aan het Rijk om daarvoor de rekening te betalen.

Spoedprocedure te lang

Eén van die beheersmaatregelen is om de heffing via een spoedprocedure alsnog ook op de betreffende weg te laten gelden. Spoed betekent volgens ons uiterlijk binnen enkele (3-4) weken. De minister geeft echter aan dat dit minimaal 2 maanden duurt. We vragen de Kamer om de minister aan te sporen deze procedure te versnellen.

Lees hier het volledige Position paper IPO-VNG vrachtwagenheffing AO duurzaam vervoer 8 oktober 2020

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.