Het invoeren van de Omgevingswet is een ingewikkelde opgave. Wanneer de Omgevingswet van kracht wordt moeten gemeenten, provincies en waterschappen op een andere manier gaan werken. De Omgevingswet verplicht overheden om meer in onderlinge samenhang naar de fysieke leefomgeving te kijken.
Samenwerken en afstemmen met elkaar is daarom heel belangrijk. Ook moeten de overheden werken met een nieuw digitaal stelsel: het DSO. Het DSO is het digitale loket (Omgevingsloket) waar initiatiefnemers, overheden en belanghebbenden snel kunnen zien wat is toegestaan in de fysieke leefomgeving. Het uitvoeren van de Omgevingswet is daarmee niet alleen een juridisch en inhoudelijk vraagstuk, maar ook een organisatorisch, dienstverlenings- en digitaal vraagstuk voor zowel gemeenten en provincies als waterschappen.
Minister De Jonge voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening is nu van plan deze wet op 1 januari 2023 in werking te laten treden, maar het wetsvoorstel moet eerst nog behandeld worden door de Eerste Kamer.
De hoofdvraag in dit gezamenlijke onderzoek is: ‘Hoe gaan de verschillende overheden in de provincie Flevoland straks interbestuurlijke complexe vragen oplossen wanneer de Omgevingswet in werking is getreden?’ Deelvragen zijn onder meer: ‘Wat gebeurt er als er verschil van inzicht is op interbestuurlijk niveau? Waar zit de doorzettingsmacht?’
De nadruk ligt in dit onderzoek op de samenwerking tussen waterschap, provincie en gemeenten onder de Omgevingswet. Hierbij wordt vooral uitgegaan van de positie van volksvertegenwoordigers.
De aanpak van het onderzoek is breed. We kijken in dit onderzoek naar de beleidsvoorbereiding door de diverse Flevolandse overheden, maar we kijken ook vooruit. Het onderzoek beperkt zich daarom in het onderdeel over de gemeente Lelystad niet alleen tot de voorbereidingen die de raad treft, maar richt zich ook op het beleid dat het college en de organisatie ontwikkelt.
Het gezamenlijke onderzoek zal naar verwachting algemeen geldende conclusies en aanbevelingen opleveren. Daarnaast trekken we per overheid specifieke conclusies en aanbevelingen. Op deze manier kan een compleet beeld ontstaan.
In mei 2022 is dit gezamenlijke onderzoek van de rekenkamers van de gemeenten Almere, Dronten, Lelystad en Noordoostpolder, de Randstedelijke Rekenkamer en de rekenkamercommissie van het Waterschap Zuiderzeeland, formeel van start gegaan. Onderzoeksbureau BMC voert dit onderzoek uit namens de Flevolandse rekenkamers. We verwachten het onderzoek in het eerste kwartaal van 2023 op te leveren.