Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Top 5 artikelen van week 18

Wat speelde er de afgelopen week? Dit zijn de vijf best gelezen artikelen van week 18. Zo hoeft u het belangrijkste nieuws niet te missen, of kunt u het nog eens rustig doornemen. Met deze week: ‘’ Inwerkingtreding Omgevingswet voor 1 juli 2022 is onverantwoord’’, RvS: Niet-belanghebbende kan soms toch bij bestuursrechter in beroep tegen omgevingsbesluit, Uitspraak handhavingskwestie tussen de gemeente Asten en de Oostappen Groep, Verplicht milieueffectrapport voor wettelijke normen voor windturbines?, Gemeentelijke heffingen: lessen voor de praktijk en aandachtspunten.

Redactie Omgevingsweb 6 mei 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Inwerkingtreding Omgevingswet voor 1 juli 2022 is onverantwoord

Door: Friso de Zeeuw

In de loop van volgend jaar treedt de Omgevingswet waarschijnlijk in werking. Aanvankelijk leek erop dat de resterende horde bestond uit de Eerste Kamer die zijn goedkeuring nog moest hechten aan het Invoeringsbesluit. Maar de minister van BZK gaat beslissen om de uitvoering met (vermoedelijk) een half jaar uit te stellen, tot 1 juli 2022. Langer uitstel valt niet uit te sluiten. Hoofdoorzaak is dat het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en degenen die er mee moeten werken er niet klaar voor zijn. Maar er is meer aan de hand dan alleen de gemankeerde ICT. Lees verder >>

Niet-belanghebbende kan soms toch bij bestuursrechter in beroep tegen omgevingsbesluit
Via: Raad van State

Ook een niet-belanghebbende die eerder een zienswijze indiende tegen bijvoorbeeld een ontwerpbestemmingsplan of ontwerptracébesluit, kan voorlopig tegen het definitieve bestemmingsplan of tracébesluit in beroep bij de bestuursrechter. Dit volgt uit een tweede richtinggevende uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (4 mei 2021) naar aanleiding van het zogenoemde ‘Varkens in Nood’-arrest van het Hof van Justitie in Luxemburg. Het gevolg hiervan kan zijn dat meer mensen een beroep op de bestuursrechter doen. Niet-belanghebbenden zullen wel vaak het relativiteitsvereiste op hun weg vinden; dit beperkt hun kansen op een succesvol beroep bij de bestuursrechter. Lees verder >>

Massa is kassa. Maar last onder dwangsom ook!
Door: Ronald Bloemsma

Handhaving van omgevingsrecht is een vak apart. Met name gemeenten spelen daarbij een belangrijke rol. Als deze taak niet goed worden uitgevoerd, kan dat grote invloed hebben op de veiligheid en gezondheid van de leefomgeving. Één van de belangrijke spelregels daarbij is dat iedereen gelijk is voor de wet. Of je nu een bekende Nederlander bent of niet. Op 24 maart jl. deed de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ECLI:NL:RVS:2021:606) een interessante uitspraak in een handhavingskwestie tussen de gemeente Asten en de Oostappen Groep, bekend van de tv-serie ‘Massa is Kassa’ die wordt uitgezonden door SBS6. Wat is er aan de hand? Lees verder >>

Verplicht milieueffectrapport voor wettelijke normen voor windturbines?

Door: Renata Königel

Omwonenden kunnen van een windpark veel hinder ervaren. Denk aan slagschaduw, geluidshinder of aantasting van uw uitzicht. In het Activiteitenbesluit milieubeheer (Barim) en de Activiteitenregeling milieubeheer (Rarim) zijn wettelijke normen opgenomen voor onder andere geluid, slagschaduw, licht en externe veiligheid van windturbines. Als het windpark voldoet aan de normen van het Barim en Rarim, wordt er vaak vanuit gegaan dat het plan door kan gaan. Lees verder>>

Verwacht de gemeente een groot project? Houd er rekening mee bij de legesverordening anders komt u van een koude kermis thuis!

Door: Sophie Groeneveld en Egbert de Groot

Als er binnen de gemeente een vergunningverlening (en bijbehorende legesaanslag) voor een groot project te verwachten is, dan doet de gemeente er verstandig aan om in de raming en/of de begroting een overweging te wijden aan de te verwachten baten uit dit project. Lees verder >>

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.