Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Studie: waterstoftruck kan concurreren met diesel

Uit recent onderzoek blijkt dat waterstoftrucks op termijn een lagere TCO (Total Costs of Ownership) te zien geven dan dieseltrucks.

H2Platform 16 december 2020

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Het betreft een studie in opdracht van Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, uitgevoerd door het instituut Roland Berger. Het marktpotentieel van waterstoftrucks is daarbij onder de loep genomen, deels aan de hand van praktijkgerichte cases, waarbij een vergelijk is gemaakt met vrachtauto’s op diesel en met batterij-elektrische exemplaren.

Waterstoftruck van de wal?

De uitkomst is bemoedigend, zeker ook voor landen die al stevig inzetten op trucks op waterstof. In Zwitserland is de aftrap al gedaan om in de komende jaren in totaal 1.500 waterstoftrucks op de weg te zetten. In Nederland is HyTrucks vergevorderd met een plan voor 1.000 van dergelijke vrachtauto’s.

Massa is kassa

Het aloude adagium ‘massa is kassa’ lijkt hier op te gaan. Uit de analytische studie blijkt dat bij een meer massale inzet en dus productie van waterstoftrucks de TCO in 2030 concurrerend kan zijn. Vooral omdat dan de kostprijs van brandstofceltechnologie zal dalen.

Infrastructuur en standaardisatie

Natuurlijk zijn er nog wat hordes te nemen, zoals het realiseren van tankstations met gestandaardiseerde en voor alle trucks geschikte tankunits. Standaardisering is ook nodig voor de brandstofcellen en de wijze van opslag van waterstof aan boord van de vrachauto’s: gasvorm of vloeistof bijvoorbeeld.

Verlaging CO2-uitstoot?

De studie stelt echter dat waterstoftrucks commercieel gezien kansen bieden in de toekomst. En er hangt een uitstekende beloning in de lucht: sterke verlaging van CO2-uitstoot waardoor transportondernemingen aan de hun opgelegde verlagingsprestatie kunnen beantwoorden.

110.000 waterstoftrucks in 2030

De studie meldt een vermindering van 11 miljoen ton CO2 als er 110.000 waterstoftrucks in 2030 in Europa operationeel zijn. H2 Platform maakt deel uit van een coalitie die zich inspant voor 100.000 waterstoftrucks in 2030 in Europa. Dus de studie sterkt het vertrouwen dat deze missie ook commercieel levensvatbaar is. Interesse in de studie, klik dan HIER.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.