Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Een stillere stad

Het geluid van de stad is stilgevallen. Je hoort vogeltjes zingen, carillons spelen en verder niets. Straks, als het gewone leven weer op gang komt, zwelt ook het geluid van de stad weer aan. Dat hoort bij een levendige stad. Maar te veel geluid geeft hinder, stress en vermoeidheid. We gaan aan de slag om ernstige geluidsoverlast terug te dringen.

Gemeente Amsterdam 3 april 2020

Nieuws

Als ernstige geluidsoverlast lang aanhoudt, is er risico op gezondheidsklachten als een hoge bloeddruk. Dat blijkt uit onderzoek van de GGD Amsterdam. Daarom nemen we maatregelen om ernstige geluidsoverlast in te dammen. Dat is niet alleen goed voor de leefomgeving, maar ook voor onze gezondheid.

Actieplan Geluid

Het ontwerp Actieplan Geluid 2020-2023 bevat alle maatregelen om ernstige geluidsoverlast in de stad te beperken. Naast gerichte geluidsmaatregelen zijn dat ook maatregelen die al eerder om andere redenen zijn genomen, zoals de Agenda Amsterdam Autoluw en het Actieplan Schone Lucht. Deze maatregelen pakken ook goed uit voor geluid. Dit plan is een verplichting vanuit de EU-richtlijn omgevingslawaai.

Wat gaan we doen?

Het verkeer zorgt voor de meeste geluidshinder en dus gaan we deze hinder beperken. Een greep uit de maatregelen:

  • Voorrang voor openbaar vervoer en fiets

  • Meer 30 km-wegen

  • Op een aantal lijnen rijden vanaf het tweede kwartaal van 2020 elektrische bussen, die emissie- en geluidloos zijn.

  • Vanaf 2025 mogen brommers met een verbrandingsmotor de bebouwde kom niet meer in

  • Vaker geluidsbeperkend asfalt toepassen

  • Minder geluid van het gemeentelijk wagenpark

  • Aandacht voor stille plekken in de stad: rustige plekken of pleinen met veel groen

Het actieplan gaat ook in op de maatregelen die we al nemen om geluidsoverlast van horeca, evenementen, buren, bouw en drukte op het water te verminderen.

Minder overlast van geluid

Het grootste effect verwachten we van de maatregel om brom- en snorfietsen met een verbrandingsmotor vanaf 2025 te weren uit de bebouwde kom. Zij zorgen nu nog voor de meeste geluidshinder. Voor de andere bronnen van geluidsoverlast zal de hinder op lange termijn met ongeveer een kwart dalen, maar door de forse groei van de bevolking in deze periode komt er ook weer meer geluid bij.

Andere overheden

Ook andere overheden stellen actieplannen op om geluidsoverlast tegen te gaan. De Rijksoverheid doet dat voor de rijkswegen, het landelijk railnet en Schiphol.

Wet geluidshinder

Het Actieplan Geluid is een gemeentelijk beleidsdocument. Het plan staat naast wettelijke regels en grenswaarden van de Wet geluidhinder. Ook valt het beleid voor nieuwe situaties, zoals de aanleg van een nieuwe weg of woningen, buiten dit actieplan. Dat beleid staat in het Amsterdams Geluidbeleid: Hogere waarde Wet geluidshinder uit 2016.

Waar hebben Amsterdammers last van?

Elke 4 jaar doet de GGD onderzoek naar de gezondheid van Amsterdammers. Daarin wordt ook de last van ernstige geluidshinder onderzocht. Ondanks dat Amsterdam zich uiteraard houdt aan de Nederlandse geluidswetgeving en de daarbij horende geluidsnormen, voelde 41% van de Amsterdammers zich in 2016 ernstig gehinderd door geluidsoverlast. Dat lawaai kwam vooral van brommers en snorfietsen (20%), bouw- en slooplawaai (15%) en buren (11%). Verder hadden veel mensen last van verkeer: wegverkeer, vliegverkeer en treinverkeer (10%).

Inspraak

Het college van B en W heeft het actieplan Geluid 2020-2023 vastgesteld. Iedereen kan van 1 april tot en met 13 mei 2020 een zienswijze indienen. Na deze periode stellen wij een Nota van Beantwoording op, met daarin een samenvatting van de zienswijzen en de antwoorden daarop.

Artikel delen