Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Experimenteerwet zelfrijdende auto’s aangenomen door Tweede Kamer

Op donderdag 26 april 2018 heeft de Tweede Kamer een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw) aangenomen waardoor proeven met zelfrijdende auto’s makkelijker worden. De wetswijziging vormt een belangrijke stap om belemmeringen in de huidige regelgeving weg te nemen en ruim baan te maken voor nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s.

1 mei 2018

Wat houdt de wetswijziging in?

De technologische ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende autos (of hoogwaardig geautomatiseerde motorrijtuigen zoals de

memorie van toelichting

vermeldt) gaan hard. De regelgeving dient daaraan op een toekomstbestendige wijze te worden aangepast. Vooruitlopend op wijziging van de

Wvw

, is in 2015 in het Besluit ontheffingverlening exceptioneel vervoer (

Boev

) al een mogelijkheid gecreëerd om het testen van zelfrijdende autos te vergemakkelijken. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) kan ontheffing verlenen van bepaalde vereisten in de Wvw. Het gaat dan met name om technische specificaties, motorrijtuigeisen waaraan zelfrijdende autos niet voldoen (zie artikel 149a lid 2 Wvw jo. artikel 2a Boev). Zelfrijdende autos testen waarbij de bestuurder zich buiten het motorrijtuig bevindt mag nog niet. De voorgenomen wetswijziging van de Wvw (

Kamerstukken II 34838

) voorziet hierin en maakt het mogelijk dat experimenten voor het testen van zelfrijdende autos mogen worden uitgevoerd, zonder dat er zich een bestuurder in de auto bevindt.

De wijziging van de Wvw zal worden doorgevoerd in Hoofdstuk VII Wvw, inzake vrijstelling, ontheffing en vergunning. Belangrijkste toevoeging is een artikel 149aa lid 1Wvw, die de mogelijkheid bevat om vergunning te krijgen voor experimenten met zelfrijdende autos zonder bestuurder in de auto:

  • Voor het uitvoeren van een experiment op de weg met motorrijtuigen waarvoor op grond van de krachtens artikel 71 gestelde regels een voorlopige of tijdelijke goedkeuring is vereist en waarvan de bestuurder zich niet in het motorrijtuig bevindt, is een vergunning vereist van Onze Minister na overleg met Onze Minister van Justitie en Veiligheid.

Vereiste bij vergunningverlening is wel dat de reikwijdte van het afwijken van bestaande regelgeving zo beperkt mogelijk moet worden ingevuld en niet verder mag gaan dan nodig is voor het doel van het experiment. In de aanvraag dient dan ook uitvoerig een beschrijving van het experiment te worden gegeven (artikel 149ab lid 2 Wvw). De vergunning kan worden geweigerd indien (artikel 149aa lid 5 Wvw):

  • het experiment niet strekt tot bescherming van de in artikel 2 lid 1 Wvw genoemde belangen (zoals verzekeren van veiligheid op de weg of het zoveel mogelijk waarborgen van vrijheid van het verkeer);

  • het experiment naar het oordeel van de minister niet of niet voldoende bijdraagt aan innovatie is op het gebied van verkeersveiligheid, duurzaamheid of doorstroming van het verkeer; of

  • een gelijktijdig verleende ontheffing niet verenigbaar is met het doel van het wettelijk voorschrift waarvan beoogd wordt ontheffing te verlenen.

Als de vergunning wordt verleend, dan is dat voor een periode van ten hoogste drie jaar (art. 149ab Wvw). Deze periode acht de wetgever voldoende om een experiment te kunnen uitvoeren. De huidige ontheffingsmogelijkheid in artikel 149 a Wvw en het Boev blijft overigens bestaan voor experimenten met een motorrijtuig waarvan de bestuurder zich in het motorrijtuig bevindt.

Evaluatie

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat evalueert de experimenten waarvoor vergunning wordt verleend en legt de bevindingen vast in een verslag. De resultaten van de evaluatie kunnen op den duur een basis bieden om de regelgeving zo aan te passen dat het gebruik van zelfrijdende autos niet alleen op experimentele basis maar permanent wordt toegestaan.

Tot slot

De experimenteerruimte voor zelfrijdende autos wordt met de wetswijziging verbreed. De voorgenomen wijziging van de Wvw is op donderdag 26 april 2018 door de Tweede Kamer aangenomen als

hamerstuk

. Nu is het afwachten hoe de Eerste Kamer tegenover de wetswijziging staat. Wij juichen de ontwikkeling en anticipatie op nieuwe technologieën in ieder geval toe. Dit sluit aan bij de groeiende vraag die wij in de markt signaleren naar mogelijkheden om zelfrijdende autos te testen.

Door Jan Reinier van Angeren en Rut Molenaar-Wingens op Stibbeblog

Artikel delen