Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Top 5 artikelen van deze week - week 2

Wat speelde er de afgelopen week? Dit zijn de vijf best gelezen artikelen van week 2. Zo hoeft u het belangrijkste nieuws niet te missen, of kunt u het nog eens rustig doornemen. Met deze week: De Kamer schorst na plenair debat beraadslaging en stelt stemming uit over Koninklijk Besluit inwerkingtreding Omgevingswet 1-1-2022, rechter stelt handhavingsstrategie provincie aan de kaak, een betaalbare huizenmarkt en meer.

14 januari 2021

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Op woensdagavond 13 januari vond er in de Eerste Kamer een extra (spoed) plenair debat plaats met minister Ollongren over het ontwerp-koninklijk besluit met de inwerkingtredingsdatum voor de Omgevingswet op 1 januari 2022. Op 17 december 2020 heeft zowel de Eerste- als Tweede Kamer een brief aangeboden gekregen van Minister Ollongren over het ontwerpbesluit tot vaststelling van de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. Naar aanleiding van een verzoek van de Eerste Kamer is er in de Omgevingswet een bepaling opgenomen dat het parlement via een KB meebeslist over de moment van inwerkingtreding. De Eerste Kamer stemde woensdagavond voor het ordevoorstel van Rietkerk (CDA) om de beraadslaging na plenair debat te schorsen: hiermee is de stemming over het Koninklijk Besluit inwerkingtreding Omgevingswet uitgesteld.

De in de loop der jaren ontwikkelde beginselplicht tot handhaving brengt met zich mee dat in het geval van overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is om handhavend op te treden dit in beginsel ook behoort te doen. Desalniettemin beschikt de toezichthouder over een zekere beleidsruimte waar het gaat om de manier waarop hij overtredingen adresseert. Deze beleidsruimte wordt onder meer ingekaderd door de Landelijke Handhavingsstrategie (LHS). In een uitspraak van 24 november 2020 buigt de Rechtbank Noord-Nederland zich over de door de provincie gekozen handhavingsstrategie en stelt dat de provincie het gedrag van de overtreder in deze zaak onjuist heeft geclassificeerd. Het willens en wetens bouwen van een stal zonder vergunning in de aanname dat deze uiteindelijk mag blijven staan, is te kwalificeren als ‘calculerend gedrag’. Daar had de provincie bij het bepalen van de handhavingsstrategie rekening mee moeten houden en daarbij steviger moeten handhaven dan zij heeft gedaan.

De zelfbewoningsplicht wint (weer) aan populariteit. Onder meer het FD heeft hier onderzoek naar gedaan(1). Daaruit volgt dat op het moment van verschijnen van het artikel achttien gemeenten in 2019 en 2020 bij uitgifte van (woningen op) gemeentegrond een zelfbewoningsplicht hebben ingevoerd. Andere gemeenten lijken nu snel te volgen. Reden voor de invoering is vaak om beleggers te weren met als doel om de huizenmarkt (iets) betaalbaarder te houden, en daardoor starters of andere woningzoekenden een (eerlijkere) kans te bieden op de huizenmarkt. Een andere reden die wordt genoemd door de gemeenten is het behoud van leefbaarheid van de wijken.

Hierbij bied ik u aan het ontwerpbesluit tot wijziging van het Omgevingsbesluit vanwege het aanwijzen van categorieën ontwikkelingen waarvoor financiële bijdragen kunnen worden verhaald. Voor de inhoud van het ontwerpbesluit verwijs ik u naar de ontwerp-nota van toelichting.

Luchtvervuiling leidt bij twee op de drie mensen met een longziekte tot gezondheidsklachten zoals benauwdheid, hoesten, geprikkelde slijmvliezen of een lagere longfunctie. Eén op de acht longpatiënten (12 procent) overweegt vanwege slechte luchtkwaliteit wel eens te verhuizen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het onderzoeksinstituut Nivel. ‘Dit is echt zorgelijk’, zegt directeur Michael Rutgers van Longfonds. ‘Het gaat hier dus om tienduizenden mensen die zoveel last hebben van luchtvervuiling dat ze zouden willen verhuizen naar gezonde lucht. Dat kan en mag niet zo zijn.’

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.