Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Financiële bepalingen in de Omgevingswet

In de Omgevingswet zijn financiële bepalingen opgenomen waarmee overheden kosten kunnen verhalen. De mogelijkheden voor overheden om kosten te verhalen worden versterkt. Uitgangspunt is dat waar mogelijk overeenkomsten gesloten zullen worden over kostenverhaal. De Omgevingswet biedt op verschillende onderdelen een wettelijke regeling voor het geval dat een overeenkomst niet gesloten kan worden.

27 oktober 2014

Inleiding

In de Omgevingswet zijn financiële bepalingen opgenomen waarmee overheden kosten kunnen verhalen. De mogelijkheden voor overheden om kosten te verhalen worden versterkt. Uitgangspunt is dat waar mogelijk overeenkomsten gesloten zullen worden over kostenverhaal. De Omgevingswet biedt op verschillende onderdelen een wettelijke regeling voor het geval dat een overeenkomst niet gesloten kan worden.

Kostenverhaal door middel van leges, ook voor omgevingsvergunningen milieu

Eén van de mogelijkheden voor overheden om kosten te verhalen is het heffen van leges. De bevoegdheid tot het heffen van leges wordt geregeld in de Omgevingswet samen met andere wetgeving (Provinciewet, Gemeentewet). Uitgangspunt van de Omgevingswet is dat voor alle beschikkingen op aanvraag leges worden geheven. Op dit moment geldt er nog een legesverbod voor milieubeschikkingen en milieuvergunningen om milieumaatregelen te bevorderen of in ieder geval niet te belemmeren. Met invoering van de Omgevingswet zal deze uitzondering vervallen. Dit kan leiden tot een verhoging van de kosten van milieu-investeringen.

Bieden van zekerheid aan vergunningverlenend bestuursorgaan

De Omgevingswet biedt verder de mogelijkheid om een omgevingsvergunning te verlenen onder het voorbehoud dat de aanvrager eerst met bijvoorbeeld een bankgarantie financiële zekerheid of dekking van aansprakelijkheid biedt aan het vergunningverlenende bestuursorgaan.

Kostenvergoeding bij ontgrondingen

Er is verder een specifieke regeling opgenomen om de mogelijkheden voor kostenverhaal bij ontgrondingen te regelen. Bij ontgrondingen is de ontgronder verplicht het gebied na beëindiging van de activiteiten opnieuw in te richten. Als een overeenkomst niet mogelijk blijkt, kan de ontgronder verplicht worden om een kostenvergoeding aan de overheid te betalen voor aanpassingen in de omgeving en de herinrichting van het gebied. Hiermee wordt de onderhandelingspositie van de overheid versterkt ten opzichte van de huidige regelgeving.

Bestuursovereenkomsten over financiële bijdragen tussen overheden onderling

De mogelijkheden voor overheden om kosten te verhalen worden ook verruimd bij samenwerking tussen overheden onderling. Het gaat om situaties waarbij bijvoorbeeld een provincie een gemeente verzoekt om een Omgevingsplan te wijzigen. Ook hier zal het kostenveroorzakersbeginsel (de verzoeker betaalt) gaan gelden. De overheden zullen onderling overeenstemming trachten te bereiken over een financiële bijdrage. De Omgevingswet voorziet echter ook in een regeling voor het geval dat de overheden onderling niet tot overeenstemming kunnen komen. De financiële bijdrage geldt niet als subsidie in de zin van de Awb. De regeling voor kostenverhaal biedt overheden meer dan nu mogelijkheden om bestuursovereenkomsten te sluiten waarin ook de financiële lastenverdeling tussen partijen geregeld kan worden.

Tot slot: planschade

De Omgevingswet voorziet niet in een wijziging van de regelgeving ten aanzien van planschade. De regelgeving uit de Wet ruimtelijke ordening zal geïntegreerd worden in de Omgevingswet.

Indien u meer wilt weten, neem dan contact op met Frank Kouwe (

frank.kouwe@rhdhv.com

) 06 23 54 81 09

Gerelateerde info:

Artikel delen