Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Implementatiewetgeving wijziging m.e.r.-richtlijn gepubliceerd: nieuwe verplichtingen en instrumenten

Op 13 februari jl. is de implementatiewet herziening m.e.r.-richtlijn gepubliceerd. 1) De inwerkingtreding in de Wet milieubeheer is voorzien op precies 16 mei 2017.

15 februari 2017

1) https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2017-30.html

Dit is de uiterlijke datum

blijkens de richtlijn

waarop de implementatie in werking moet zijn getreden. Dit blog gaat in op enkele consequenties van de nieuwe regelgeving voor de milieueffectrapportage.

Wijziging van de Wet milieubeheer

De Nederlandse regelgeving voor de milieueffectrapportage (

m.e.r.

) is opgenomen in de Wet milieubeheer en het Besluit milieueffectrapportage. De implementatiewet wijzigt dan ook primair deze regelgeving, maar bevat niettemin ook een beperkte wijziging van de Crisis- en herstelwet. Verder is een

aparte wijziging

van het Besluit milieueffectrapportage gepubliceerd. Een opmerking vooraf: de herziene m.e.r.-richtlijn betreft de milieueffectrapportage voor projecten (

project-m.e.r.

). De richtlijn voor de m.e.r.-plicht voor plannen (

plan-m.e.r.

) is ongewijzigd. Als gevolg hiervan wijzigt ook enkel de Nederlandse regelgeving voor de project-m.e.r.

Omvang van de te onderzoeken milieuaspecten

In een milieueffectrapport (

MER

) moet onderzoek worden verricht naar de mogelijke gevolgen van de voorgenomen activiteit en alternatieven daarvoor voor het milieu. Ten behoeve van het MER is een aparte definitie voor het milieu opgenomen, die afwijkt van de definitie voor milieu in de Wet milieubeheer. In het MER moet onder meer rekening worden gehouden met de bevolking en de menselijke gezondheid, de biodiversiteit en materiële goederen, het cultureel erfgoed en het landschap. Nieuw is de verplichting rekening te houden met mogelijke kwetsbaarheid voor risicos op zware ongevallen of rampen.

Aanvullende informatie m.e.r.-beoordeling en opleggen mitigerende maatregelen

Een partij die een activiteit wil ondernemen waarvoor beoordeeld moet worden of een MER moet worden opgesteld (de zogeheten m.e.r.-beoordeling) doet melding van dit voornemen bij het bevoegd gezag. Nieuw is de verplichting om bij deze melding specifieke informatie te overleggen. Dit betreft bijvoorbeeld een beschrijving van de waarschijnlijke belangrijke gevolgen voor het milieu, onder meer door emissies en productie van afvalstoffen, en het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Verder kan bij de mededeling een beschrijving worden gegeven van maatregelen bij het project die belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu moeten vermijden of voorkomen. Dit betreft dus mitigerende maatregelen. Door het treffen van deze maatregelen kan het bevoegd gezag de conclusie trekken dat geen volledig MER moet worden opgesteld. Hiervoor is dan wel vereist dat zekerheid bestaat over het treffen van de maatregelen. Deze zekerheid wordt gegeven door de nieuwe bevoegdheid om bij het besluit tot verlening van een vergunning de maatregelen als voorschriften te verbinden. Deze bevoegdheid is vooral van belang voor de omgevingsvergunning beperkte milieutoets, aangezien daaraan onder het huidig recht geen voorschriften verbonden mogen worden.

Afrondend: interessante nieuwe verplichtingen en instrumenten

Naast de in dit blog benoemde veranderingen kan ook nog worden gewezen op (i) het betrekken van sloopwerkzaamheden in het MER, (ii) de ontheffingsmogelijkheid van de MER-plicht en (iii) de grotere nadruk op monitoringsmaatregelen als uitkomst van een MER. Kortom, deze implementatiewet en het bijhorende wijzigingsbesluit bieden afdoende nieuwe verplichtingen en instrumenten om de figuur van de milieueffectrapportage voor projecten waardevol te houden voor het betrekken van de milieueffecten in besluitvorming.

Artikel delen