Menu

Filter op
content
Omgevingsweb

'Liken' in het kader van de omgevingsvisie

"Met het vooruitzicht van de Omgevingswet worden aan de lopende band vaktermen gebruikt. Een professional kan uit de voeten met deze vaktermen. Maar bij het merendeel van de burgers zijn vaktermen als omgevingsvisie, omgevingsplan, en zelfs structuurvisie en bestemmingsplan doorgaans onbekend. In het kader van de Omgevingswet wordt meer vertrouwen neergelegd bij de burger,. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat de burger een actieve rol krijgt bij de planvorming van de omgevingsvisie. Echter hoe betrek je de burger in het proces en geef je hem of haar een stem? In deze bijdrage wordt stilgestaan bij een vernieuwende werkwijze om burgers te betrekken in het proces, zoals in de praktijk uitgevoerd in de pilot van een omgevingsvisie voor de gemeente Meerssen."

3 februari 2015

Met het vooruitzicht van de Omgevingswet worden aan de lopende band vaktermen gebruikt. Een professional kan uit de voeten met deze vaktermen. Maar bij het merendeel van de burgers zijn vaktermen als omgevingsvisie, omgevingsplan, en zelfs structuurvisie en bestemmingsplan doorgaans onbekend. In het kader van de Omgevingswet wordt meer vertrouwen neergelegd bij de burger,. Het lijkt dan ook vanzelfsprekend dat de burger een actieve rol krijgt bij de planvorming van de omgevingsvisie. Echter hoe betrek je de burger in het proces en geef je hem of haar een stem? In deze bijdrage wordt stilgestaan bij een vernieuwende werkwijze om burgers te betrekken in het proces, zoals in de praktijk uitgevoerd in de pilot van een omgevingsvisie voor de gemeente Meerssen.

Het digitale tijdperk

Internet maakt onderdeel uit van ons dagelijks leven. Zowel persoonlijke informatie als professionele informatie wordt vaak via internet opgezocht en vergeleken. Ook wordt er meer en meer gebruik gemaakt van websites en applicaties die ons van allerhande informatie voorzien. Voorbeelden zijn youtube, linkedin, twitter en facebook. En dan heb ik het nog niet over de nieuwssites die we benaderen. Om bij de tijd te blijven moet steeds meer gebruik worden gemaakt van digitale media.

Als bureau zien wij dit als een belangrijke verandering in het proces. Communicatie met burgers verdient een eigentijdse aanpak. Twee studenten communicatie en multimediadesign hebben onderzoek gedaan naar de veranderde wijze van communiceren en hebben ons geadviseerd en begeleid bij de uitvoering van deze nieuwe aanpak.

Doelgroep

Gestart is met de bepaling van de doelgroep. De omgevingsvisie gaat over de wensen die de gemeente heeft voor haar toekomst. Daarmee is het een visie voor haar huidige en toekomstige ingezetenen. Ervaring leert dat de welbekende publicatie in het lokale huis-aan-huis blad tot resultaat heeft dat vooral senioren hun wensen en behoeften kenbaar maken. De resterende leeftijdscategorieën zijn daarmee ondervertegenwoordigd. De campagne is daarom gericht op de doelgroep inwoners in de leeftijdscategorie 25-45 jaar. Deze leeftijdscategorie staat ook wel bekend als de digitale burger. Hoe betrek je de digitale burger?

Aanpak

In de gemeente Meerssen is gekozen voor een tweeledige aanpak. Zowel analoog in de vorm van een publicatie in het lokale huis-aan-huis blad en digitaal in de vorm van een website en facebook pagina (platformen). Beide vormen resulteren in interactieve avonden die in elk dorp worden gehouden.

Maar hoe betrek je de digitale burger in het proces?

Een website en een facebook pagina als zodanig is géén garantie voor betrokkenheid. Zoals al eerder aangegeven ontvangt de moderne mens dagelijks een overdosis aan informatie. Hoe steek je hier als informatieverstrekker boven uit? Om burgers naar de site en de facebook pagina te krijgen zijn twee instrumenten ingezet. Het eerste instrument betreft een sfeerfilm van de gemeente Meerssen, ook wel geduid als feelgoodmovie. In deze film van circa 2 minuten worden de pracht en pralen van de gemeente Meerssen getoond. Elke inwoner herkent zijn of haar gemeente en krijgt een positief gevoel bij de beelden en de muziek. De film wordt geliked en verdeeld onder de digitale vrienden en krijgt daarmee meer en meer bereik.

Deurmat??

Als tegenhanger van deze digitale aandachtstrekker is daarnaast ook een tastbaar instrument ingezet. Speciaal voor de gelegenheid zijn deurmatten gemaakt met de tekst welkom en een verwijzing naar de website. Voor deurmatten is gekozen o dat het een item is dat iedereen dagelijks gebruikt en de toegang is tot ons privé domein. Daarnaast staat het symbool voor bij elkaar op de deurmat komen en het afstand nemen van het vuil onder onze schoenen (schoon begin). Om het mysterie te vergroten en daarmee de nieuwsgierigheid van de ontvanger te prikkelen zijn de deurmatten midden in de nacht bij 800 huishoudens verspreid. De site is niet alleen de ochtend na de actie actief bezocht, ook heeft het nog weken geleid tot discussie op straat naar de afkomst van de matten en daarmee ook bezoeken van de site.

Maar hoe behoud je de burger in het proces?

Het eenmalig aantrekken van de burger is een succes gebleken, maar het behouden van de burger is vele malen belangrijker. Allereerst zijn door middel van een zogenaamde infomotion (in een korte animatiefilm) burgers bekend gemaakt met de aankomende veranderingen en hun het belang is van hun bijdrage toegelicht. Vervolgens worden actualiteiten en kaderstellende data via de platformen gedeeld. Op deze manier worden de burgers geïnformeerd en wordt tevens via polls (korte enquetes) om hun mening gevraagd. De actualiteiten en stellingen hebben te maken met de onderwerpen uit de visie, maar worden uitgedrukt in termen en belangen die herkenbaar zijn voor de burgers.

Slot

De campagne wordt afgesloten met dorpsavonden in elke kern. De inhoud van de avond is gericht op het krijgen van informatie van de burger in de vorm van een spel. In een volgend nieuwsbriefartikel wordt hier verder op ingegaan.

Gerelateerde info:

Artikel delen