Menu

Zoek op
rubriek
Omgevingsweb

Snellaadstation en slimme laadpalen

Rotterdam zet een nieuwe stap naar schone mobiliteit met de opening van het eerste snellaadstation voor elektrische auto’s én het plaatsen van slimme laadpalen in alle stadsgarages. De eerste 42 zijn in de Schouwburgpleingarage geplaatst.

Gemeente Rotterdam 22 juli 2020

Nieuws & Achtergrond

Met het snellaadstation aan de Stadionweg in Rotterdam-Zuid wil de gemeente veelrijders (bijvoorbeeld taxi’s en bestelbussen) ondersteunen bij de overstap naar elektrisch rijden. En binnenkort kunnen bezoekers van de stadsgarages overal de laadpalen met smart charging technieken gebruiken.De parkeergarages Kralingse Zoom en Kruisplein krijgen de komende vier tot zes weken laadpunten. Daarna volgt er elke maand een oplevering. Deze maatregelen dragen bij aan een schonere lucht en een gezondere stad.

In 15 minuten tot 200 kilometer bijladen

Het Fastned snellaadstation krijgt twee hyperchargers waar bestel- en personenauto’s tot 300 kW (dat is bijna 100 keer sneller dan thuis) kunnen opladen. Elektrische auto’s kunnen daarmee in 15 minuten tot wel 200 kilometer bereik bijladen. Er kunnen vier auto’s tegelijk opladen.

'We willen de keuze voor elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk maken. Daarmee pakken we de luchtvervuiling aan.

Arno Bonte - wethouder

Uitbreiden snellaadnetwerk

Het snellaadstation is het eerste snellaadstation in Rotterdam en de 100e van Fastned in Nederland. Naast dit snellaadstation zijn er nog zes plekken in Rotterdam waar je aan één of meerdere snelladers kunt snelladen. De gemeente stimuleert de ontwikkeling van snelladers ook op andere plekken, zoals op tankstations.

Stad van de toekomst

Daarnaast wil de gemeente in totaal 1.000 slimme laadpunten installeren in gemeentelijke parkeergarages om het gebruik van elektrisch vervoer te stimuleren. Elektrische auto’s zijn schoon, stil en zuinig en dragen bij aan een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren toeneemt, onder andere door subsidieregelingen en omdat er steeds meer betaalbare modellen op de markt verschijnen.

Duurzaamheidsambities

'De laadvoorzieningen zijn belangrijk voor het realiseren van de gemeentelijke duurzaamheidsambities,' vertelt Arno Bonte. 'De laadpalen zorgen voor een slimmer gebruik van het lokale netwerk binnen de garage en daardoor is er buiten de garage geen aanpassing nodig om deze laadinstallatie mogelijk te maken. Hierdoor blijft er ruimte voor het duurzaam opwekken van energie, bijvoorbeeld via zonnepanelen.'

Rotterdamse samenwerking

De slimme laadpalen worden geplaatst door Eneco eMobility. Bram Poeth, CEO bij Eneco eMobility, is verheugd over de samenwerking: 'Wij, als Rotterdamse speler, zijn blij dat we in onze eigen thuisstad kunnen meewerken aan een duurzame toekomst voor de bewoners en bezoekers van Rotterdam. Zowel de gemeente Rotterdam als Eneco eMobility verwachten de komende jaren een grote toename in het aantal elektrische voertuigen dat de stad gaat bezoeken. Door innovatie blijven wij inspelen op de behoefte vanuit de markt.'

30 miljoen

De rijksoverheid, provincies en gemeenten (verdeeld in regio’s) trekken 30 miljoen euro uit voor de aanleg van honderdduizenden extra laadpalen. Het kabinet neemt de helft voor zijn rekening. De provincies en gemeenten leggen samen hetzelfde bedrag op tafel.

Artikel delen

Reacties

Geef een reactie