Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Het schuurt stevig tussen bouwers en hun provincie

"Provincies doen meer dan alleen het krachtenveld rondom een kabinet beïnvloeden. Ze fungeren voor de bouw als planbureau, opdrachtgever, regelgever en -controleur. In Zuid- Holland schuren de plaatselijke belangen af en toe stevig. Meer dialoog blijkt nodig tussen bouwers en de politiek."

Bouwend Nederland 2 april 2019

Het dagelijks bestuur van de provincie Zuid-Holland (CDA, D66, SP en VVD) stelde bij zijn aantreden in 2015 een hoofdlijnenakkoord vast. Punt 1 daarvan belooft: Voor inwoners en transporteurs betere mogelijkheden om vlot en veilig van A naar B te gaan. Lees dat nog eens voor, proest infra-ondernemer Rinie Barendregt het uit. Hij is algemeen directeur van het familiebedrijf Jac. Barendregt dat vanuit Rhoon onder andere grondwerk, riolering en andere GWW-werken doet. We hebben dagelijks 9 kiepers en 25 busjes en andere autos op de weg en het is gewoon rampzalig! De files kosten ons zon 20 procent extra transportkosten, je kunt bijna geen ritten meer plannen en het is zeer demotiverend voor onze mensen. Nee, ik kan niet zeggen dat ik enige verbetering zie.

Hangen

Barendregt is, naast bestuurslid van afdeling Bouwend Rijnmond en het regiobestuur van Randstad Zuid, ook secretaris van de Stichting Rondom GWW die de samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden wil versterken. Bijvoorbeeld door de infrakennis van bedrijven te delen met gemeenten die zulke specialismen vaak niet in huis hebben. Maar we praten ook over het clusteren van opdrachten, waardoor mkbers, zoals wij, naast het werk grijpen. Ik praat zowel bij gemeenten als bij de provincie met personen die graag vooruit willen, maar het blijft te vaak in de organisatie hangen. Bij waterschappen gaat alles nóg trager.

Sprong

Barendregt draagt het bedrijf de komende jaren over aan de derde generatie. In zijn periode maakte hij vooral de enorme technische vooruitgang mee. Ik zou willen dat er op provinciaal bestuurlijk niveau ook zon sprong voorwaarts gemaakt zou worden.

Van kastje naar muur

Ook de Zuid-Hollandse bouwondernemer Hans van Erk van Adriaan van de Van Erk Groep uit Bergambacht is kritisch over het provinciale bestuur. Hij noemt uitvoering van de politieke beloftes veel te traag. Als ik vanuit ons bedrijf een plan wil voorleggen, word ik vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Van provincie naar gemeente en weer terug. En iedere keer kost het 6 tot 8 weken om een afspraak te maken. Voor je het weet, ben je een half jaar verder.

Op slot

De bouwende ontwikkelaar richt zich op woningbouw en utiliteitsbouw. Mijn stelling is dat er te veel nadruk wordt gelegd op binnenstedelijk bouwen en te weinig op het versnellen van bestaande projecten in het buitengebied. Daardoor zit het helemaal op slot. Hij woont zelf op een dorp en ziet het gebeuren: Jonge mensen willen na hun studie terug naar hun geboortedorp, maar er zijn geen geschikte woningen voor hen. Dan gaan de winkel, de school en de vereniging dicht en voor je het weet zijn de dorpen dood. Bij vacatures in ons bedrijf haken mensen soms af omdat er geen woonruimte voor ze is. Niet iedereen wil in de stad wonen. Nu is 11,1 procent van Nederland bebouwd. Als we 100.000 woningen bijbouwen, wordt dat misschien 11,2 procent. Er is ruimte genoeg; ook in de Randstad.

Frustraties

Adviseur Markt en Overheid van Bouwend Nederland Wouter Saes snapt de frustraties bij de twee bouwondernemers. Dat de twee ondernemers zich niet gehoord voelen bij hun provincie is niet meer van deze tijd. Het bestuur spoort bouwers steeds opnieuw aan om met creatieve oplossingen te komen, maar gooit in de uitvoering vervolgens tal van deuren dicht om ook daadwerkelijk deze oplossingen aan te dragen.

Politiek besluit

Wat zo schuurt, is het politieke besluit om alleen binnen de steden te bouwen. Saes: Het is echt een misvatting dat mensen alleen in het centrum van de stad willen wonen. Daarnaast kun je met binnenstedelijke vernieuwingen op korte termijn geen 100.000 woningen bouwen. De grote steden zitten eigenlijk vol, het is daar trager en duurder bouwen en dus moet je naar de randen van de steden om volume te maken. Er liggen genoeg plannen bij gemeenten, maar ze mogen van de provincie niet worden uitgevoerd. Het huidige frame is dat ontwikkelaars het hele Groene Hart willen volgooien, dat klopt gewoon niet.

Vertrouwen

Volgens Saes is een fundamentele koersverandering bij het provinciaal bestuur nodig: De provincie wil nog steeds eenzijdig en dwingend de koers bepalen, maar dit is de tijd van samen doen. De gemeenten willen, de bouwers willen en nu het provinciaal bestuur nog. Bouwend Nederland wil graag helpen die samenwerking te verbeteren. Saes: Er worden door de provincie allerlei vliegende brigades en doorbreektafels ingevlogen om de zaak vlot te trekken, maar het gaat vooral om vertrouwen.

Artikel delen