We verwachten dat rond 9 of 10 april de Spoedwet Digitale besluitvorming van kracht wordt, waarmee naast besluitvorming in een fysieke vergadering ook digitale besluitvorming mogelijk wordt.
Griffiers en gemeenteraden die snel aan de slag willen met digitaal vergaderen en digitaal besluiten adviseren we als eerste contact op te nemen met hun huidige softwareleveranciers.
Maar wat is er zoal mogelijk in de praktijk? Onderstaand adviesdocument geeft een beschrijving van de voorwaarden en oplossingen voor de korte termijn.
Het document bevat ook een overzicht van de mogelijkheden die de huidige aanbieders hebben. Dit document wordt steeds aangevuld en geactualiseerd:
Advies omtrent digitaal vergaderen (lokale-democratie.nl)
Digitaal vergaderen vraagt ook een paar aanvullende afspraken voor de vergaderorde. U kunt dat regelen door een paar afspraken met elkaar op papier te zetten of door een formeel tijdelijk Reglement van Orde vast te stellen.
De werkwijze is afhankelijk van de vergadercultuur in uw gemeente. In onderstaande link treft u een korte handreiking vergaderorde, met een overzicht over welke afspraken het dan gaat:
Afspraken over de vergaderorde (Lokale-democratie.nl)
Verder raden wij u aan de website www.lokale-democratie.nl/coronavirus regelmatig te raadplegen voor update en actuele adviezen over besluitvorming en vergaderen in de komende maanden.