Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 2020

Vertegenwoordigers van detailhandel, de vastgoedsector, IPO (provincies), VNG (gemeenten) en het Ministerie van Economische Zaken werken de komende jaren verder aan het realiseren van de afspraken uit de Retailagenda. Onder voorzitterschap van Marijke van Hees gaat een gezamenlijk team met ingang van 1 januari 2018, tot in ieder geval 2020, aan de slag met de vervolgagenda. De betrokken partijen trekken hiervoor gezamenlijk, jaarlijks een half miljoen euro uit.

28 september 2017

Minister Kamp (Economische Zaken): Samen met provincies, gemeenten, vastgoedpartijen en ondernemers werken we sinds maart 2015 aan het versterken van het Nederlandse retaillandschap. De wil om door te gaan met de Retailagenda is bij alle partners groot. Belangrijk, want samenwerking is noodzakelijk voor de toekomst van de sector. Het winkelgedrag van consumenten verandert snel en ruim twee miljoen vierkante meter winkelvloeroppervlak staat leeg. Komende jaren werken we verder aan het levendig houden van onze dorpskernen en binnensteden en het toekomstbestendig maken van onze retailsector.

Retailagenda krijgt vervolg

Om de nodige veranderingen in het winkellandschap in goede banen te leiden, nam minister Kamp in maart 2015 het initiatief voor de landelijke Retailagenda. Sinds de start zijn er in totaal 109 RetailDeals gesloten, waarbij meer dan 140 gemeenten zijn betrokken. In deze deals versterken gemeenten of regios hun winkelgebieden in nauw overleg met winkeliers, horeca, vastgoedondernemers, culturele instellingen en bewoners. Ook wordt vastgelegd op welke locaties winkels kansrijk zijn en op welke locaties niet. Winkelpanden krijgen zonodig een andere bestemming om leegstand en overbewinkeling tegen te gaan en zo compacte binnensteden te creëren. Voor winkelbedrijven is duidelijkheid hierover van belang om te besluiten of zij zich wel of niet willen vestigen in een stad.

De vervolgagenda bouwt voort op dit werk, op de opgedane inzichten en op de resultaten van de afgelopen jaren. Dit vraagt om lef en samenwerking van vastgoedpartijen en detailhandel, maximale inzet van gemeenten en een regierol van provincies. Steden als Schiedam en Hardenberg lopen bij deze ontwikkelingen voorop en laten zien dat een gezamenlijke aanpak werkt. De komende tijd wordt bekeken hoe deze aanpak ook door andere gemeenten kan worden overgenomen.

Om de retailsector economisch gezond en toekomstbestendig te maken moet fors worden geïnvesteerd in innovatie en het vergroten van de kennis en kunde van werknemers en werkgevers om toegerust te zijn voor de veranderingen die op de sector afkomen. In Roermond en Den Haag wordt op dit vlak al druk geëxperimenteerd met onder andere

Living Labs

. Het team dat zich gaat inzetten voor de vervolgagenda zal eraan bijdragen dat de kennis die hier wordt opgedaan landelijk kan worden toegepast.

Partners van de Retailagenda

De belangrijkste partners van de vervolgagenda zijn, Detailhandel Nederland, INretail, IVBN, IPO, Platform 31, Vakcentrum en VNO-NCW. Op nadrukkelijk verzoek van Kamp is VNG nu ook aangesloten. Het commitment vanuit gemeenten ziet de bewindsman als essentieel, omdat zij als geen ander belang hebben bij de inspanningen van de Retailagenda. De partijen leveren met ingang van 1 januari 2018 voor een periode van twee jaar de menskracht en de financiële middelen om met een gezamenlijk team te werken aan de vervolgagenda. Net als de afgelopen twee jaar zal het team partijen bij elkaar brengen en kennis en expertise uit de markt inschakelen.

De kamerbrief:

Geachte Voorzitter,

Op 3 juli 2017 heb ik uw Kamer de Tweede Voortgangsrapportage van de Retailagenda gezonden en per brief geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen in de retail (Kamerstuk 27838, nr. 25). In deze brief en tijdens het dertigledendebat Massaontslag Blokker (d.d. 13 juni 2017) heb ik aangegeven met de stakeholders van de Retailagenda in gesprek te gaan om te bezien hoe de huidige Retailagenda een vervolg kan krijgen.

Na de zomer heb ik gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van vastgoed, detailhandel, gemeenten (VNG, G32) en provincies (IPO). Uit de constructieve gesprekken bleek dat alle partijen mijn gevoel van urgentie delen en de noodzaak voelen om gezamenlijk aan de transitie van de retail en de leefbaarheid van kernen en winkelgebieden te blijven werken. Concreet hebben de gesprekken het hieronder geschetste opgeleverd.

Onder voorzitterschap van mevrouw Van Hees zullen partijen per 1 januari 2018 twee jaar met personeel en financieel commitment samenwerken aan de vervolgagenda. Op basis van de dan bereikte resultaten kan tot een verlenging met nog 2 jaar worden besloten. Partijen zullen het laatste kwartaal van dit jaar gebruiken om gezamenlijk een implementatieagenda op te zetten die voortbouwt op het werk, de opgedane inzichten en de resultaten van de afgelopen jaren. Hierbij worden de volgende themas nader uitgewerkt: lokale en regionale sturing, transformatie in het fysieke domein, flexibilisering van de huurmarkt, Human Capital Agenda en kenniscreatie en innovatie.

Voor een succesvolle implementatie stellen alle partijen menskracht en een beperkt budget beschikbaar. Het voor deze agenda vrijgestelde team zal werken onder leiding van een bestuurlijke stuurgroep. Gezien de aard van de problematiek heb ik voorgesteld dat de organisaties uit de detailhandel 3 fte beschikbaar stellen, gemeenten en provincies en vastgoedgoedorganisaties ieder 1 fte bijdragen en het Ministerie van Economische Zaken 1,5 fte. Gezamenlijk zullen partijen EUR 500.000 p/j procesgeld inleggen.

In de huidige Retailagenda is de vastgoedsector vertegenwoordigd met de Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed (IVBN) en de vereniging Vastgoed Belang. Vastgoed Belang heeft aangegeven op landelijk niveau niet te willen deelnemen aan het vervolg van de Retailagenda. Ik bedank Vastgoed Belang voor de inzet tot nu toe en zal bezien op welke andere wijze we recht kunnen doen aan deze belangen. In het vervolgtraject kunnen naast betrokken partijen ook nieuwe partijen bij de Retailagenda aansluiten.

(w.g.) H.G.J. Kamp

Minister van Economische Zaken

Artikel delen